Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IJwit gist PaasIJ depot2021 versus IJwit depot 2019  (gelezen 4568 keer)

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: IJwit gist PaasIJ depot2021 versus IJwit depot 2019
« Reactie #25 Gepost op: 19-05-2021 23:07 u »
als ik jou bier zo zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43043.msg654222.html#msg654222 dan lijkt dat heel sterk op wat ik met ijwit had: troebel door zwevende gist en eur zoals je verwacht. Daarom snap ik niet dat die paasij bij dat proefje van mij zoveel daarvan afweek. Begin me toch af te vragen of ze niet toevallig toch een paar batches paasij met bottelgist hebben gebotteld, waaronder die van Richard3 die ik van hem heb gekregen.

Je citeert hier de verkeerde. De foto is van L.Win. De mijne trek ik over twee weken pas open, dus hoe die er uit zal zien is nog even afwachten. Bij het bottelen was het in elk geval een troebel witbier, zeker niet helder. En dus gebrouwen met opgekweekte Paasij 2021.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Chefke

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 20-05-2021 16:51 u »
Hans, topper,

Nogmaals bedankt voor de IJwit gist.
Ik heb hem in 3 stappen opgekweekt tot 1.5L. De vergisting liep zeer voorspoedig, ik moest het waterslot even vervangen met een blow-off haha.

Mijn resultaat, gemeten met de hydrometer:
Start SG 1.053
Eind SG 1.004
SVG 92.5%
Hij staat pas 1.5week te hergisten op de fles dus over de smaak kan ik vooralsnog niets zeggen.

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 28-05-2021 14:36 u »
Hoi Hans,

Ik heb nog weer een dataset voor je maar weet niet of dit als ‘valse duplo’ gezien moet worden. Ik heb nl. de gistslurrie van mijn eerste IJwitkloon gebruikt in een nieuwe giststarter. Het is dus afkomstig vanuit de flesjes PaasIJ 2021 en 1x hergebruikt.

Verschil met de vorige kloonpoging is de schaalgrootte (nu 11 liter destijds 20 liter), er is minder koriander en citroenschil gebruikt en het citroensap is in zijn geheel weggelaten. Vergisting vond gecontroleerd plaats op 21 graden Celsius strak.

StartSG = 1061
eind SG = 1016
SVG = 73,8%.

Het was ook weer een enorme dikke gistkoek die vast op de bodem lag van het vat en het bier al relatief helder.

Brouwdatum: 13-05-2021
Botteldatum: 28-05-2021

Groeten,
Mark

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 28-05-2021 18:36 u »

StartSG = 1061
eind SG = 1016
SVG = 73,8%.

Het was ook weer een enorme dikke gistkoek die vast op de bodem lag van het vat en het bier al relatief helder.

Dat doet inderdaad precies denken aan de PaasIJ gist uit mijn testje.

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #29 Gepost op: 28-05-2021 21:30 u »
Sinds 26/5 staat er een variant op het Ijwit te gisten op 21/22 graden na een forse giststarter met HH opgekweekte IJgist. Was 1061, vandaag al op 1031 volgens de spindel. Ik kijk het even aan wat het wordt en zet zn het recept in de cloud. Ben wat voorzichtig geweest met toevoegingen, maar voor de smaak nu vergisting maar op 22 graden gezet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 29-05-2021 12:58 u »
Vandaag het proefje gebotteld.
IJwit:
geur:esters, banaan
smaak: esters banaan fruitig
stofgist
SG 1005

PaasIJ:
geur: zurig, vrij neutraal
smaak:kruidnagel
SG 1012
sterke plakgist
Lijken dus duidelijk 2 verschillende gisten. Maar welke is nu de echte?
Vandaag geproefd.
IJwit geur is esters, smaak is esters/licht boterbabbelaars
PaasIJ geur is esters, smaak is kruidnagel.

Offline Richard3

• Senior lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #31 Gepost op: 30-05-2021 07:40 u »
Heeft er al iemand het SG gemeten van een fles IJwit?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 30-05-2021 10:53 u »
Heeft er al iemand het SG gemeten van een fles IJwit?

Volgens de metingen die iemand bij Trile-W heeft gedaan was het 1015. Dus op basis van SG zou de PaasIJ opkweek dan dichter in de buurt zitten dan mijn IJwit opkweek uit 2019.
Vraag is dan natuurlijk hoe dat kan en als ik niet de originele gist zou hebben, wat heb ik dan wel. Of zou het een menggist zijn?

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 30-05-2021 16:46 u »
Maar het SG aan het einde en dus ook de SVG is ook afhankelijk van het hele brouwproces en niet alleen van de gist. Ik heb ook een batch staan gisten met IJwit van HansH en ik ben begonnen op afgelopen woensdag en hij gaat steady naar beneden maar niet erg hard. Zit nu op 1022 volgens de iSpindel....
Ik zal laten weten wat mijn SVG blijkt te zijn.

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 05-06-2021 21:35 u »
De IJwitgist uit het buisje van Hans H., welke ik uit de slurry van het vorige brouwsel opnieuw heb opgekweekt, heeft bij mij een svg van 100% gehaald!

Begin sg 1072
Eind sg    1000.
Alc. 10%

Sterke blonde
75% mout 3 EBC
25% kristalsuiker

Fermentis us 05 heeft met hetzelfde bier een svg van  81,6%
Begin sg 1072
Eind sg   1010
Alc 8,6%

@hans
Ik geloof nooit dat het de IJwitgist is die ik heb overgenomen van jou.
Niet erg! Want het is een bijzonder lekkere gist! Hij blijft wel zeer troebel.

Zou de brouwerij ons niet verder kunnen helpen met deze vraag rondom die paasIJ gist en de gist die Hans in 2019 uit een IJwit heeft gehaald?

Misschien kan Hans met zijn mooie grafieken een goede vraag aan ze stellen?

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 06-06-2021 09:10 u »
Volgens de Ispindel is mijn wort met HH IJwit gist van 1057 nu op 1006, gecorrigeerd naar temp (nu op 23 graden) denk ik 1008. Maar hij borrelt nog steeds na 1 1/2 week. Berekend is de SVG dan nu al 85.7%. Wel hoog denk ik. Het smaakt niet verkeerd, zit wel een bijsmaakje aan maar kan ook van de toevoegingen zijn, bittere sinaasappel. Ik hoop toch dat met het opkweken er geen verkeerd beest in is gekomen.
Ik laat weten hoe het eindigt.

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 12-06-2021 17:46 u »
Na een beetje terugkoelen, 14 graden, na 2 weken gisten waarvan de laatste dagen geen veranderingen bij Ispindel, gebotteld. SVG is 87%. ABV is ongeveer 7% geworden.
In een spa flesje een beetje bier gedaan en op druk gebracht en later gedronken. Niet verkeerd, vermoedelijk nog veel effect van de gist, mijn vrouw zegt, smaakt echt naar een witbiertje maar ik vind het wat aan de zoete kant en te weinig zuur. Vermoedelijk ook omdat ik een en ander had aangepast in het maisschen en water/zout huishouding

We kunnen wel een keer afspreken in Rosmalen, tussen Gorinchem en Groesbeek in...

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 13-06-2021 09:39 u »
Het bier oogt hetzelfde! Die troebelheid, dat komt echt niet vanuit het IJwit.

Rosmalen, mooie thuiswedstrijd voor jou ;-) maar prima aan te rijden voor mij.

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 14-06-2021 14:05 u »
Ik heb een mail gestuurd naar de brouwerij, waar ik het volgende antwoord kreeg;

Klonen op het hobbybrouwen forum; hele mooie manier om steeds meer over brouwen te leren! Heb het topic even doorgelezen en vind het heel leuk om te zien hoeveel tijd en moeite er in de IJwit wordt gestopt; complimenten!

Ik zal eerst een paar zaken rectificeren/ophelderen. We zijn zeker niet afgestapt van onze huisgist; de originele lijn hebben we enkel ter opslag liggen bij Weihenstephan. We gebruiken IJgist veel, maar niet uitsluitend. Zo lees ik de tip om uit Session IPA op te kweken, maar bespaar jezelf die tijd. We proberen juist weinig gist in Session IPA over te houden, en de gist die er wel in zit is geen IJgist. Wat betreft pasteuriseren: we kunnen in Amsterdam niet genoeg brouwen om aan alle vraag te voldoen. Daarom laten we af en toe wat brouwen bij collega’s in België, waarbij een korte pasteurisatiestap nodig is. Wil je IJgist proberen op te kweken zou ik tegenwoordig aanraden om Blondie te gebruiken; sowieso ongepasteuriseerd, stressloze IJgist en een bier wat niet zo helder hoeft. Paasij werkt zoals je ziet ook helemaal prima, maar die kan je helaas niet altijd kopen ;-)

Onderstaande kwestie: Dit zijn twee verschillende gistsoorten. PaasIJ ziet er logisch uit voor IJgist, dat uit IJwit is geen IJgist. Ergens in het proces misschien een diastaticus-variant binnengeslopen. Oh ja, ik las die suggestie ook nog, maar ik beloof je dat IJgist geen diastaticus is. We hergisten niet op fles dus voegen ook geen gist toe bij bottelen.

Hoop dat dit een en ander opheldert!

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 14-06-2021 14:22 u »
Wat tof dat ze zo uitgebreid en eerlijk reageren, erg leuk. En die Blondie is erg lekker en dus geen straf om op te kweken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 14-06-2021 14:53 u »
Wat tof dat ze zo uitgebreid en eerlijk reageren, erg leuk. En die Blondie is erg lekker en dus geen straf om op te kweken.
Dus dan is de gist die ik uit het flesje IJwit heb opgekweekt waarschijnlijk een gist die om de een of andere reden wel in het flesje zat maar er eigenlijk niet in thuis hoorde.   

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 14-06-2021 14:55 u »
Ik zal die blondie een keer kopen en opkweken en vergelijken met de paasIJ gist.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 14-06-2021 22:32 u »
we kunnen in Amsterdam niet genoeg brouwen om aan alle vraag te voldoen. Daarom laten we af en toe wat brouwen bij collega’s in België, waarbij een korte pasteurisatiestap nodig is.
misschien een restje Belgische gist dan wat ik had opgekweekt omdat die Belgische brouwers misschien dan ook nog andere bieren maken met andere gist en je kans hebt op restjes van die gist.
Ik weet ook dat brouwerijen bang zijn voor een diastaticus variant omdat die lastig te verwijderen is.   

Tags: