Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weggooien of niet?  (gelezen 766 keer)

Offline Regato76

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Weggooien of niet?
« Gepost op: 07-05-2021 08:43 u »
Eens in de zoveel tijd brouw ik een batch of twee met een grainfather. Zo ook afgelopen zondag, een beetje gehaast en dat leidde tot wat problemen.
Ik gebruik voornamelijk brouwpaketten en schroot de mout dus zelf. Daar ging het deze keer mis, omdat de korrels niet goed openbraken heb ik de molen fijner gezet. Echter zaten er ook vlokken in het moutmengsel en werd dit bijna poeder…..

Ik heb rijsthulzen toegevoegd, maar dat mocht niet baten, het maischpakket sloeg dicht en heb (wat normaal absoluut niet nodig is) flink moeten roeren om nog enigszins stroming over het bed te krijgen.
Tot overmaat van ramp zaten er hoppellets bij welke tijdens het koken deels uit de hopzeef “ontsnapte”, hetgeen in het gistvat verdween was uiteindelijk zeer troebel.

Mijn begin SG was hoog, zelfs gelijk aan het recept (zit daar normaal iets onder).

Ik vergist in een goed sluitende rvs brewbucket; deze heeft amper twee dagen zachtjes staan “bubbelen” maar daarna was het compleet over. Hoewel het eind SG goed is, is het bier nog steeds zeeer troebel.

Ik heb mijn twijfels of dit nog wat gaat worden……het staat nu vijf dagen en vraag me af of het de moeite waard is om dit te bottelen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Re: Weggooien of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 07-05-2021 09:06 u »
Natuurlijk gaat dit nog wat worden!
Gewoon laten staan,  als je denkt dat er veel hopgruis en/of eiwitten zijn meegekomen zou ik overhevelen naar een schoon vat.
En dan dus gewoon geduld,  nog zeker een week of 2.

Offline guidomarree

• Vol lid
  • Land: be
  • Eentje is geentje
« Reactie #2 Gepost op: 07-05-2021 09:14 u »
Zeker geduld blijven hebben.
Die hop en dergelijke zakt wel uit. Eventueel kan je na je hoofd en nagisting je temperatuur nog richting 4°C of lager brengen.
Dan klaart het bier nog iets meer.

En zelfs indien het niet helemaal klaart, het gaat toch om de smaak, een klein beetje troebel is niet zo erg. Maar zeker niet weggooien, dat kan je achteraf nog altijd.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-05-2021 09:15 u »
Eens met EdwinBrouwt.  Daarbij:
SG gehaald, dus maichen is goed gegaan, simpel. Maakt niet uit hoe je die suikers hebt uitgeperst..
- Hop 'ontsnapt' naar het wort? Old-scool brouwen, alles in de ketel.. Is eeuwen goed gegaan.
- Vergisting voorbij in 2 dagen? Kan, afhankelijk van gistsoort, hoeveelheid, temperatuur, etc..
 Welk gist en in welk recept? Kan meer licht op de zaak werpen.
- Wort troebel na vergisting? Is normaal. De gist heeft tijd nodig om te settlen, tijd afhankelijk van gistsoort en Calcium in het wort.
  Trek er maar een week extra voor uit, sommige gisten zullen nog langer troebel blijven in het gistvat.
============
Bottelen of niet?  Altijd bottelen, al is het maar enkele flessen om van te leren. De enige manier om brouwfouten te leren herkennen.
Proost,  Snelbier

Offline PaultjePils

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-05-2021 10:05 u »
Dit klinkt als een doodnormale brouwdag  ^-^

Een dichtgeslagen filterbed is vervelend maar met gebruik van de overflow van de Grainfather kan je de bovenkant wel op temperatuur houden. Even roeren en dan paar minuten wachten voor je de pomp aanzet kan ook helpen om het filterbed niet meteen dicht te trekken. Ik gooide hoppellets er soms zonder hopzeef in en daarmee kan je nog steeds helder bier krijgen.

Begin SG goed, eind SG goed, en dat in een paar dagen. Een uiterst gezonde en snelle vergisting zoals we dat allemaal willen zien. Voor helderheid moet je toch echt langer wachten dan enkele dagen, je gisting is pas net voorbij!

Als je het al iets kouder weg kan zetten 10-15 graden kan je alvast een groot gedeelte van het gist laten zakken. Daarna kan je zoals Edwin zei het overhevelen naar een schoon vat en nog even paar weken wachten. Wil je helder bier? Dan kan je dat 2/3 weken bij 0-4 graden Celcius laten staan.

Wij hebben er allemaal vertrouwen in  :biersmile:

Offline bastiaandalen

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 07-05-2021 10:19 u »
Ik zou het ook absoluut niet weggooien, zonde! Begin SG is gehaald en je eind SG is misschien snel gehaald maar dit is geen probleem. Ik zou het gewoon bottelen, op de fles kan je hem dan eventueel wat langer laten staan als je de troebelheid echt storend vind.

Offline Regato76

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 07-05-2021 20:22 u »
Geduld......heb ik vaker gehoord! Ik brouw puur voor de hobby, slechts vier/zes maal per jaar, maar ik heb intussen wel een bepaald "verwachtingspatroon" m.b.t. het verloop. Dat ging nu op meerdere punten "anders" dan verwacht.

Troebel is het wel vaker uiteraard, maar dit was uitzonderlijk, vandaar mijn zorgen. In eerste instantie was ik bang dat de vergisting was stilgevallen, maar het SG was exact overeenkomstig het recept gezakt van 1073 naar 1012.
Ik heb wel eerder een snelle vergisting gehad, maar vaak ging dat gepaard met een woest bubbelend waterslot, ook dit was nu niet zo......maar ja eind SG behaald.

Het vat staat nu dus vijf dagen; ik heb de temperatuur verlaagd van 21 naar 18 graden. Ik heb de mogelijkheid om over te hevelen naar een schone brewbucket met koelspiraal. Dus even voor de goede orde:
- Nog even geduld.....
- Overhevelen naar schone Bucket en terugkeren naar 4 graden?
- Nog een weekje geduld.
- Bottelen
- Hergisten, geduld.......

Even een algemene vraag (ik probeer het proces te begrijpen): hoe lang mag/kun je na einde vergisting wachten met bottelen/hergisting? Anders gevraagd, hoe lang blijft het gist actief genoeg om de hergisting op fles te starten? Ik kan me indenken dat naarmate je langer wacht, het gist inactief wordt? Heeft verlaging van de temperatuur (in het gistvat, na einde vergisting) hier een positieve of negatieve invloed op?

Voor de volledigheid: het gaat om een Arsegan Marksche Tripel.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 07-05-2021 21:03 u »

Het vat staat nu dus vijf dagen; ik heb de temperatuur verlaagd van 21 naar 18 graden. Ik heb de mogelijkheid om over te hevelen naar een schone brewbucket met koelspiraal. Dus even voor de goede orde:
- Nog even geduld.....
- Overhevelen naar schone Bucket en terugkeren naar 4 graden?
- Nog een weekje geduld.
- Bottelen
- Hergisten, geduld.......
Er zijn vele wegen naar Rome, dit zou er 1 kunnen zijn:
- nu overhevelen en de temperatuur iets verhogen (zoek even op diacetyl rust).
- geduld
- als je zeker weet dat er geen vergisting met optreedt zou je de temperatuur kunnen verlagen  naar 4 graden voor een paar dagen en dan bottelen.

Ik cold crash (de 4°C stap) nooit, omdat je dan fenomenen als het naar binnen zuigen van zuurstof in je vat krijgt.
Ik hevel alleen over als ik denk dat er echt teveel gist onderin ligt en verwacht dat ik niet binnen 3 weken kan bottelen.

Even een algemene vraag (ik probeer het proces te begrijpen): hoe lang mag/kun je na einde vergisting wachten met bottelen/hergisting? Anders gevraagd, hoe lang blijft het gist actief genoeg om de hergisting op fles te starten? Ik kan me indenken dat naarmate je langer wacht, het gist inactief wordt? Heeft verlaging van de temperatuur (in het gistvat, na einde vergisting) hier een positieve of negatieve invloed op?

Voor de volledigheid: het gaat om een Arsegan Marksche Tripel.

In principe zitten er altijd wel wat nog te peppen gistcellen in, maar dat wordt wel minder naarmate de tijd vordert.  Ik ben nog nooit boven de 5 weken gegaan voor een bovengister. Misschien het iemand anders hier ervaring mee?

Verlaging van de temperatuur heeft hier zeker geen invloed op:  wanneer je bottelt en je bier wordt weer 20 graden gaan de gistcellen gewoon weer aan het werk.

Offline PaultjePils

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-05-2021 19:11 u »
Zelfs na 3 (soms zelfs 4) weken lageren op 3 graden Celcius heb ik altijd hergisting op fles. Met sommige ondergisters ben ik dan al 6 tot max 8 weken onderweg. Het ene gist is het andere niet. Ik zou dit niet aanraden met Engelse bovengisten die na een week vrijwel compleet zijn uitgezakt. Zodra het bier redelijk helder is (en de smaak ook goed) is er ook geen reden meer om te wachten met bottelen. Lang wachten nadat het bier helder is kan zorgen voor trage hergisting (tot wel 6 weken). Omdat wij hobbybrouwers met hergisting op fles weer zuurstof en simpele suikers introduceren krijg je vrijwel altijd een hergisting zolang er nog maar iets van gist aanwezig is.

Tags: