Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag mbt gisting  (gelezen 585 keer)

Offline Larsje40

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vraag mbt gisting
« Gepost op: 05-05-2021 13:14 u »
Hallo allemaal

Even een vraag met betrekking tot vergisting van mijn bier en wat advies gevraagd.

Ik heb op 25-4-2021 een bier gebrouwen (zie ook in ander gedeelte van het forum het topic recept van castle malting).
Ik kwam op een eind SG van 1060 uit wat in het gistingsvat ging. Hij is toen ook meteen gaan gisten. op 27-4-2021 was het SG gedaald naar 1032 en op 1-5-2021 was het 1023. Nu heb ik op 3-5-2021 en vandaag op 5-5-2021 gemeten en het SG is nog steeds 1023. dus er is niets veranderd. Ik vind het SG nog best wel hoog en denk dat ik nog niet kan gaan bottelen omdat je dan misschien te veel druk in de flesjes gaat krijgen of zie ik dit verkeerd en kan ik gewoon al gaan bottelen nu het al vanaf 1-5-2021 hetzelfde SG is. of kan ik de temp nog wat verhogen of juist verlagen? start temp was 16 graden en na 2 dagen dus op de 27e heb ik hem naar 20 graden gezegd volgens recept.

Nog wat extra info:
Het is een 20 liter dat ik heb gebrouwen, de gebruikte gist is de fermentis Safale S-33 de vergistingstemperatuur is  bij start 16 graden, na 2 dagen naar 20 graden volgens recept. ik heb niet overgeheveld en alles zit nog in hetzelfde vat (dit doe ik altijd zo en nooit geen problemen gehad.
Vergistingsgraad is nu met SG 1023 volgens BrouwHulp 61,7% en de werkelijke vergistingsgraad volgens BrouwHulp is 50,5%
Vergistingsrange van deze gist ligt volgens fabrikant tussen 68 en 72% en de ideale temperatuur tussen 15 en 20 graden.

Hoop dat ik hier nog wat advies kan krijgen.

THNX.

Gr.

Larsje

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
Re: vraag mbt gisting
« Reactie #1 Gepost op: 05-05-2021 15:11 u »
Fout zit waarchijnlijk in gebruikte SVG (vergistingsgraad) van de S33-gist.
Je recept gaat uit van 86% SVG https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43331.msg653090.html#msg653090
Dat ga je met S33 nooit halen in een volmout-brouwsel, met ook nog 10% slechtvergistbare Cara-mout..
S33 heeft vlgs ervaringen én Fermentis een SVG van ~72%.  Staat waarschijnlijk verkeerd in je BrouwHulp.
Als ik herbereken én rekening houd met 10% cara-mout zou berekend SG-end 1.021 moeten worden.
BrouwHulp geeft nu een behaald SVG van ~62%.  Klopt, want BrouwHulp houdt geen rekening met die 10% slecht vergistbare Cara..
Gist is er klaar mee, simpel  :proost:
S33 is een snelle vergister, meestal in 4 dagen klaar.  Fermentis-grafiek: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/09/Courbes-kinetics-TT_SafAle-S-33.jpg.webp
Temperatuur verhogen heeft mij met S33 nooit 1puntje opgeleverd.  Met andere gisten wél, voor de goede orde.
Weekje laten nagisten, beetje koel om gist te settlen, en bottelen.
Proost, Snelbier.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2021 15:25 u »
Ok thnx. Dus nu in principe op een graad of 6 zetten en volgende week bottelen. En ook nog overhevelen? Of heeft dit geen zin omdat op 6 graden de gist niet veel meer zal doen neem ik aan.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2021 15:36 u »
Ok thnx. Dus nu in principe op een graad of 6 zetten en volgende week bottelen. En ook nog overhevelen? Of heeft dit geen zin omdat op 6 graden de gist niet veel meer zal doen neem ik aan.
Overhevelen ben ik geen fan van, tenzij vergisting langer dan 3 weken gaat duren of zo. In dit geval zou ik het niet doen.
Koud zetten laat de gist wat sneller/beter neerslaan. Koele garagevloer van 15'C vind ik koel genoeg, anderen zweren bij 'coldcrash'.
Succes, Snelbier

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2021 17:42 u »
Oke duidelijk, nogmaals bedankt voor de reactie.

Ik heb de klimaatkast op 8 graden ingesteld nu dus die gaat nu aan het koelen. over een weekje bottelen dan maar.
Zou ik dan wel minder suiker erbij moeten doen omdat er toch nog wel wat SG is?

gr.

Lars

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2021 18:03 u »
Bottelsuiker 'standaard' nemen, maar het is jouw bier.
Gist doet haar eigen ding, heeft maling aan onze tabellen.  SVG is een gemiddelde, richtwaarde.
Teveel factoren die het een paar punten hoger of lager laten uitkomen dan berekend.
Je gist lijkt 'klaar', meting wijst dat ook uit.
Als de S33 echt nog 2 punten zou wegsnoepen zou je moeten bottelen zónder suiker.
Proost,  Snelbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2021 23:10 u »
Gist doet haar eigen ding, heeft maling aan onze tabellen.  SVG is een gemiddelde, richtwaarde.
Teveel factoren die het een paar punten hoger of lager laten uitkomen dan berekend.
Je gist lijkt 'klaar', meting wijst dat ook uit.

Mee eens. Er zijn veel meer factoren die de vergistingsgraad bepalen dan alleen de gist. De ene mout is beter vergistbaar dan de andere en het maischschema speelt ook een rol niet als maischdikte om maar wat te noemen.

Niet voor niets is het devies: meten en na een dag of 3 ŕ 4 opnieuw meten. Geen SG daling: je gisting is klaar. Ondertussen niet het bier kouder zetten want dan kan het zijn dat je bier niet goed uitgist.

Offline Larsje40

• Vol lid
Re: Vraag mbt gisting
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2021 23:44 u »
Ok
Dus in principe klopt dit dan ook wel want vanaf 1-5-2021 is het SG 1023. Dus dan zal het ook wel goed zijn dat ik hem nu koud heb gezet en kan ik hem binnenkort gaan bottelen!

Thnx voor alle reacties

Gr.
Lars

Tags: