Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recepten voor BIAB  (gelezen 695 keer)

Offline Miss Beertje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Net begonnen. Boek Adrie Otte helemaal opgegeten.
Recepten voor BIAB
« Gepost op: 08-05-2021 09:05 u »
Hallo allemaal.  :)

Deze beginnende brouw(st)er heeft al erg veel van het forum geleerd. Ik heb tegen verzendkosten een elektrische ketel van een wel heel aardig forumlid mogen ontvangen en hier wil ik nu mee aan de slag (BIAB). Als het goed is heb ik nu alles in huis om te brouwen, zelfs een vergistingskoelkast! Ik ben heel erg enthousiast en hoop dat ik (uiteindelijk) lekkere pilsjes kan brouwen. Hoewel ik weet dat er iets meer bij komt kijken als je pils wilt brouwen wil ik dit wel graag gaan doen. Ik heb een pilsrecept gevonden (3,6 liter), dat ik gewoon op het fornuis gebrouwen heb met pannen en een vergiet vanwege het kleine volume. Ik wilde het schroten e.d. proberen. Het staat nu in de kelder (10 graden constant).

Ik ben op zoek naar een pilsrecept voor een groter volume (inhoud ketel is 27 l) en ik vind alleen recepten met spoelen. Er is software die je kan gebruiken tijdens het brouwen, maar ik begrijp nog helemaal niets van alle getallen en waardes. Dat komt vast nog wel, misschien kan ik beter eerst gewoon beginnen met brouwen. Als ik nu onderstaand recept (waar nu ook een gistemmer van in de kelder staat) wil brouwen met de BIAB-methode, hoe zou ik dit dan kunnen doen? Met hoeveel water ik moet beginnen?

Pils recept

Dit pils recept is goed voor 3,6 liter pils. Ik heb voor dit recept gebruik gemaakt van 3 pannen en 2 vergistingsflessen.

Volume3,6 liter
Begin SG1,032
Eind SG 1,004
Alcoholpercentage 4,2%
Calorieën per flesje (330ml)107,25

Ingrediënten

800 gram Pilsen MD mout
    15 gram Hallertau (mittelfruh) hop
    5 gram Mangrove Jacks M84 gist

De werkwijze staat hier: https://hopblog.nl/pils-recept/ (beetje teveel tekst om hier te plaatsen)

Is er bijvoorbeeld een formule voor het omrekenen van het aantal liters water (begin en spoelwater) die je kunt gebruiken met de BIAB-methode? Of op welke manier kan ik (bij de volgende batch) andere recepten proberen?

Alvast hartelijk dank voor het lezen!  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Recepten voor BIAB
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2021 09:47 u »
Bij Biab-brouwen wordt vaak niét gespoeld. Rendement is dan iets lager dan bij traditionele ketels mét spoelen.
Totaal water verschilt (bij gelijk rendement) niet, dus je gooit het 'spoelwater' gewoon bij je startwater.
Om lager rendement op te vangen (stelpost 10% ?) gebruik je 10% meer mout dan aangegeven,
óf 10% minder water, je hebt dan ook 10% minder bier  >:(
- Je kunt nóg minder startwater nemen, waardoor je SG hoger uitkomt.  En dan afdunnen met water tot juiste SG.
  Doordat je nu maischt met hoger SG daalt rendement nog meer, maar kan een keuze zijn als je SG belangrijk is.
==========
Elk recept zal voor elke installatie moeten worden aangepast op BZR (rendement), of je nu biab brouwt of in een 'automaat'.
Jouw rendement zal je alleen vinden door veel te brouwen.
Succes,  Snelbier

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2021 10:23 u »
Recept uit de link even bekeken.. BZR ~48% ?? Moet je met biab ook halen, dus niets mee doen.
- Voor 3,6 L bier in biab: Water 2,2+3,8 = 6 L.  Mout 800 g.  Totaal in liters: ~7 L.
  In maischketel ~21 L maken, niét meteen proberen vol te proppen.
Recept dan 3x nemen, simpel.  Of 3,5x als je de ketel vol wil proppen.
Recept voor 10,8 L pils dan: 18 L water met 2,4 kg mout.  Volume ~21 L.
Na maischen blijft ~2 L water in de mout hangen>> Nog 16 L wort voor koken.
Koken > verdamping ~15%=2,4 L >> nog 13,6 L wort over.
Koelen, hop filteren, verlies door trub in de ketel >> ~12 L naar gistvat.
==============
Brouwsoftware maakt het leven gemakkelijker, kan dit allemaal voor je berekenen..
Probeer je in te leren in de 'getalletjes' van het brouwen, je hebt ze echt nodig.
Succes, Snelbier

Toevoeging: SG (uit je recept-link) 1.032.. Is best laag voor pils, maar kan een keuze zijn.
  Eventueel meer mout gebruiken? Met 800 g extra mout zou je op SG~1.042 komen. En wat meer alcohol.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2021 12:17 u »
Ik heb het recept even ingevoerd in Brewfather en kom op hele andere getallen uit...

Ik brouw soms ook BIAB maar spoel daarbij niet. Als ik dan bovenstaande getallen invoer kom ik op een startSG uit van 1046 (met een rendement van 67%) en een eind SG  van 1014 met de Mangrove M84 en dus 6,6 liter water (geen spoelwater).

Schaal ik dan op naar bijvoorbeeld 17,5 liter (4x zoveel dus) kom ik op
3,2 kg pilsmout
59 gram hop
2 zakjes gist
19,2 liter water.
En dus niet spoelen.

Het voorbeeld recept is dus eigenlijk geen BIAB, want daar wordt gefilterd met een zeef. Bij BIAB dioe je een zak in de pan waar de mout in komt. En de zak is dus de filter.

Offline Miss Beertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2021 12:22 u »
Recept uit de link even bekeken.. BZR ~48% ?? Moet je met biab ook halen, dus niets mee doen.
- Voor 3,6 L bier in biab: Water 2,2+3,8 = 6 L.  Mout 800 g.  Totaal in liters: ~7 L.
  In maischketel ~21 L maken, niét meteen proberen vol te proppen.
Recept dan 3x nemen, simpel.  Of 3,5x als je de ketel vol wil proppen.
Recept voor 10,8 L pils dan: 18 L water met 2,4 kg mout.  Volume ~21 L.
Na maischen blijft ~2 L water in de mout hangen>> Nog 16 L wort voor koken.
Koken > verdamping ~15%=2,4 L >> nog 13,6 L wort over.
Koelen, hop filteren, verlies door trub in de ketel >> ~12 L naar gistvat.
==============
Brouwsoftware maakt het leven gemakkelijker, kan dit allemaal voor je berekenen..
Probeer je in te leren in de 'getalletjes' van het brouwen, je hebt ze echt nodig.
Succes, Snelbier

Toevoeging: SG (uit je recept-link) 1.032.. Is best laag voor pils, maar kan een keuze zijn.
  Eventueel meer mout gebruiken? Met 800 g extra mout zou je op SG~1.042 komen. En wat meer alcohol.

Okee! Dus het is inderdaad de liters optellen en genoegen nemen met iets minder rendement.

Dankjewel Snelbier ik ga dit proberen!  :biersmile:

Offline Miss Beertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2021 12:30 u »
Ik heb het recept even ingevoerd in Brewfather en kom op hele andere getallen uit...

Ik brouw soms ook BIAB maar spoel daarbij niet. Als ik dan bovenstaande getallen invoer kom ik op een startSG uit van 1046 (met een rendement van 67%) en een eind SG  van 1014 met de Mangrove M84 en dus 6,6 liter water (geen spoelwater).

Schaal ik dan op naar bijvoorbeeld 17,5 liter (4x zoveel dus) kom ik op
3,2 kg pilsmout
59 gram hop
2 zakjes gist
19,2 liter water.
En dus niet spoelen.

Het voorbeeld recept is dus eigenlijk geen BIAB, want daar wordt gefilterd met een zeef. Bij BIAB dioe je een zak in de pan waar de mout in komt. En de zak is dus de filter.

We postten onze berichten tegelijk  :)

Dus het is toch geen kwestie van optellen en vermenigvuldigen? Hoe Snelbier het vertelt lijkt het simpel. Maar wat heeft Brewfather eigenlijk gedaan? Ik was juist zo blij dat het transformeren van een 'normaal' recept naar een BIAB-recept zo simpel leek om te berekenen..  ;)

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2021 13:34 u »
... Dus het is toch geen kwestie van optellen en vermenigvuldigen? Hoe Snelbier het vertelt lijkt het simpel. Maar wat heeft Brewfather eigenlijk gedaan? Ik was juist zo blij dat het transformeren van een 'normaal' recept naar een BIAB-recept zo simpel leek om te berekenen..  ;)
Het is wél een kwestie van optellen en vermenigvuldigen, maar..
- BZR moet je soms verrekenen. Lager rendement: meer mout of mnder water gebruiken voor gelijk SG.
- kook- en filterverliezen verschillen per installatie, dus recepten kan je nooit 1 op 1 overnemen zonder te weten hoe is gebrouwen.

Het voorbeeld-recept van EdwinBrouwt zal grotendeels kloppen, maar is door hoger SG en BZR niet vergelijkbaar met het originele recept.
 Als je in Edwin's recept met 19,2L startwater uitgaat van 2,5L moutverlies (vocht achterblijvend in de mout) en 1,5L kookverlies én nog 1L filterverlies kom je op ~14L naar gistvat.
 Is toch wat minder dan 17 L, lijkt me eerder 17 L voor koken.  Maar toch méér bier én hoger SG naar gistvat.

Getalletjes, getalletjes..  Weet wat je vergelijkt, en waar je verliezen zitten.
Als je data (installatie en verliezen) correct in Brewfather staan kan je elk recept omzetten.
Proost, Snelbier.

Offline Miss Beertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 08-05-2021 13:49 u »
Het is wél een kwestie van optellen en vermenigvuldigen, maar..
- BZR moet je soms verrekenen. Lager rendement: meer mout of mnder water gebruiken voor gelijk SG.
- kook- en filterverliezen verschillen per installatie, dus recepten kan je nooit 1 op 1 overnemen zonder te weten hoe is gebrouwen.

Het voorbeeld-recept van EdwinBrouwt zal grotendeels kloppen, maar is door hoger SG en BZR niet vergelijkbaar met het originele recept.
 Als je in Edwin's recept met 19,2L startwater uitgaat van 2,5L moutverlies (vocht achterblijvend in de mout) en 1,5L kookverlies én nog 1L filterverlies kom je op ~14L naar gistvat.
 Is toch wat minder dan 17 L, lijkt me eerder 17 L voor koken.  Maar toch méér bier én hoger SG naar gistvat.

Getalletjes, getalletjes..  Weet wat je vergelijkt, en waar je verliezen zitten.
Als je data (installatie en verliezen) correct in Brewfather staan kan je elk recept omzetten.
Proost, Snelbier.

Duidelijk. Dank!

Ik ga maar gewoon eens beginnen (en álles wat ik doe opschrijven!)

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2021 14:02 u »
.  Ik ga maar gewoon eens beginnen (en álles wat ik doe opschrijven!)
Die brouwnotities zijn een goede hulp om je brouwmethode te leren kennen.
Acheraf kijk je ze in, en haalt er een mogelijk probleem uit.  Aha-momentjes.
Als je goed maischt (METEN) en veel filter-verlies hebt (weer METEN) gaat er te weinig jongbier naar het gistvat, maar hoef je het in schroten niet te zoeken  8)
Succes, Snelbier

Toevoeging: Begin je 1e? brouwsel met laag ingeschat BZR.  Als het SG veel hoger uitvalt kan je er voor koken of zelfs in gistvat extra water bijgooien.
Lager SG is lastiger, moet je gaan rommelen met mout-extract of suiker. Of je neemt genoegen met minder alcohol, kan ook.

Tags: beginner