Hobbybrouwen > Grondstoffen

IJwit gist PaasIJ depot2021 versus IJwit depot 2019

(1/9) > >>

hansHalberstadt:
Nav dit topic
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43043.msg653854.html#msg653854
heb ik een proef opgezet om de SVG en mogelijk smaak te vergelijken van beide depots.
Als het goed is dan is het dezelfde gist

Hopfenfox:
Leuke test en ik ben erg benieuwd. Mijn IJwit met PaasIJ-gist is volgens de iSpindel van 1060 gezakt naar 1009 en dat is 84% SVG. Hij heeft zelfs op 1002 gestaan maar dat was toen de temperatuur in het vat per ongeluk was opgelopen tot 35 graden. De iSpindel corrigeert het SG duidelijk niet voor de temperatuur. Ik laat hem nog even zijn opruimwerk doen en dan gaat ie komend weekend de fles in. Dan kan ik ook met de hydrometer aan de slag want de iSpindel zit er altijd wel wat naast. Die 84% lijkt me echter een prima benadering.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Hopfenfox op 11-05-2021  08:26 u ---Dan kan ik ook met de hydrometer aan de slag want de iSpindel zit er altijd wel wat naast. Die 84% lijkt me echter een prima benadering.

--- Einde van citaat ---
Super. Mochten andere mensen gegevens hebben van SVG voor ijwit gist dan ook graag hier posten.

Markie Mark:
Hierbij mijn input Hans.
Gist opgekweekt uit 3 flesjes PaasIJ 2021.
Dat opgebouwd naar een 0,8 liter giststarter voor 18 liter wort.
Brouwdatum: 11-04-2021
Botteldatum: 24-04-2021
Vergisting gestart op 21 graden Celsius en uit zichzelf op laten lopen tot max 25 graden Celsius en weer uit zichzelf terug laten zakken tot 21 graden Celsius en daarop vasthouden tot de botteldatum.
Er is Wyeast Nutrient Blend toegevoegd als gistvoeding en niet belucht.

begin SG 1061 hydrometer
eind SG 1015 hydrometer
SVG 75,8%

Mocht je meer info nodig hebben dan lees ik het wel.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Markie Mark op 11-05-2021  20:38 u ---Hierbij mijn input Hans.
Gist opgekweekt uit 3 flesjes PaasIJ 2021.
Dat opgebouwd naar een 0,8 liter giststarter voor 18 liter wort.
Brouwdatum: 11-04-2021
Botteldatum: 24-04-2021
Vergisting gestart op 21 graden Celsius en uit zichzelf op laten lopen tot max 25 graden Celsius en weer uit zichzelf terug laten zakken tot 21 graden Celsius en daarop vasthouden tot de botteldatum.
Er is Wyeast Nutrient Blend toegevoegd als gistvoeding en niet belucht.

begin SG 1061 hydrometer
eind SG 1015 hydrometer
SVG 75,8%

Mocht je meer info nodig hebben dan lees ik het wel.

--- Einde van citaat ---
is je nog iets opgevallen over de geur tijdens de gisting? Ik ruik banaantjes lijkt het.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie