Hobbybrouwen > Brouwproces

Geen hergisting

<< < (2/2)

Theo Mol:
Even de gegevens erbij halen. Brouwdatum was 4 maart, vergisting op 16 C in onze garage en daar gebleven tot de botteldatum 14 maart. Het SG ging van 1056 naar 1014, het berekende alcoholpercentage is 5,5 voor bottelen. Ik weet dat ik suiker heb toegevoegd, 5 g/liter is niet veel maar ik wilde niet veel koolzuur. Dat is dus wel gelukt  :-[
Na bottelen zijn de kratjes in een kamer gezet waar het 20 C is.

Het eerste flesje na twee weken was weeg zoet met nauwelijks koolzuur, het volgende twee weken later was iets beter en daarna merkte ik geen ontwikkeling.

De kratjes staan onder een trap lekker uit het zicht dus geduld hebben zal niet zo'n opgave zijn. Als het over pakweg een maand niet verbeterd is dan ga ik een nieuwe poging wagen want ik heb nog steeds goede verwachtingen van dit recept en, niet onbelangrijk, ik vind het etiketje alvast geslaagd.

Jacques:

--- Citaat van: Theo Mol op 15-05-2021  13:06 u ---De kratjes staan onder een trap lekker uit het zicht dus geduld hebben zal niet zo'n opgave zijn.

--- Einde van citaat ---

Heb je mogelijkheid om het bier warmer weg te zetten? Bijvoorbeeld in je vergistingskast?

Theo Mol:
Ik moet het doen met de "natuurlijke" temperaturen in ons huis.
De tijd zal het leren en waarschijnlijk ga ik het nog eens brouwen met heel uitgebreide afvinklijstjes  ;)

Jacques:

--- Citaat van: Theo Mol op 16-05-2021  10:33 u ---Ik moet het doen met de "natuurlijke" temperaturen in ons huis.

--- Einde van citaat ---

Tja, het koele voorjaar werkt dan niet echt mee...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie