Recepten > Discussie over recepten

Fuller ESB "kloon"

<< < (2/2)

MaartenM:
En dan de vraag: al bottelen of nog even wachten:

Hij was heel mooi stabiel 1020 en trilt nu wat tussen 1019 en 1020. Ik neig naar nog een aantal dagen wachten, wat denken jullie?

D.R.K.:
Wat zou je verwachte eind SG moeten zijn? 1020 lijkt wat hoog als ik kijk naar je begin SG en verwacht % alcohol, dan zou je nog door moeten gaan tot een 1010 ongeveer.

Wat je kan doen is een sample nemen en nameten met je hydrometer, het kan zijn dat er wat vuiligheid op je Ispindel zit waardoor die wat hoog blijft.

Zelf zou ik nog even wachten want SG is nu net aan 3 dagen zo rond de 1020.

succes :proost:

MaartenM:
Het verwachte eind SG is 1016 dus daar zit ik net boven. Ik wacht dan inderdaad nog een paar dagen en doe dan als hij een aantal dagen niet afneemt bij bottelen ook een meting met hydrometer. Dank voor de suggesties

MaartenM:
Vandaag gebotteld. Eind SG was 1019 volgens iSpindel en 1016 volgens hydrometer. Ik heb gebotteld met 4.25 g/L suiker (5 mL oplossing per fles). Bottelen was een eitje met mijn aliexpress pomp. Snel en schoon en in de tijd dat hij een flesje vult kan ik de vorige kroonkurken!

MaartenM:
Het bier heeft (nog) niet erg stabiel schuim, de geur en smaak hebben in eerste instantie iets wat ik niet helemaal kan plaatsen en waar ik niet tevreden mee ben. Ik zou zeggen: weeig/bloemig. Nasmaak is goed en mondgevoel ook. Ik snap niet waar het vandaan komt; temperatuur kan het niet zijn dus vermoedelijk niet de gist maar dan?! Graan of hop. Geen vies bier maar ook niet goed.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie