Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie van de drie?  (gelezen 823 keer)

Offline Frankie89

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wie van de drie?
« Gepost op: 05-05-2021 13:14 u »
Beste leden.

Samen met mijn zwager willen wij binnenkort beginnen met bier brouwen. Nu heb ik drie ketels op het oog. Ik wil jullie graag vragen of jullie ervaring hebben met een van deze ketels en om jullie mening te delen.
Het gaat om de volgende ketels:
- Klarstein maischketel 35 l. (Onze oorspronkelijke keus).
- Brewmonk Alles-in-een brouwsysteem 30 l.
- Arsegan Easybrew 30 l.

Graag verneem ik van jullie wat jullie keus is / zou zijn.

Hartelijk bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Wie van de drie?
« Reactie #1 Gepost op: 05-05-2021 14:21 u »
Welke Klarstein bedoel je precies?
Brewmonk all-in-one en Easybrew-30 zijn bijna identieke half-automatishe brouwsystemen met ingebouwde pomp + moutkorf.
De Klarstein maischketel-35L heeft géén pomp, is eigenlijk een elektrische maischketel. Niét vergelijkbaar.
Klarstein Mundschenk is een all-in-one, vergelijkbaar met Easybrew en Brewmonk.
Mundschenk lijkt iets simpeler uitgevoerd, net als 1e generatie Easybrew en Brewmonk.
 Géén peilglas.. Géén verstelbare overloop.. Moutkorf géén extra nokken voor spoelen op halve hoogte.. Vermogen 2500W (ipv 2800W).
Als (deels) tevreden Brewmonk-gebruiker zou ik de Mundschenk laten staan en voor een paar tientjes meer de Brewmonk of Easybrew.
Wil je meer zelf doen, roeren etc, dan wordt het een ander verhaal en kan de Klarstein Maischketel een keuze zijn. Al kunnen daar meer/andere/betere opties zijn.
Succes, Snelbier

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2021 14:23 u »
Altijd leuk, brouwen met je zwager!
Er is al een boel over die ketels geschreven:
Easybrew
Klarstein onder andere
Eigenlijk zijn deze ketels praktisch gelijk aan elkaar (hoewel er wel meerdere generaties zijn en verschillen in prijzen en levertijd) zoals Snelbier ook al zegt. Genoeg meningen te vinden... ik brouw zelf met een vroege voorganger, de Bulldog Brewer 25.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2021 14:29 u »
Er zijn vast een hoop meningen over maar als brouwer met de Easybrew denk ik niet dat je spijt zal krijgen. Hij is zeker niet perfect maar prijs/functionaliteit/kwaliteit krijg je heel veel waar voor je geld en het staat je toe om met redelijk weinig moeite te brouwen waardoor je als beginner kunt concentreren op andere dingen.

Ergste geval brouw je er een paar tientallen keren mee en kom je tot de conclusie dat je een luxer systeem wilt. Dan verkoop je hem voor een mooie prijs zo weer door want er is veel vraag naar, en met je ervaring weet je dat precies hoe je opvolgsysteem eruit moet zien.

Succes met je keuze!

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2021 14:40 u »
De Brewmonk en Easy Brew zijn gelijk. Het kan zijn dat de één een oudere versie is dan de ander.
De Klarstein zou niet mijn keus zijn. Dan moet je in een zak brouwen wat heel veel kliederij oplevert. Klarstein Mundschunk is weer dezelfde als de andere twee.
Ik zou het wel weten. Ook houden de ketels een prima tweede hands waarde.
Brouw ze.

Offline Frankie89

• *
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2021 21:01 u »
Bedankt voor alle reacties. Zal een afweging moeten maken tussen de twee systemen. Wellicht handiger om met een goedkopere brouwketel beginnen. Zullen nog een boel andere spullen moeten hebben. Op aanraden van een vriend het boek “Verander water in bier” gekocht. Erg leerzaam!

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2021 21:25 u »
Ik denk dat je ook moet kontroleren of die bewuste ketels werkelijk leverbaar zijn.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2021 23:33 u »
Bedankt voor alle reacties. Zal een afweging moeten maken tussen de twee systemen. Wellicht handiger om met een goedkopere brouwketel beginnen. Zullen nog een boel andere spullen moeten hebben. Op aanraden van een vriend het boek “Verander water in bier” gekocht. Erg leerzaam!
Bij mijn easybrew zat gelijk een dompelkoeler, bij die brew Monk vast ook. Dus das mooi.

Heb je nog een vergistingsvat nodig, zou voor zo'n 30 liter vaatje met een groene slotrand gaan die ze bij bijv braumarkt hebben. Niet zo duur maar je kunt er veel langer mee vooruit dan zo'n mayonaise achtige emmer.

Heb je nog iets nodig om te schroten (of je koopt geschroot mout) en nog kleine reut zoals een hydrometer, bottelpijpje, dopper en een flesje Star San. Dan ben je er wel met de basics denk ik zo uit het hoofd.

Offline Frankie89

• *
« Reactie #8 Gepost op: 06-05-2021 00:38 u »
Bij mijn easybrew zat gelijk een dompelkoeler, bij die brew Monk vast ook. Dus das mooi.

Heb je nog een vergistingsvat nodig, zou voor zo'n 30 liter vaatje met een groene slotrand gaan die ze bij bijv braumarkt hebben. Niet zo duur maar je kunt er veel langer mee vooruit dan zo'n mayonaise achtige emmer.

Heb je nog iets nodig om te schroten (of je koopt geschroot mout) en nog kleine reut zoals een hydrometer, bottelpijpje, dopper en een flesje Star San. Dan ben je er wel met de basics denk ik zo uit het hoofd.

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Zal het spul toevoegen aan mijn lijst!

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2021 10:55 u »
Beste leden.

Samen met mijn zwager willen wij binnenkort beginnen met bier brouwen. Nu heb ik drie ketels op het oog. Ik wil jullie graag vragen of jullie ervaring hebben met een van deze ketels en om jullie mening te delen.
Het gaat om de volgende ketels:
- Klarstein maischketel 35l. (Onze oorspronkelijke keus).
- Brewmonk Alles-in-een brouwsysteem 30l.
- Arsegan Easybrew 30l.

Graag verneem ik van jullie wat jullie keus is / zou zijn.

Hartelijk bedankt.

Ik gebruik de Brewmonk al 3 jaar en ben er erg tevreden over. Waar je wel op moet letten is dat je na het brouwen, met warm water + beetje reinigingsmiddel alles 15 min moet rondpompen anders gaat je pomp vastzitten. Dat is mij in het begin vaak overkomen.

Tags: