Hobbybrouwen > Brouwproces

Onderdruk in opkweekflesje

<< < (2/4) > >>

hansHalberstadt:

--- Citaat van: middelaersch op 12-05-2021  18:11 u ---Als je zeker weet dat het niet aan temperatuurverschillen ligt, dan moet dit door luchtdrukverschillen komen.

De luchtdruk varieert in Nederland (in de praktijk) tussen pakweg 980 en 1040 hPa. Dat zijn behoorlijke verschillen.
Als er geen vergisting plaatsvindt, dan zie je dat in het waterslot terug.

--- Einde van citaat ---
http://www.weerstation-epe.nl/inc/actueellucht2.php van maandag tot nu opgelopen van 1000 naar 1010 mBar

JBL:
Wauw, vooral die tabel van luchtdruk afgelopen 8 uur overtuigt mij aardig. Blijkbaar kan in een korte tijdsperiode de omgevingsluchtdruk stevig afnemen...
Ja, dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: JBL op 12-05-2021  19:28 u ---Wauw, vooral die tabel van luchtdruk afgelopen 8 uur overtuigt mij aardig. Blijkbaar kan in een korte tijdsperiode de omgevingsluchtdruk stevig afnemen...
Ja, dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.

--- Einde van citaat ---
Ja, maar om je waterslot de andere kant op te krijgen moet de luchtdruk toenemen. Denk zelf dat de opname van zuurstof door de gist ook een belangrijke verklaring is.

Henielma:
Naar mijn ervaring slaat de gist dan niet aan en hebben bacteriŽn de overhand gekregen. Zelf zet ik normaal een lege ballon op zo'n flesje met  het opkweken van gist uit een flesje bier. Normaal gaat deze ballon strak staan na een paar dagen als teken dat de gist aangeslagen is maar wanneer de ballon naar binnen gezogen wordt na een paar dagen is de gist niet aangeslagen en gooi ik de inhoud weg.

JBL:

--- Citaat van: Henielma op 12-05-2021  20:57 u ---Naar mijn ervaring slaat de gist dan niet aan en hebben bacteriŽn de overhand gekregen. Zelf zet ik normaal een lege ballon op zo'n flesje met  het opkweken van gist uit een flesje bier. Normaal gaat deze ballon strak staan na een paar dagen als teken dat de gist aangeslagen is maar wanneer de ballon naar binnen gezogen wordt na een paar dagen is de gist niet aangeslagen en gooi ik de inhoud weg.

--- Einde van citaat ---

Hij is nu net een dag bezig. Het is nog te vroeg om die conclusie te trekken. Ik ben benieuwd wat het waterslot komende vrijdag laat zien...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie