Geen hergisting

Gestart door Theo Mol, 14-05-2021 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Mol

Mijn Old Speckled Hen-kloon is niet gelukt. Tijdens het brouwen en vergisten ging alles zoals verwacht, de waarden waren goed en het rook ook goed. We zijn ruim twee maanden na de brouwdag en al een paar weken maak ik steeds een flesje open om te proeven, maar het bier is niet op druk.
Ik heb na de vergisting een week gewacht met bottelen en 5 g suiker per liter toegevoegd omdat ik niet te veel koolzuur wil. Nu is er nauwelijks koolzuur en het bier smaakt niet droog maar een beetje zoetig. Het lijkt alsof er geen hergisting is geweest. Kan het aan de gist liggen? Ik heb Lallemand Windsor Ale gebruikt, 1 zakje op 15 liter.

Het was mijn dertiende brouwsel maar gelukkig ben ik niet bijgelovig. Ik ga het gewoon opnieuw proberen. Misschien met een andere (wel Engelse) gist.

Gossi

Het enigste wat ik kan bedenken dat het alcoholpercentage zo hoog is dat de gist niet meer kan werken. Kan dat?
Je zou van een paar flesjes het dopje er af kunnen halen en een paar korreltjes verse gist in doen en op nieuw doppen. Na 14 dagen moet het goed zijn.
Succes.

Snelbier

Citaat van: Theo Mol op 14-05-2021  13:34 uMijn Old Speckled Hen-kloon is niet gelukt. Tijdens het brouwen en vergisten ging alles zoals verwacht, de waarden waren goed en het rook ook goed. We zijn ruim twee maanden na de brouwdag en al een paar weken maak ik steeds een flesje open om te proeven, maar het bier is niet op druk.
Ik heb na de vergisting een week gewacht met bottelen en 5 g suiker per liter toegevoegd omdat ik niet te veel koolzuur wil. Nu is er nauwelijks koolzuur en het bier smaakt niet droog maar een beetje zoetig. Het lijkt alsof er geen hergisting is geweest. Kan het aan de gist liggen? Ik heb Lallemand Windsor Ale gebruikt, 1 zakje op 15 liter.
Het was mijn dertiende brouwsel maar gelukkig ben ik niet bijgelovig. Ik ga het gewoon opnieuw proberen. Misschien met een andere (wel Engelse) gist.
Gist lijkt ruim voldoende, zou het niet aan moeten liggen.
- Na vergisting koud gelagerd? Kan zoveel gist neerslaan dat hertgisting moeizaam gaat.
- Staan de flessen niet te koud? Hergisting gaat vlotter met wat extra warmte.
==============
Als warmer zetten niet helpt kan je altijd nog bottelgist in de flessen doseren, kan een willekeurige gist als S33 zijn..
Beetje gist hydrateren in ruim water.  Flessen goed koelen.
Dop eraf, paar ml gist-oplossing met pipet erin en fles weer cappen. Moet binnen 2 weken bubbels geven.
opnieuw brouwen kan altijd nog.  Succes,  Snelbier.

Jacques

5 g bottelsuiker per liter bier is niet zo heel veel. Je hebt daardoor sowieso niet zo heel veel koolzuur in je bier.
Omdat je schrijft dat je bier zoetig smaakt is het vermoedelijk een kwestie van geduld hebben.

Hoe lang geleden is het bier gebotteld?
Bij welke temperatuur heeft het bier gestaan na het bottelen?
Bij welke temperatuur heeft de nagisting (de langzame vergisting van je bier direct aansluitend aan de hoofdgisting) plaatsgevonden?



Eriks

De gebruikte gist kan tot ongeveer 7% alcohol. Zit je daar niet tegen die begrenzing?

Theo Mol

Even de gegevens erbij halen. Brouwdatum was 4 maart, vergisting op 16 ºC in onze garage en daar gebleven tot de botteldatum 14 maart. Het SG ging van 1056 naar 1014, het berekende alcoholpercentage is 5,5 voor bottelen. Ik weet dat ik suiker heb toegevoegd, 5 g/liter is niet veel maar ik wilde niet veel koolzuur. Dat is dus wel gelukt  :-[
Na bottelen zijn de kratjes in een kamer gezet waar het 20 ºC is.

Het eerste flesje na twee weken was weeïg zoet met nauwelijks koolzuur, het volgende twee weken later was iets beter en daarna merkte ik geen ontwikkeling.

De kratjes staan onder een trap lekker uit het zicht dus geduld hebben zal niet zo'n opgave zijn. Als het over pakweg een maand niet verbeterd is dan ga ik een nieuwe poging wagen want ik heb nog steeds goede verwachtingen van dit recept en, niet onbelangrijk, ik vind het etiketje alvast geslaagd.


Jacques

Citaat van: Theo Mol op 15-05-2021  13:06 uDe kratjes staan onder een trap lekker uit het zicht dus geduld hebben zal niet zo'n opgave zijn.

Heb je mogelijkheid om het bier warmer weg te zetten? Bijvoorbeeld in je vergistingskast?

Theo Mol

Ik moet het doen met de "natuurlijke" temperaturen in ons huis.
De tijd zal het leren en waarschijnlijk ga ik het nog eens brouwen met heel uitgebreide afvinklijstjes  ;)

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 16-05-2021  10:33 uIk moet het doen met de "natuurlijke" temperaturen in ons huis.

Tja, het koele voorjaar werkt dan niet echt mee...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.