Hobbybrouwen > Brouwproces

Onderdruk in opkweekflesje

(1/4) > >>

JBL:
Enthousiast geworden door mijn eerste geslaagde opkweek van Westmalle gist, heb ik gisteren nog een flesje Westmalle dubbel open getrokken.
Voorzichtig uitgeschonken bij een gasvlam, klein laagje laten staan en daar 15 20 cl wort (10% oplossing MEP in water, ca. 10 minuten gekookt en daarna afgekoeld) toegevoegd.
Schudden... waterslot erop...
Maar tot mijn grote verbazing veranderde de overdruk in het flesje (als gevolg van de bevestiging siliconenstop met waterslot) in een onderdruk.
Vanmorgen - opnieuw bij een gasvlam - het waterslot even verwijderd om het water weer op gelijk niveau te brengen.
Maar binnen een half uur toonde het waterslot weer een behoorlijke onderduk in het het flesje (zie foto).

Het kan niet aan termperatuurverschillen liggen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik heb even zitten denken dat het zou kunnen komen door zuurstrofverbruik van de weer actief geworden gistcellen, maar dan zou  er wellicht ook koolzuur moeten worden aangemaakt.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Pieter1954:
Zolang er zuurstof is gaan gistcellen delen en geen alcohol en koolzuur produceren. Zodra die zuurstof op is en nog voldoende suiker aanwezig gaan ze die wel omzetten in alcohol en koolzuur.
Jij wilt gist vermeerderen dus moet je voor voeding en zuurstof zorgen.

JBL:
Dus dan kan het kloppen dat er onderdruk ontstaat.
En dat zou dan ook betekenen dat ik zodra er overdruk ontstaat, idealiter overgiet in een erlemeijer, extra wort toevoeg en de magneetroerder zijn gang laat gaan?

De vorige verliep het wezenlijk anders. Al snel kreeg ik toen overdruk en blubjes, steeds vaker, en toen het af begon te nemen, heb ik overgegoten naar de erlemeijer.
Toch is daar een zeer actieve giststarter uit voortgekomen.

middelaersch:
Als je zeker weet dat het niet aan temperatuurverschillen ligt, dan moet dit door luchtdrukverschillen komen.

De luchtdruk varieert in Nederland (in de praktijk) tussen pakweg 980 en 1040 hPa. Dat zijn behoorlijke verschillen.
Als er geen vergisting plaatsvindt, dan zie je dat in het waterslot terug.

JBL:

--- Citaat van: middelaersch op 12-05-2021  18:11 u ---De luchtdruk varieert in Nederland (in de praktijk) tussen pakweg 980 en 1040 hPa. Dat zijn behoorlijke verschillen.
Als er geen vergisting plaatsvindt, dan zie je dat in het waterslot terug.

--- Einde van citaat ---

Ook in dezelfde ruimte binnen twee lichamen (de kamer en het flesje) binnen een half uur?
Dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk, maar misschien heb je gelijk. Ik blijf het buitengewoon vreemd vinden...
However, binnen enkele dagen zou ik sowieso bubbeltjes moeten zien, want anders denk ik dat ik geen bruikbaar gist ga oogsten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie