Hobbybrouwen > Brouwproces

Ik wil een zoeter bier met een eind-sg van 1.012

(1/7) > >>

leo.baltus:
Ik vind eigenijk dat alle bieren met een eind-SG boven 1.012 niet lekker.

Ik heb in het verleden wel eens wat commerciele bieren gemeten en moet zeggen dat alle bieren met een SG boven de 1.012 vind ik raar/verdacht, eigenlijk niet lekker. Dit geldt voor zowel lichte als zware bieren.

Toch valt het mij op dat mijn bieren meestal te droog zijn, ondanks de ze (meestal) op een eind-SG van 1.012 uitkomen.
Ik heb wel eens wat geexperimenteerd met extra veel cara-mouten en merk dan wel een toename van zoetheid, maar ook een verhoging het eind-SG en dus: niet lekker.

Logische conclusie die ik trek is dat ik moet sleutelen aan mijn maischschema's. Sneller door de 60-69 graden en dan misschien wat langer op 75 graden houden.
Eigenlijk heb ik daar nog te weinig mee geexperimenteerd, dus ik vraag mij of of jullie dit herkennen en wat een dat voor experiment zou kunnen zijn.

Het idee van sneller door de 60-69C gaan zou theoretisch zijn dat de alpha-amylase meer onvergistbare suikers zou opleveren. Mijn angst is dat ik dan weer boven de 1.012 uit ga komen, of zou dat meevallen?

Onlangs heb ik bij een weizen gebrouwen en dat eens vergeleken met een Lowenbrau weizen uit een blikje van de supermarkt. beide SG 1.012, maar het blikje was veel zoeter, voller en eerlijk gezegd lekkerder dan de mijne (Grrr).

Grosso modo, is mijn recept voor 30l:

2500 g pilsmout
3500 g tarwemout
300 g cara 120MD

maischschema: 42C/20min, 55C/10min, 68C/60min, 73C/15min, 78C/mashout

gist WLP351, bij 19C in conische tank.

Schiet hier eens op: wat zou je veranderen?

Oscar:

--- Citaat van: leo.baltus op 05-05-2021  17:33 u ---Ik vind eigenijk dat alle bieren met een eind-SG boven 1.012 niet lekker.

--- Einde van citaat ---

Wat een rare stelling.... :nut: Houd jij van een dikke vette imperial stout?  :proost: :)

Snelbier:
Ik durf niet te zeggen of bij gelijkblijvend SG maar ander maischschema het bier zoeter kan overkomen.
Heb er nooit mee ge-experimenteerd, en nog niet van gehoord..
Zou het zelf eerder zoeken in de gist en misschien hops.
Ander gist kan een compleet ander smaakprofiel geven bij zelfde SG-end.
Zelfde gist warmer vergist kan ook zoeter overkomen door meer hogere alcoholen.
Lastig dit.  Succes, Snelbier

bierfan:
Zoeter bier = minder ibu

EdwinBrouwt:
Bij dit recept kom je inderdaad netjes rond de 1013 uit. Maar met een uur op 68 ga je denk ik weinig verschil proeven dan op 65 graden. 

De vraag is natuurlijk:  wat vond je niet lekker aan bier van boven de 1012. Te zoet, te weinig bitter, te vol (moutig)? Je kunt proberen een bier te brouwen wat onder de 1012 zit maar wel vol moutig is.

Wat vind je mooie commerciŽle bieren die rond de 1012 of er onder zitten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie