Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Lech  (gelezen 585 keer)

Offline Lech_hobbybrouwer89

• Boven 10 berichten
  • *
  • Nieuw in de wereld van brouwen
Even voorstellen: Lech
« Gepost op: 10-05-2021 13:49 u »
Dag allemaal,

Ik ben Lech, 31 jaar, woonachtig in Zoeterwoude en Gunsleben (Duitsland) i.v.m. sabbatical. Ik weet heel veel van het menselijk lichaam als fysio/manueeltherapeut, maar van het brouwen van bier nog zeer weinig..Afgelopen kerst (vóór de sabbatical, die waarschijnlijk tot maart/april '21 zal duren) al het boek "Verander water in bier" gekregen met moutextract dunkel bock en moutpakket weizen van Brewferm, gietijzeren schrootmolen, 2x 30L Brewferm vergistingsemmers, wortkoeler, aantal beugelflesjes, chermipro, automatisch hevel, afvulpijpje, maatglas, thermometer, hydrometer gekregen.

Alleen ontbrak nog het belangrijkste: Namelijk, waar ga ik het beslag in maken? In pannen? Aanschaf daarvan best prijzig, en ook niet zo'n fan van koken op elektrisch fornuis/gas etc..Dus, heb ik me verder ingelezen...en nog verder..en nog verder, wat heeft geresulteerd in:

- Brew Monk 30L (via Hopt.nl, was verder overal uitverkocht)
- Spatel/Maischlepel (wel zo handig)
- Hop spider van 200 micron (zag zakjes niet zo zitten)
- Moutpakket Weyermann tarwewijn
- Moutpakket Golden Beverius
- InkBird ITC-308 WIFI Controlled
- Mangrove Jacks Heat Pad 25W (koelkast heb ik tot mijn beschikking)

Oftewel, go big or go home.. Heel veel zin om mijn eerste brouwsel te gaan maken (nog nul ervaring hierin, wel al aardig ingelezen op internet enz..), wat in ieder geval voor deze maand op de agenda staat. Het brouwsel ga ik in Duitsland maken, waar de meeste spullen ook al staan. Temperatuur was vooral een dingetje, want ik verblijf daar in een groot boerenlandhuis met dikke muren, zonder centrale verwarming, alleen houtkachel (dus vooral lekker om te zitten in de warmere maanden), zeker als je vooral bovengistende bieren zal gaan maken (ga mij nog eens verdiepen in wat voor ondergistende bieren er allemaal leuk/lekker zijn om te maken/drinken).

Qua bier ben ik wel een speciaalbierdrinker, Weizen/blond/dubbel/tripel, de Porters/stouts/IPA's/pils laat ik meestal links liggen (tenzij iemand een goede tip heeft over een bier wat niet zo bitter is). Favorieten zijn wel (niet op volgorde): Leffe Blond, Chouffe, Paulaner, Kwak, Skuumkoppe, Hoegaarden Grand cru, HJ Grand prestige, Książęce Złote Pszeniczne / Czerwony Lager (Poolse bieren). Uiteraard heeft Lech bier een speciale plek in mijn hart (ben er niet naar vernoemd, maar tóch leuk).

Ik zal denk ik nog regelmatig wat informatie vergaren op deze website, die zeer gebruiksvriendelijk is en vol handige tips/info staat. Tot zover,

Brouw ze allemaal!

Groet,

Lech

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erny

• Vol lid
  • Land: nl
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
Re: Even voorstellen: Lech
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2021 14:38 u »
Beste Lech,

Mooie introductie van jezelf... go big or go home... Natuurlijk goed gereedschap is het halve werk dat is waar. Toch een puntje/tip. Door eenvoudig te beginnen leer je het beste wat je aan het doen bent. Houd het simpel en ga pas perfectioneren als je weet wat je aan het doen bent. Maak het proces voorspelbaar pas dan kun je eraan sleutelen.
Want wat doe als je bier tegenvalt en je hebt bijvoorbeeld 15 zaken waar het aan zou kunnen liggen. Geloof me brouwen gaat je dan tegenstaan.
Ik zou zeggen laat het hier even bij en zorg ervoor dat je je spullen door en door kent. Maar wellicht was je dit ook van plan.
In ieder geval heel veel plezier met je mooie set. 

Erny

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2021 14:41 u »
Welkom! Klinkt als een mooie set, dat levert vast veel brouwplezier op!

Wat betreft het koude huis, ik denk dat je de koelkast wel op temperatuur kunt houden met de heat pad van 25W, dus dan zou het geen probleem zijn. Gewoon een dikke trui aan op de brouwdag zelf ;)

Je kunt eventueel even testen of de koelkast warm blijft door je vergistingsemmer met water te vullen en in de koelkast zetten met temperatuurcontroller aan. Dan zie je vanzelf of die op temperatuur blijft

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2021 16:02 u »
Dank Erny en Fractus voor het welkom,

Nee ik was niet van plan om nog meer investeringen te doen, maar ben wel iemand die waar het kan liever de de variabelen er van te voren (zoveel als mogelijk) eruit haalt. En dus ook na te denken wat je allemaal in het proces op voorhand al kan doen om ervoor te zorgen dat de boel soepeltjes verloopt..Uiteraard zou het nu nog zomaar kunnen dat mijn brouwsel niet te drinken zal zijn, want goede apparatuur is ook nog maar de helft.

Goede tip ook om de kast van tevoren even te testen, scheelt achteraf weer een hoop. Ik lees trouwens verschillende verhalen over of je de emmer op de verwarmingspad moet leggen of niet; niet, omdat je brouwsel dan teveel temperatuurverschil krijgt tussen onder en boven, wel, want het maakt niet zoveel uit...Iemand hier al ervaring mee?

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2021 16:11 u »
Geen idee, maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat warm bier omhoog wil en koud bier omlaag, dus als je onderin verwarmt mengt het vanzelf? En anders doe je het aan de zijkant, zit je er tussenin  ;D

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2021 18:36 u »
Geen idee, maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat warm bier omhoog wil en koud bier omlaag, dus als je onderin verwarmt mengt het vanzelf? En anders doe je het aan de zijkant, zit je er tussenin  ;D

Haha, heerlijke makkelijke logica, top. Komt goed!

Tags: