Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

3D geprinte brouw accessoires

(1/8) > >>

HarryL:
Ik vroeg mij af, zijn er ook medebrouwers welke zelf handige dingen 3D printen voor bij het brouwen?
En wat 3D print je zoal?
Ik ben op het moment zelf een flessendroogrek aan het printen.

Deze is nog niet af, er moet nog een laag bovenop en dan kan ik 24 flessen laten drogen.
Aan de onderkant komen nog 4 poten.

JanDeGraaff:

--- Citaat van: HarryL op 07-05-2021  09:14 u ---Ik vroeg mij af, zijn er ook medebrouwers welke zelf handige dingen 3D printen voor bij het brouwen?
En wat 3D print je zoal?
Ik ben op het moment zelf een flessendroogrek aan het printen.
--- Einde van citaat ---
Ziet er netjes uit!
Als ik zo onbescheiden mag zijn: Wat kost dat nou, zo'n flessenrek voor 24 flessen printen?
Heb je het zelf ontworpen of heb je het ontwerp ergens vandaan?

HarryL:

--- Citaat van: JanDeGraaff op 07-05-2021  12:00 u ---Ziet er netjes uit!
Als ik zo onbescheiden mag zijn: Wat kost dat nou, zo'n flessenrek voor 24 flessen printen?
Heb je het zelf ontworpen of heb je het ontwerp ergens vandaan?

--- Einde van citaat ---

Even snel aan het rekenen geweest, aan materiaal kost hij ongeveer €10,- voor 24 flesjes.
Denk dat daar een euro of 4 aan stroom bij komt.
Dus al met al rond de 14 euro.

Het ontwerp heb ik niet zelf gemaakt. Er is wel het één en ander op Thingiverse te vinden.

ray81:
Eerste even een kleine waarschuwing:
Ik vind het tricky om 3d geprinte dingen te gebruiken met bier.
Ten eerste is het niet 100% voedselveilig.
Ten 2e is het ook iets moeilijker schoon te krijgen.
Ik zorg dus dat het object ver van mijn bier vandaan blijft.

Dat gezegd hebbende, doe ik het stiekem toch. Ik heb een flessen afdruiprek geprint, zie https://www.thingiverse.com/thing:3839325. Ik ben er in dit geval niet bang voor, omdat ik mijn flesjes nog in de vaatwasser doe, daarna spoel met star san en dan nog 2x water. Dan is echt alles er wel uit.
Overigens zag ik net deze voorbij komen: https://www.thingiverse.com/thing:4128840. Daar ben ik wel erg gecharmeerd van, omdat dat niet in je fles komt. Wie weet dat ik die eens ga printen.
Verder zou ik graag een drager voor 6 flesjes printen, maar daar heb ik het juiste ontwerp nog niet voor gevonden. Als ik tijd heb zal ik hem misschien eens ontwerpen; heb het idee al in mijn hoofd zitten hoe ik het wil...

CeesM:

--- Citaat van: HarryL op 07-05-2021  13:32 u ---Dus al met al rond de 14 euro.

--- Einde van citaat ---
Voor rond de 15 euro had ik een flessenboom voor 88 flesjes. ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie