Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wanneer te bottlen?  (gelezen 855 keer)

Offline Gevaku

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wanneer te bottlen?
« Gepost op: 11-05-2021 16:15 u »
Hallo allemaal,

Ik ben midden in het proces van mijn eerste eigen gebrouwen bier, nu brouw ik een blond (vermoedelijk een sterk blond) bier en is het bezig te vergisten. Nu vroeg ik mij af wanneer het moment was om te vergisten, het zit momenteel 12 dagen in het vergistingsvat en elke ~30 seconde bubbelt het nog. Nou stond er op het recept dat het 10-14 dagen zou moeten gisten. Betekent dit dat ik het nu al kan bottelen of moet ik nog eventjes wachten?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joenedu

• Super lid
  • Land: nl
  • In hops we trust
Re: Wanneer te bottlen?
« Reactie #1 Gepost op: 11-05-2021 16:37 u »
Heb je de mogelijkheid om de dichtheid te meten? Dat zou dan ongeveer 3-5 dagen gelijk moeten zijn voordat je kan bottelen. Alles hangt af van de gebruikte gist, begin dichtheid (SG) en de dichtheid waar je nu op zit.
Bubbels in het waterslot kunnen ook komen door andere factoren, bv temperatuursverschillen.

Offline Gevaku

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11-05-2021 22:20 u »
Hartelijk bedankt, had een SG van 1.013 dus prima om te bottlen, ze zitten nu in de fles. Hopelijk over een week stiekem al de eerste openen en dan over 2+ weken lekker genieten.  :biersmile:

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2021 08:12 u »
Je moet niet alleen kijken naar of het SG laag is, maar vooral of het constant is. Ik heb bij een eerder brouwsel een keer te vroeg gebotteld: de gist bleek nog voldoende suikers te hebben om heel veel koolzuur te produceren. Met een paar exploderende flesjes als gevolg.
Als het waterslot nog elke 30 seconden bubbelt, zou ik nog niet gaan bottelen.

Voor nu zou ik het gewoon in je flesjes laten zitten en ergens opbergen waar het niet zo erg is als er één knapt. Koud wegzetten helpt! En gewoon snel opdrinken natuurlijk.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2021 10:17 u »
Geduld is een schone zaak. Meten is weten. Als het (eind) SG enige dagen gelijk is gebleven dan pas bottelen. Dan nog 14 dagen in de warmtekast zodat de hergisting in de fles goed  door gaat en dan een paar dagen koud en donker wegzetten Succes en hopelijk krijg je geen bierbommen, of bij het openen van de flesjes bierfonteinen.  :proost: :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2021 21:31 u »
Hartelijk bedankt, had een SG van 1.013 dus prima om te bottelen ze zitten nu in de fles. Hopelijk over een week stiekem al de eerste openen en dan over 2+ weken lekker genieten.  :biersmile:

Het behalen van het eind SG van een recept zegt niets. Het namelijk niet uitgesloten dat het bier dat jij gebrouwen hebt wat verder uitgist. Er zijn veel factoren die de vergistingsgraad van je bier bepalen. Als je een andere batch mout hebt dan de ontwikkelaar van het recept kan het zijn je wat hoger of lager uitkomt. In de praktijk is dat altijd het geval...
Ook de wijze van verwarmen, de dikte van het beslag en de mate van roeren factoren die van belang zijn.

Eigenlijk is meer toeval dan regel dat je precies op het eind SG van een recept uitkomt.
Vandaar dat de volgende werkwijze wordt geadviseerd:
- laat je bier uitgisten (nagenoeg geen werking meer van je waterslot);
- meet  het SG van je bier en noteer deze;
- laat je bier nog 4 dagen tot maximaal 7 dagen staan;
- met het SG van je bier nog een keer;
- als het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen.
- wanneer het SG gedaald is wacht je weer 4 dagen en meet je het SG daarna opnieuw.

Omdat je nu gebotteld hebt kan het inderdaad zijn dat je te veel koolzuur in je flessen krijgt zoals anderen ook geschreven hebben.
Maar zo om de 5 dagen een flesje open en controleer de koolzuurdruk. Vergeet niet om van je bier te genieten (bijna niets smaakt zo lekker als je eerst gebrouwen bier...)
Als de druk heel hoog wordt zul je sneller moeten drinken. Zet het bier goed koud weg zodat het bier in je glas past. En dek de kratten af waarin het bier zit met doeken. Dat beperkt de schade mocht er onverhoopt een flesje exploderen.

Offline Bill_W_Polo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leven is het meervoud van lef!
« Reactie #6 Gepost op: 13-05-2021 22:11 u »
Hallo Gevaku,
Ik begrijp helemaal je vraag, ik heb hier zelf ook mee geworsteld. Het antwoord van Jacques geeft hierin de goede richting aan, hij heeft heel veel ervaring. Zelf haal ik het bier van de gist af als de eerste heftige gisting voorbij is, na drie dagen ongeveer. Dan gaat het van het gistvat een gistfles in, en daarin laat ik het staan totdat het SG stabiel is. Ik let daarbij niet op voorspelde SG want het kan maar zo zijn dat je door een kleine wijziging of omstandigheid minder vergistbare suikers hebt geproduceerd dan de bedoeling was. Maar ja, ik brouw voor me eigen, en brouw geen kloon die precies zo smaken moet als het origineel.
Veel succes

Wim

Tags: