Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stout Barrel Agen in eiken vat tips?  (gelezen 906 keer)

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Stout Barrel Agen in eiken vat tips?
« Gepost op: 15-05-2021 14:18 u »
Goedemiddag Heren,

Ik kam onderstaande webshop tegen met Eiken vaten.
https://distilleerketels.com/product-category/eiken-vaten/

Het leek mij leuk om binnenkort een Russian Imperial Stout te brouwen en deze te rijpen in een eikenvat.
Het plan is om na de hoofdvergisting deze over te hevelen naar het eikenvat en hem te laten staan tot +- november.
Daarna bottelen en bewaren t/m de kerst. Leuk voor familie en vrienden.

Nu heb ik het internet een beetje afgestruind op zoek naar tips.
Ik lees diverse meningen van mensen over hoe lang je het bier in het vat moet doen.
Dit loopt uit van mensen die zeggen dat je het maar voor een paar weken in een vat moet doen, en andere mensen die weer zeggen dat het met een RIS juist aan te raden is voor een langere tijd.

Is er iemand die zelf ook wel is met barrels van 20/30 L barrel agen heeft geprobeerd?
Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Stout Barrel Agen in eiken vat tips?
« Reactie #1 Gepost op: 15-05-2021 22:52 u »
Goedemiddag Heren,

Ik kam onderstaande webshop tegen met Eiken vaten.
https://distilleerketels.com/product-category/eiken-vaten/

Het leek mij leuk om binnenkort een Russian Imperial Stout te brouwen en deze te rijpen in een eikenvat.
Het plan is om na de hoofdvergisting deze over te hevelen naar het eikenvat en hem te laten staan tot +- november.
Daarna bottelen en bewaren t/m de kerst. Leuk voor familie en vrienden.

Nu heb ik het internet een beetje afgestruind op zoek naar tips.
Ik lees diverse meningen van mensen over hoe lang je het bier in het vat moet doen.
Dit loopt uit van mensen die zeggen dat je het maar voor een paar weken in een vat moet doen, en andere mensen die weer zeggen dat het met een RIS juist aan te raden is voor een langere tijd.

Is er iemand die zelf ook wel is met barrels van 20/30 L barrel agen heeft geprobeerd?
Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

Er zijn ook dames lid van dit forum...  :)

Heb je dit topic al gevonden? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38184

Offline Jonathan Veldhuizen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Zonder drank geen klank
« Reactie #2 Gepost op: 15-05-2021 23:03 u »
Ervaring niet maar wel wat opties...

Wil je een gebruikt vat met een smaakje (sherry, whiskey of wat dan ook) of wil je puur het hout. Mocht dat zo zijn kun je ook met balken gaan werken, deze kun je gewoon in je rijpingsvat toevoegen en geven ook de mogelijkheid om er een bij of af te halen. Geeft misschien wat meer grip op het proces.

Ik snap wel dat balken minder aantrekkelijk klinken dan vaten, maar scheelt ook veel in de kosten...

Ben benieuwd! Wel een erg lekker experiment.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 15-05-2021 23:34 u »
Vers eikenhout gaat heel veel tannines afgeven aan bier die niet direct bij de smaak zullen passen.
De meeste vatgerijpte bieren leggen we (craft brouwerijen) weg op 200 L vaten waar eerst whisky of een andere drank op heeft gelegen.
Die halen de scherpe tannines uit het hout.
Dus nee ik zou er niet voor kiezen om bier te laten rijpen op vers eikenhout.

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2021 07:53 u »
Citaat
Er zijn ook dames lid van dit forum...  :)

Heb je dit topic al gevonden? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38184

Je hebt gelijk Jacques, heren en dames ;)

Die had ik nog niet gezien.

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16-05-2021 07:59 u »
Ervaring niet maar wel wat opties...

Wil je een gebruikt vat met een smaakje (sherry, whiskey of wat dan ook) of wil je puur het hout. Mocht dat zo zijn kun je ook met balken gaan werken, deze kun je gewoon in je rijpingsvat toevoegen en geven ook de mogelijkheid om er een bij of af te halen. Geeft misschien wat meer grip op het proces.

Ik snap wel dat balken minder aantrekkelijk klinken dan vaten, maar scheelt ook veel in de kosten...

Ben benieuwd! Wel een erg lekker experiment.

Een bourbon, sherry, wijn etc zou natuurlijk helemaal super zijn. Je ziet op marktplaats genoeg aanbod maar je ziet die allemaal buiten staan. Ik durf dat niet aan ivm infectiegevaar. Daarnaast zijn deze al 200 liter. Voor zo'n formaat brouwen is wel een uitdaging.

Houtsnippers / balken etc is natuurlijk ook een optie. Je hebt alleen niet het verdikkende effect dat een barrel geeft dmv verdamping door het hout heen. En natuurlijk wat je zegt, klinkt ook minder sexy dan barrel aged.

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-05-2021 08:04 u »
Vers eikenhout gaat heel veel tannines afgeven aan bier die niet direct bij de smaak zullen passen.
De meeste vatgerijpte bieren leggen we (craft brouwerijen) weg op 200 L vaten waar eerst whisky of een andere drank op heeft gelegen.
Die halen de scherpe tannines uit het hout.
Dus nee ik zou er niet voor kiezen om bier te laten rijpen op vers eikenhout.

Dat was inderdaad ook nog een puntje waar ik mijn twijfels bij had.
Wat ik in mijn bericht hier boven ook al zei, het is lastig om een goed, klein vat te vinden die al gebruikt is.

Wellicht is het een idee om eerst een tijd een goedkope wijn in de barrel doen om wat tannines er uit te halen. Als het ware een maand of zo. Of is dat tekort tijd?

Offline lupulus

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 17-05-2021 14:01 u »
Ik heb nu zo'n 4 jaar ervaring met het rijpen op nieuwe eiken vat van 20 liter. Ik heb deze gekocht bij Tas Boomkwekerij. Hele goede resultaten mee behaald en geen penetrante tannine of houtsmaak. Ik ben gegaan voor een eiken vat van 20 liter heavy toasted (https://www.tasboomkwekerij.nl/mini-vaten/eiken-vaten-15-tm-100-liter/)
Eerste keer heb ik met een lambiek gist afgevuld waardoor het bier in het vat vergist met blowoff slang. Ieder jaar is het een traditie om het vat te bottelen, te spoelen en weer opnieuw te vullen met jonge wort. Alles in een enkele dag omdat het vat nooit droog mag komen te staan (schimmels). Er zit nu een barleywine in dat er maart 2020 is ingegaan. Altijd de vraag wat het wordt voor bier maar dat is ook het mooie van houtgerijpt denk ik.

Offline Jonathan Veldhuizen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Zonder drank geen klank
« Reactie #8 Gepost op: 17-05-2021 21:27 u »
Of houtkrullen... deze kun je makkelijk laten drenken in een andere vloeistof...

Branden (toasten) moet met alle houtsoorten, dit gebeurd ook met nieuwe tonnen...

Offline lupulus

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 18-05-2021 08:44 u »
Of houtkrullen... deze kun je makkelijk laten drenken in een andere vloeistof...

Branden (toasten) moet met alle houtsoorten, dit gebeurd ook met nieuwe tonnen...

Absoluut de moeite waard en geeft echt weer een nieuwe dimensie aan je bieren. Met roosteren krijg je mogelijkheden om hele nieuwe smaken te introduceren.
Check dit artikel (Engels): https://www.homebrewfinds.com/2015/03/guest-post-toasting-your-own-wood-chips-by-matt-del-fiacco.html

Vaak brouw ik batches van 15 tot 20 liter en bottel ik in RVS vaatjes van 5 liter. Bij een van de vaatjes doe ik altijd een klein blokje hout (kubus van 2cm ongeveer) uit de oven en consumeer dit vaatje als laatst. Leuk om te proeven wat hout doet met je bier.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 18-05-2021 08:57 u »
"Rijpen" op en vat met een smaakje, daarvoor zijn voldoende alternatieven.

Maar, bij rijpen op een vat heb je altijd last van oxidatie en dat is dan ook wat je in heel wat van die smaakjesvatbieren proeft. Het is niet tegen te gaan. Nou, er is wel een mogelijkheid maar die hoor je nooit. Vergist je bier in een vat met een smaakje. De zuurstof die door het hout komt, komt langzaam en wordt door de gist gebruikt.

Het alternatief, Brettanomices in je bier. Die blijft heel lang alle zuurstof omzetten. Heeft zelfs baat bij een beetje zuurstof. Brett voorkomt grotendeels oxidatie smaakjes.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 18-05-2021 21:10 u »

Tags: