Hobbybrouwen > Apparatuur

Brew bucket Brewmaster blow off op een Klarstein vergistingsvat 30 liter?

<< < (3/4) > >>

JBL:
Mooi apparaat! Ik heb 'm even opgezocht. Heeft volgens mij ook als voordeel dat je de sensor van je inkbird direct in het vat kan pluggen. Klopt dat?

Redbadd:
Je kan ook de onderkant van het waterslot afknippen daar een slang overheen doen, heb je ook een simpele blow off.

JanDeGraaff:
Bij mijn Brew Bucket steek ik, als ik een blow off nodig heb, een siliconen slang door het waterslotgat van de rubberen dop en de andere kant in een 70cl fles met water.  Kost niks en werkt prima.

Hetzelfde principe moet ook wel werken op de Klarstein Maischfest Fermenter die je in je OP linkte. Of je daar een tri-clamp of ander fancy bouwwerk op los moet laten vraag ik me af. Dat kan altijd later nog als je de exacte maten weet en je geld en tijd over hebt.

Maar de "siliconen slang in het waterslotgat en fles met water" optie werkt nagenoeg altijd.

Jacques:

--- Citaat van: JBL op 12-05-2021  09:36 u ---Over schuimstop is best veel discussie. Niet alleen hier, maar ik zag het ook op buitenlandse sites. Allerlei theorieŽn passeren daar de revue. Met name over mogelijke schade voor de gezondheid en effecten op het bier. Dat maakt me niet op voorhand enthousiast... Wordt dit ook bij commerciŽle brouwers wel gebruikt?

--- Einde van citaat ---

Ja, dit wordt door commerciŽle brouwerijen gebruikt. Zij hebben er een groot belang bij dat de vergistingsvaten goed vol zitten en er zo min mogelijk verlies is. Een groot verschil met ons is dat zij beschikken over filterapparatuur waarmee het bier zonder gevaar voor oxidatie ontdaan kan worden van dit middel.

Zie ook

En https://bsgcraftbrewing.com/fermcap-s-4-kg waaruit ook blijkt dat het middel uit het bier gefilterd dient te worden.

Zelf kies ook ik niet voor deze optie. Mijn inziens doet een hobbybrouwer er goed aan een gistvat te kopen dat royaal is en zo nodig een blow off te gebruiken. Het verlies aan bier bij gebruik van een blow off en een mindere benutting van koudhop neem je dan voor lief.

Jaap W:

--- Citaat van: JBL op 12-05-2021  18:44 u ---Mooi apparaat! Ik heb 'm even opgezocht. Heeft volgens mij ook als voordeel dat je de sensor van je inkbird direct in het vat kan pluggen. Klopt dat?

--- Einde van citaat ---
Je zou inderdaad de sensor van de Inkbird in de buis kunnen stoppen waar normaal de bijgeleverde temperatuursensor in gaat.  :biersmile:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie