Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 3D geprinte brouw accessoires  (gelezen 3752 keer)

Offline HarryL

• Senior lid
  • Land: nl
  • To Bier or not to Bier!
3D geprinte brouw accessoires
« Gepost op: 07-05-2021 09:14 u »
Ik vroeg mij af, zijn er ook medebrouwers welke zelf handige dingen 3D printen voor bij het brouwen?
En wat 3D print je zoal?
Ik ben op het moment zelf een flessendroogrek aan het printen.

Deze is nog niet af, er moet nog een laag bovenop en dan kan ik 24 flessen laten drogen.
Aan de onderkant komen nog 4 poten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: 3D geprinte brouw accessoires
« Reactie #1 Gepost op: 07-05-2021 12:00 u »
Ik vroeg mij af, zijn er ook medebrouwers welke zelf handige dingen 3D printen voor bij het brouwen?
En wat 3D print je zoal?
Ziet er netjes uit!
Als ik zo onbescheiden mag zijn: Wat kost dat nou, zo'n flessenrek voor 24 flessen printen?
Heb je het zelf ontworpen of heb je het ontwerp ergens vandaan?

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-05-2021 13:32 u »
Ziet er netjes uit!
Als ik zo onbescheiden mag zijn: Wat kost dat nou, zo'n flessenrek voor 24 flessen printen?
Heb je het zelf ontworpen of heb je het ontwerp ergens vandaan?

Even snel aan het rekenen geweest, aan materiaal kost hij ongeveer €10,- voor 24 flesjes.
Denk dat daar een euro of 4 aan stroom bij komt.
Dus al met al rond de 14 euro.

Het ontwerp heb ik niet zelf gemaakt. Er is wel het één en ander op Thingiverse te vinden.

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #3 Gepost op: 07-05-2021 22:28 u »
Eerste even een kleine waarschuwing:
Ik vind het tricky om 3d geprinte dingen te gebruiken met bier.
Ten eerste is het niet 100% voedselveilig.
Ten 2e is het ook iets moeilijker schoon te krijgen.
Ik zorg dus dat het object ver van mijn bier vandaan blijft.

Dat gezegd hebbende, doe ik het stiekem toch. Ik heb een flessen afdruiprek geprint, zie https://www.thingiverse.com/thing:3839325. Ik ben er in dit geval niet bang voor, omdat ik mijn flesjes nog in de vaatwasser doe, daarna spoel met star san en dan nog 2x water. Dan is echt alles er wel uit.
Overigens zag ik net deze voorbij komen: https://www.thingiverse.com/thing:4128840. Daar ben ik wel erg gecharmeerd van, omdat dat niet in je fles komt. Wie weet dat ik die eens ga printen.
Verder zou ik graag een drager voor 6 flesjes printen, maar daar heb ik het juiste ontwerp nog niet voor gevonden. Als ik tijd heb zal ik hem misschien eens ontwerpen; heb het idee al in mijn hoofd zitten hoe ik het wil...

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 07-05-2021 23:16 u »
Dus al met al rond de 14 euro.
Voor rond de 15 euro had ik een flessenboom voor 88 flesjes. ;)

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2021 00:59 u »
Ik heb deze een keer voorbij zien komen: https://www.thingiverse.com/thing:3300038

Zoals een fast washer maar dan voor 9 flessen. Niet het stapelsysteem trouwens, maar dat zou ook te ontwerpen moeten zijn.

Misschien te combineren met: https://www.thingiverse.com/thing:3147274  of https://www.thingiverse.com/thing:4640280 ?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2021 10:53 u »
Voor rond de 15 euro had ik een flessenboom voor 88 flesjes. ;)
Klopt helemaal, maar voor 2 euro koop je ook al een speciaal biertje in de winkel 😃

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #7 Gepost op: 08-05-2021 11:19 u »
En wat 3D print je zoal?

Deze is nog niet af, er moet nog een laag bovenop en dan kan ik 24 flessen laten drogen.
Aan de onderkant komen nog 4 poten.

Erg leuk... welkom bij de techneuten.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 08-05-2021 12:47 u »
Leuk topic!

Ik gebruik wel een 3D geprint onderdeel voor montage op de fleshals waarmee ik een autoventiel kan plaatsen en vervolgens weer de druk kan meten. Ontzettend handig tooltje. (voor geďnteresseerden: het idee komt van Andreas Spiess ism Hopfnerd)
Ik heb geen printer, maar zou ook wel eens wat advies willen en met welk programma je het beste dit soort tools kunt tekenen?

Ik hoop dat de foto duidelijk is en genoeg zegt..

Offline Triplezzz

• Junior lid
  • **
  • Triplezzz.nl
« Reactie #9 Gepost op: 08-05-2021 13:48 u »
Dit soort dingen kan je tekenen in Fusion 360 ( gratis voor thuisgebruik).
Sketchup is ook veelgebruikt.
Maar er zijn nog veel meer programma’s waarmee je dit kan tekenen.
Het is maar net met welk programma je het gemakkelijkst voelt.

Offline Triplezzz

• Junior lid
  • **
  • Triplezzz.nl
« Reactie #10 Gepost op: 08-05-2021 13:56 u »

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-05-2021 22:54 u »
Dit soort dingen kan je tekenen in Fusion 360 ( gratis voor thuisgebruik).
Sketchup is ook veelgebruikt.
Maar er zijn nog veel meer programma’s waarmee je dit kan tekenen.
Het is maar net met welk programma je het gemakkelijkst voelt.
Op de site van Autodesk heb ik nog geen download voor thuisgebruik kunnen vinden, wel een 30 dagen trial, kijk ik niet goed of is het niet meer mogelijk?
Wel even op youtube wat filmpjes gekeken, Fusion 360 ziet er wel heel goed uit, Sketchup vind ik wat minder (heb al eens geprobeerd, maar werd er geen vriendjes mee)

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-05-2021 09:09 u »
Ten 2e is het ook iets moeilijker schoon te krijgen.
Ik zorg dus dat het object ver van mijn bier vandaan blijft.

Dat gezegd hebbende, doe ik het stiekem toch. Ik heb een flessen afdruiprek geprint, zie https://www.thingiverse.com/thing:3839325. Ik ben er in dit geval niet bang voor, omdat ik mijn flesjes nog in de vaatwasser doe, daarna spoel met star san en dan nog 2x water. Dan is echt alles er wel uit.
Overigens zag ik net deze voorbij komen: https://www.thingiverse.com/thing:4128840. Daar ben ik wel erg gecharmeerd van, omdat dat niet in je fles komt. Wie weet dat ik die eens ga printen.
Verder zou ik graag een drager voor 6 flesjes printen, maar daar heb ik het juiste ontwerp nog niet voor gevonden. Als ik tijd heb zal ik hem misschien eens ontwerpen; heb het idee al in mijn hoofd zitten hoe ik het wil...

Ja, dat had ik inderdaad ook gelezen, maar dacht dat een flessendroogrek geen kwaad zou kunnen, ben van plan om de flessen nog een keer na te spoelen als ik ze van het rekje haal.
Bedankt voor je tips! Hier ga ik ook wel wat van printen :-)
Voor wat betreft de drager van 6 flesjes, wat bedoel je hier precies mee?

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-05-2021 09:11 u »
Erg leuk... welkom bij de techneuten.

Dank je!
Hij is inmiddels klaar voor 24 flesjes!

Jaja, paarse pootjes, het zwarte filament was op.
Vond dit wel de mooiste kleur die er bij past en die ik in huis had.

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-05-2021 09:13 u »
Leuk topic!

Ik gebruik wel een 3D geprint onderdeel voor montage op de fleshals waarmee ik een autoventiel kan plaatsen en vervolgens weer de druk kan meten. Ontzettend handig tooltje. (voor geďnteresseerden: het idee komt van Andreas Spiess ism Hopfnerd)
Ik heb geen printer, maar zou ook wel eens wat advies willen en met welk programma je het beste dit soort tools kunt tekenen?

Oh! Da's wel gaaf! Is dit in eigen beheer of is het 3D model ergens te vinden?
Qua programma's, ik teken zelf niet in 3D, maar hoor veel over Fusion360, Tinkercad

Offline HarryL

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 09-05-2021 09:14 u »
Op de site van Autodesk heb ik nog geen download voor thuisgebruik kunnen vinden, wel een 30 dagen trial, kijk ik niet goed of is het niet meer mogelijk?
Wel even op youtube wat filmpjes gekeken, Fusion 360 ziet er wel heel goed uit, Sketchup vind ik wat minder (heb al eens geprobeerd, maar werd er geen vriendjes mee)

Volgens mij kan je aangeven dat je een student (kan ook best zijn dat je wat anders aan kan geven) bent en dan kan je hem gratis gebruiken
[EDIT]
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

"Fusion 360 for personal use
Fusion 360 for personal use is a limited free version that includes basic functionality and can be renewed on an annual basis."

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 09-05-2021 09:43 u »
Oh! Da's wel gaaf! Is dit in eigen beheer of is het 3D model ergens te vinden?
Qua programma's, ik teken zelf niet in 3D, maar hoor veel over Fusion360, Tinkercad
Nee was het maar waar dat ik dit zelf bedacht had, het is een geniale goedkope oplossing (ca 20 Euro voor 4 sensoren + display op Ali) + autoband ventielen (ongeveer gratis als je aardig doet tegen de garagehouder) + kosten 3D print (geen idee, maar enkele euro's?)
Anyweg, op deze link kan je echt alles vinden;
Plus nog wat fusion 360 uitleg (ga ik zeker nog eens goed naar kijken)
Daarnaast als je ook de logging bij wilt houden;
Dat laatste zou ik ook graag ooit willen, maar ik vind dit nog veel te complex, wellicht is er iemand die de data op een andere manier weet te vangen (bijv. met een ESP8266) Voor mij hoeft de data (liever) niet naar een broker.

Ik zou nog wel graag 2 nieuwe 3D prints willen, want ik heb er een verprutst ik denk door deze met heet water schoon te maken... :-(

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #17 Gepost op: 09-05-2021 11:37 u »
Nee was het maar waar dat ik dit zelf bedacht had, het is een geniale goedkope oplossing (ca 20 Euro voor 4 sensoren + display op Ali) + autoband ventielen (ongeveer gratis als je aardig doet tegen de garagehouder) + kosten 3D print (geen idee, maar enkele euro's?)
Anyweg, op deze link kan je echt alles vinden;
Plus nog wat fusion 360 uitleg (ga ik zeker nog eens goed naar kijken)
Daarnaast als je ook de logging bij wilt houden;
Dat laatste zou ik ook graag ooit willen, maar ik vind dit nog veel te complex, wellicht is er iemand die de data op een andere manier weet te vangen (bijv. met een ESP8266) Voor mij hoeft de data (liever) niet naar een broker.

Ik zou nog wel graag 2 nieuwe 3D prints willen, want ik heb er een verprutst ik denk door deze met heet water schoon te maken... :-(

Geniaal .... ik zie al de volgende uitbreiding voor mijn brouwsysteem. Op is de koppeling met een database en grafana te zien.
Aangezien ik mijn iSpindel ook al op een influx database heb draaien een snelle uitbreiding. 

Link met meer detail info: https://www.rtl-sdr.com/using-an-rtl-sdr-to-monitor-a-tire-pressure-sensor-used-in-home-brewing/

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #18 Gepost op: 09-05-2021 12:08 u »
Ja, dat had ik inderdaad ook gelezen, maar dacht dat een flessendroogrek geen kwaad zou kunnen, ben van plan om de flessen nog een keer na te spoelen als ik ze van het rekje haal.
Dan verwacht ik ook geen problemen :-)

Bedankt voor je tips! Hier ga ik ook wel wat van printen :-)
Graag gedaan!

Voor wat betreft de drager van 6 flesjes, wat bedoel je hier precies mee?
Ik had wel een paar dragers gevonden op thingiverse, maar die werkten toch niet voor mijn flesjes (30cl BNR). Meestal waren ze een verkeerd formaat. Maar heb er wel inspiratie uit gehaald om dit ontwerp mee te maken.
Door dit topic geďnspireerd geraakt om te beginnen met het ontwerp. Ben al een eind gekomen. Zie
Hierin mist nog een handvat aan de bovenkant en moet alle maten nog even nalopen, misschien dat 1 en ander dunner kan of dikker moet. Tips zijn welkom ;-).
Ben van plan de bovenste plaat los te printen. Je hebt dan ook geen supports nodig voor het geheel te printen; hooguit voor het handvat.

Qua ontwerpen:
Ik heb lang in Fusion ontworpen en recent openSCAD ontdekt. Aangezien mijn beroep programmeur is, is het programmeren van openSCAD ook erg fijn. Voor meer ingewikkelde dingen zal ik toch weer eerder op Fusion teruggrijpen, vooral als er veel afgeronde hoeken moeten en zo zijn. Maar voor zoiets als dit gebruik ik weer liever openSCAD.
Grote voordeel van openSCAD vind ik ook dat ontwerpen makkelijk aan te passen zijn. Alle variabelen staan bij elkaar en zijn zo aangepast. In Fusion moet je toch altijd het juiste object zoeken om aan te passen (al geloof ik dat daar ook wel weer oplossingen voor zijn).

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #19 Gepost op: 09-05-2021 21:22 u »

Ik heb de bestanden even bekeken. Ik vraag me af of de 33cl versie om een standaard 30cl BNR fles past. Kun je dat eens controleren?

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 09-05-2021 21:51 u »
Geniaal .... ik zie al de volgende uitbreiding voor mijn brouwsysteem.
Inderdaad de man is geniaal, maar al dat Grafana gedoe en zo dat gaat mij echt veel te ver, veel te complex.
Ik heb liever iets "in eigen beheer", ik houd van simpel.
Deze drukmeter gebruik ik al ruim 1 jaar, echt super ding! nogmaals een grafiekje zou leuk zijn, maar ik ben nu ook al tevreden. Met een analoge meter heb je immers ook geen logging  :weetniet:

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #21 Gepost op: 09-05-2021 21:54 u »
Als je je flessenboom met PLA hebt geprint, dan zit je wel goed.
PLA is "GRAS"; Generally Recognised as Safe [link].
En dan nog, als je je flesjes laat drogen op zo'n boom moet het wel heel erg zwaar giftig zijn als er iets achter blijft in je flesje waar jij later gezondheidsproblemen door krijgt als je flesje eenmaal droog is... Denk aan gif in de categorie van batrachotoxine, polinium of novichok..

Ik heb het al eens eerder gezegd: we moeten niet ter ver doordraven met dat 'voedselveilig' moeten zijn. Gezond verstand komt altijd nog steeds op de eerste plek en mijn gezond verstand zegt dat een flesje laten drogen op een stokje van PLA niet levensbedreigend is.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 09-05-2021 21:57 u »
Ik heb de bestanden even bekeken. Ik vraag me af of de 33cl versie om een standaard 30cl BNR fles past. Kun je dat eens controleren?
Een BNR; Jawel dat "past" althans het is bruikbaar, ik heb daarom ook daarvoor de BNR gebruikt, nu gebruik ik specifiek voor de meting een longneck, liefst transparant, dan zie je nog eens wat. Maar een Steini of Vichy, vergeet dat maar, dat past echt niet. En dat zijn juist wel mijn 2 favoriete flessen, ik gebruik de wegwerp longneck verder nooit om te bottelen. 
Iemand met 3D CAD ervaring zou beter eens een universele tekening kunnen maken, of voor een Vichy, zou ook tof zijn.  :groots:

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #23 Gepost op: 09-05-2021 23:39 u »
Als je je flessenboom met PLA hebt geprint, dan zit je wel goed.
PLA is "GRAS"; Generally Recognised as Safe [link].
En dan nog, als je je flesjes laat drogen op zo'n boom moet het wel heel erg zwaar giftig zijn als er iets achter blijft in je flesje waar jij later gezondheidsproblemen door krijgt als je flesje eenmaal droog is... Denk aan gif in de categorie van batrachotoxine, polinium of novichok..

Ik heb het al eens eerder gezegd: we moeten niet ter ver doordraven met dat 'voedselveilig' moeten zijn. Gezond verstand komt altijd nog steeds op de eerste plek en mijn gezond verstand zegt dat een flesje laten drogen op een stokje van PLA niet levensbedreigend is.

Helemaal mee eens

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #24 Gepost op: 09-05-2021 23:56 u »
Voor je het weet sla je door..

Maar wel ontzettend leuk. Binnenkort zelf eens wat proberen te ontwerpen.

Gr. Jeroen

Tags: