Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fructose  (gelezen 528 keer)

Offline tieskewieske

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Fructose
« Gepost op: 09-05-2021 13:24 u »
Goedemiddag,

Mijn broer heeft 15 kg fructose over uit een productieproces voor visvoer ;-) kan ik dit gewoon als vervanging gebruiken voor kristalsuiker (hoofdgisting en/of nagisting). Ik heb hier ook nog een zak brouwsuiker (dextrose) liggen. Is dit ook gewoon een vervanging van kristalsuiker of kan ik deze suikers beter ergens anders voor gebruiken?

Groetjes,

Matthijs

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Fructose
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2021 14:40 u »
Beide uitwisselbaar voor kristalsuiker (glucose).
Sommigen stellen dat brouwsuiker bij bottelen betere hergisting geeft, maar heb ik geen ervaring mee.
Gewoon gebruiken bij brouwen.  En misschien een beetje bewaren om te experimenteren bij bottelen, weet je meteen of er verschil is..
Proost,  Snelbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 09-05-2021 14:54 u »
Goedemiddag,

Mijn broer heeft 15kg fructose over uit een productieproces voor visvoer ;-) kan ik dit gewoon als vervanging gebruiken voor kristalsuiker (hoofdgisting en/of nagisting). Ik heb hier ook nog een zak brouwsuiker (dextrose) liggen. Is dit ook gewoon een vervanging van kristalsuiker of kan ik deze suikers beter ergens anders voor gebruiken?

15 kg fructose komt overeen met 14,25 kg kristalsuiker. Maar dan alleen als er geen chemisch gebonden water in zit. Dextrose (=glucose=brouwsuiker) bevat wel kristalwater. En bevat dan 91 % zuivere glucose.

Hopbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 09-05-2021 14:57 u »
Beide uitwisselbaar voor kristalsuiker (glucose).
Sommigen stellen dat brouwsuiker bij bottelen betere hergisting geeft, maar heb ik geen ervaring mee.
Gewoon gebruiken bij brouwen.  En misschien een beetje bewaren om te experimenteren bij bottelen, weet je meteen of er verschil is..

kristalsuiker is saccharose (een combinatie van glucose en fuctose).

Hopbier

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2021 15:06 u »
kristalsuiker is saccharose (een combinatie van glucose en fuctose).
Dank, bespaart me een correctie  :proost:

Vraag me overigens af hoe men 15 kg fructose 'overhoudt'.
Misschien gebruikt als basismateriaal en teveel besteld?
Groet, Snelbier

Offline tieskewieske

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 09-05-2021 20:47 u »
Dank, bespaart me een correctie  :proost:

Vraag me overigens af hoe men 15 Kg fructose 'overhoudt'.
Misschien gebruikt als basismateriaal en teveel besteld?
Groet, Snelbier

Dat dus. En het loopt op datum. Professioneel mag dat niet maar voor mij als hobbybrouwer..... Er kan toch ook niks over datum aan een zak droge stof?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 09-05-2021 21:59 u »
Dat dus. En het loopt op datum. Professioneel mag dat niet maar voor mij als hobbybrouwer..... Er kan toch ook niks over datum aan een zak droge stof?

Door het zeer hoge gehalte aan eenvoudige suikers kan geen enkel micro-organisme zich ontwikkelen. Verder is fructose een stof die niet spontaan uiteenvalt. Ik zou me niets aantrekken van een uiterst te gebruiken datum.

Tags: