Roerwerk in maischketel HERMS, zin of geen zin?

Gestart door P@sc@l, 17-05-2021 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

P@sc@l

Beste medebrouwers,

ik ben al een tijdje in het bezet van een zelfgemaakte HERMS installatie, hierover ben ik zeer tevreden.
Nu wil gaan upgraden door bijvoorbeeld een roerwerk te maken in de maischketel, echter vraag ik me af of dit wel zin heeft.
wat zijn jullie ervaringen?

gr. Pascal

PP

Tijdens het maischen voer je een biochemische reactie uit in een mengsel bestaande uit vaste deeltjes en een vloeistof.
Actief mengen om de reactanten sneller op te lossen en met elkaar te laten reageren is een goede zaak.
Bovendien kun je lokale verschillen in temperatuur t.g.v. opwarmen sneller opheffen.
Mijn advies: altijd doen.

Groet, Paul   

CeesM

Ik heb (nog) geen roerwerk in mijn brouwketel, maar heb wel ervaring met een hoger rendement met vaak even roeren.
Dus ik zeg ook dat je het zeker moet doen.

Micha

In dit topic wordt ook gesproken over een hoger rendement dmv een roerwerk in een herms systeem: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43016.msg648071.html#msg648071
Meerdere gebruikers geven aan dat het voor het rendement toch interessant kan zijn om naast rondpompen ook te roeren. Toch wel iets om over na te denken dus.

Jeffrey

Hallo allemaal,

Na aanleiding van deze topic ben ik ook aan het kijken om een roerwerk te plaatsen in mijn herms.

Aan de mensen die een roerwerk in de maischketel hebben of hiermee ervaring hebben een paar vraagjes
Is het roerwerk continu aan?
Of alleen af en toe?
Hoe ver is de afstand tussen het filter en het roerwerk?

Bij voorbaat dank

groet,Jeffrey

SanderH

Ik heb een roerwerk in de maischketel en in de warmwater ketel van mijn HERMS.

Ik reinig alles de avond voor ik ga brouwen. Na het schoonspoelen met water vul ik de warmwater ketel, de spiraal daarin en de maischketel met ongeveer 66 graden water uit de cv ketel (doorstroom verwarmer, geen boiler). Als alles gevuld is tot de juiste hoogtes, WW tank vol, maischketel afhankelijk van brouwsel, dan zet ik alle pompjes en de roerwerken uit. Daarna dek ik alles af tegen stof, etc.. en neem en lekker drankje....

De volgende dag start ik de installatie op en zet alle pompjes en roerwerken die nodig zijn weer aan, steek de brander aan en ga op me gemak schroten.
Afhankelijk van de temperatuur, de brouwruimte wordt alleen vorstvrij gehouden, is het opwarmen van de WW tank, de maischketel en al het brouwwater op temperatuur tegen de tijd dat het schroten klaar is.

Het roerwerk in de maischketel en de pompjes blijven draaien tijdens het inmaischen, dat maakt het storten van de mout alleen maar makkelijker.

Tijdens het maischen blijven het roerwerk en natuurlijk het wort pomp aan. Een paar minuten voor het einde van de laatste maischstap zet ik het roerwerk uit en laat het beslag tot rust komen, het wort pomp blijft nog altijd aan. Daarna til ik het roerwerk eruit en zet deze in een emmer om later te kunnen schoonmaken met de rest/

Als het volledige schema is doorlopen (enkele temperatuur of meerdere stappen) spoel ik het water uit de warmwater tank via het spiraal erin als spoelwater over het beslag. Dus nu zonder roerwerk. Bij een heel dik beslag moet ik wel eens de toplaag een beetje losmaken met een schuimpspaan, maar dat is maar zelden.

Afhankelijk van waar je woont, je mag altijd eens komen kijken tijdens een brouwdag...wie weet leren we nog wat van elkaar.

Orangeloo

Volgens mij is er enige verwarring. Bij een HERMS installatie pomp je de vloeistof rond. Grote voordeel extra heldere wort.
Als je hier een roerwerk in maakt is dit grote voordeel volgens mij weg.

SanderH

In het begin had ik geen roerwerk en sloeg het filterbed vaak dicht, plus het rendement was een stuk lager.
Nu heb ik ib de maischketel van mijn HERMS een roerwerk zitten. Inmaischen gaat makkelijker en de temperatuur is beter verdeeld. 5-10 minuten voor ik ga uitspoelen zet ik het roerwerk stil en haal het eruit. Binnen 2-3 minuten heb ik al heldere wort. Wat de kookketel ingaat is ook helder. Met die verstande dat als ik veel haver of ongemoute tarwe gebruik fat natuurlijk niet het geval is.

Jeffrey

Sander dank je wel voor je toelichting en aanbod.
Ik woon helaas niet in de buurt dus ff mee kijken zal er helaas niet inzitten.
Ik heb inmiddels mijn roerwerk besteld.
Als het binnen is dan testen.
 :proost:  :degroeten:

Wijbrouwers

Citaat van: Orangeloo op 25-06-2022  10:03 uVolgens mij is er enige verwarring. Bij een HERMS installatie pomp je de vloeistof rond. Grote voordeel extra heldere wort.
Als je hier een roerwerk in maakt is dit grote voordeel volgens mij weg.

Dat is inderdaad hoe wij dat bij onze installatie ook opvatten. Continue roeren heeft invloed op het voordeel van rondpompen. Tijdens het maischen roeren wij 2 a 3 keer met de hand om daarna weer rond te pompen.

hansHalberstadt

Citaat van: Wijbrouwers op 27-06-2022  09:39 uContinue roeren heeft invloed op het voordeel van rondpompen. Tijdens het maischen roeren wij 2 a 3 keer met de hand om daarna weer rond te pompen.
Ik denk dat rondpompen en roeren beiden hun voordelen hebben en dat je ze slim kunt combineren.

-roeren doe je vooral om de de temperatuur gelijkmatig te houden, de zaak goed te mengen en enzymen optimaal in contact te brengen met de zetmeel,  en in het begin klonten met deels droog materiaal te voorkomen.

-rondpompen doe je om de temperatuur gelijkmatig te houden en om alvast een helder filterbed voor te bereiden.

Dus als je een roerwerk hebt dan zou ik dat inzetten vanaf het begin tot bv de 72 graden stap (optimale enzymwerking en optimaal mengen) en dan een kwartiertje voor het einde daarvan overgaan van roeren naar pompen om dan het voordeel van popmpen: helder worden van het wort te benutten zodat het wort helder is als je begint met filteren.

Maar roerwerk en pomp samen is wel een luxe natuurlijk.

pivo

Zie ik hier iets over het hoofd?
Roeren, deeltjes blijven groter, maar na een tijdje zie ik groot verschil in de dikte van de maisch.
Het roeren gaat makkelijker als de tijd verstrijkt.
Als ik de pomp aanzet wordt alles tot hele kleine deeltjes vermalen.

De kleine deeltjes blijven meer in het wort zweven, terwijl de grotere deeltjes beter zakken.
Ik zie dus in roeren een beter effect.

Of is dit afhankelijk van de bier installatie?

Jaap W

Ik heb geen roerwerk in mijn ketel, maar ik roer, al zolang ik brouw, altijd met een grote roerspaan regelmatig het beslag in de maischketel door om er voor te zorgen dat het beslag niet als een grote "klont" op de filterplaat komt te liggen. Dus bij mij gaat het roeren op spierkracht en dat vind ik prima te doen, al dat gemechaniseerde hoef ik niet.
 :proost:  :brouwen:  :beersmiley: 

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 28-06-2022  08:36 uRoeren ,deeltjes blijven groter ,maar na een tijdje zie ik groot verschil in de dikte van de maisch.
Het roeren gaat makkelijker als de tijd verstrijkt.

Wat je daar ziet is het afbreken van zetmeel waardoor de inhoud van de korrel deels oplost en je dus meer vloeistof krijgt tov vaste deeltjes en daardoor het geheel vloeibaarder wordt.

Citaat van: pivo op 28-06-2022  08:36 uals ik de pomp aanzet wordt alles tot hele kleine deeltjes vermalen.
De kleine deeltjes blijven meer in het wort zweven , terwijl de grotere deeltjes beter zakken.
Niet alles wordt vermalen, alleen de deeltjes die los komen uit het beslag. en die worden dan weer bovenop het filterbed gepompt en dragen daar weer bij aan het vormen van het filterbed en daardoor wordt het helder. Dat is feitelijk het zelfde wat je ook doet bij het filteren met een hevelfilter. de eerste aflopende wort is troebel en gooi je terug op het filterbed en na een paar minuten heb je dan helder aflopende wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 28-06-2022  11:41 uIk heb geen roerwerk in mijn ketel, maar ik roer, al zolang ik brouw, altijd met een grote roerspaan regelmatig het beslag in de maischketel door om er voor te zorgen dat het beslag niet als een grote "klont" op de filterplaat komt te liggen. Dus bij mij gaat het roeren op spierkracht en dat vind ik prima te doen, al dat gemechaniseerde hoef ik niet.
 :proost:  :brouwen:  :beersmiley: 
Roeren met de hand of mechanisch is denk ik een andere discussie. Het gaat hier om de effecten die optreden als je roert. (En die gelden zowel voor mechanisch als met de hand roeren).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.