Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vanille stokje bij dryhop  (gelezen 439 keer)

Offline Mikel

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vanille stokje bij dryhop
« Gepost op: 09-05-2021 10:34 u »
Wat is jullie mening over vanille stokjes toevoegen tijdens het dryhoppen?
Ik heb een milkshake ipa gebrouwen en wil morgen, samen met de dryhop, 2 kleine vanille stokjes toevoegen (1 g op 25 liter).

Nu las ik hier en daar op internet dat mensen een tinctuur maken door ze een week op wodka te zetten maar dat gaat mij qua tijd niet meer lukken. Kan ik de stokjes gewoon met de dryhop toevoegen of is het gevaar op infectie dan te groot?

Mocht dit gewoon kunnen, gebruik je dan het buitenste van de stokjes ook of alleen de zaadjes aan de binnenkant?

Ik heb op de tag vanille gezocht maar kwam er nog niet helemaal uit..

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vanille stokje bij dryhop
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2021 12:14 u »
Wat is jullie mening over vanille stokjes toevoegen tijdens het dryhoppen?
Ik heb een milkshake ipa gebrouwen en wil morgen, samen met de dryhop, 2 kleine vanille stokjes toevoegen (1 g op 25 liter).

Nu las ik hier en daar op internet dat mensen een tinctuur maken door ze een week op wodka te zetten maar dat gaat mij qua tijd niet meer lukken. Kan ik de stokjes gewoon met de dryhop toevoegen of is het gevaar op infectie dan te groot?

Mocht dit gewoon kunnen, gebruik je dan het buitenste van de stokjes ook of alleen de zaadjes aan de binnenkant?

Ik heb op de tag vanille gezocht maar kwam er nog niet helemaal uit..

Alvast bedankt!

Qua kans op infectie zal het meevallen. Bier is minder gevoelig voor infecties dan wort door de lagere pH, alcohol- en koolzuurgehalte en het feit dat er veel minder voedingstoffen voorhanden zijn.
Extractie met alcohol wordt vooral gedaan omdat het even duurt voordat de dure vanillepeulen hun aroma vrijgeven. In sterke drank zit meer alcohol dan in bier waardoor de extractie sneller gaat.
Gebruikelijk is dat de peulen opengesneden worden voor een betere afgifte van het aroma.

Offline Mikel

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Vanille stokje bij dryhop
« Reactie #2 Gepost op: 09-05-2021 15:57 u »
Qua kans op infectie zal het meevallen. Bier is minder gevoelig voor infecties dan wort door de lagere pH, alcohol- en koolzuurgehalte en het feit dat er veel minder voedingstoffen voorhanden zijn.
Extractie met alcohol wordt vooral gedaan omdat het even duurt voordat de dure vanillepeulen hun aroma vrijgeven. In sterke drank zit meer alcohol dan in bier waardoor de extractie sneller gaat.
Gebruikelijk is dat de peulen opengesneden worden voor een betere afgifte van het aroma.

Vandaar de sterke drank, duidelijk! Wederom heeel erg bedankt!

Tags: