Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel: enkele vragen  (gelezen 1231 keer)

Offline marcodej

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel: enkele vragen
« Gepost op: 03-05-2021 21:42 u »
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum, als startende brouwer.

Gisteren mijn eerste brouwsel gebrouwen, als het goed is het begin van een nieuwe, leuke (corona)hobby. ;)

Ik heb een startpakketje aangeschaft voor een batch van 5 liter Weizen. Uiteindelijk staat de emmer fijn te vergisten, maar ik liep toch tegen wat dingen aan - waar jullie mij vast wel bij kunnen helpen:

1. Temperatuur maischen: het was een meerstapsmaisch, van 43 graden stapsgewijs oplopend naar uiteindelijk 78 graden. Ik vond het lastig de temperatuur onder controle te houden op mijn gasfornuis. De temperatuur binnen de pan verschilde heel erg op verschillende plekken. Daarnaast leek de temperatuur bij het verwarmen naar de volgende stap heel lang weinig te doen om daarna ineens relatief snel omhoog te schieten. Kan ook aan de thermometer liggen had ik het idee. Zijn er tips om dit beter te controleren en wellicht tips voor een goede thermometer?
2. Vochtverlies na koken: Na het maischen en spoelen kwam ik uit op de geplande liters en SG-waarde (5,7 liter met SG 1.046). Dus dat was mooi. Na het koken zou ik uit moeten komen op 5 liter met een SG van 1.055. Maar ik kwam uit op 4,2 liter met SG van 1.070. Heeft dit elkaar te maken? Dus veel verdamping leidt tot een relatief hoge SG? En zijn er tips om het kookverlies te beperken?
3. Koelen: ik kreeg de temperatuur niet tot 20 graden in mijn gootsteen met koelementen en ijsblokjes. Ik kwam tot ongeveer 25 graden. Uiteindelijk de emmer even in de koelkast gezet. Is dat aan te raden en zijn er tips om 5 liters efficient te koelen (zijn wortkoelers voor 5 liter nodig?)

De emmer staat nu mooi te gisten, dus heb alsnog goede hoop op een mooie Weizen.

Hoor graag wat tips en tricks voor deze envoudige thuisbrouwer, zodat ik dat mee kan nemen naar mijn volgende brouwsel.

Dank!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Eerste brouwsel: enkele vragen
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2021 00:34 u »
Hey Marco!
1. Bij mijn eerste 5 liter brouwsel heb ik een BBQ thermometer gebruikt. Dit was achteraf geen goed idee, omdat de voeler helemaal vol loopt met wort. Dan vindt er een soort kortsluiting plaats en klopt er niks meer van de temperatuur. Heb je een elektrische thermometer? Check dan of hij waterdicht is. De truc is in ieder geval dat wanneer je verwarmt, je heel goed roert. Kost wat bloed zweet en tranen, maar levert een stabieler resultaat. En je kunt de temperatuur dan beter meten. Het helpt ook om de pan te isoleren met bijvoorbeeld radiatorfolie of een flinke handdoek. Kijk wel uit als je op gas kookt! Het kan smelten of in brand vliegen.
2. Het vochtverlies (resultaat van de verdampingssnelheid) verschilt per kookketel. Je weet nu hoeveel water je per uur verdampt (begin volume min eind volume gedeeld door de kooktijd in uren) en dit kun je aan extra water toevoegen bij het maischen of spoelen. Dan kom je uiteindelijk  precies goed uit. Een recept is namelijk niet universeel en verschilt per brouwketel en hangt af van vele omstandigheden. SG 1070 is trouwens wel een aardig hoog sg voor een weizen. Je krijgt een stevige weizen zo hahaha. Uitgaande van een eind SG van rond de 1012 en het gebruik van bottelsuiker zal je weizen iets meer dan 8% alcohol bevatten :nut: . Volgende keer zou je met dit probleem ook wat kokend water kunnen toevoegen aan het einde van de kook om het juiste volume en sg te krijgen.
3. Koelen in de gootsteen werkte bij mij prima. Wel moet je af en toe het water verversen. Je kunt hem ook op kamertemperatuur af laten koelen met de deksel er op. Gevaar is dan wel dat er toch een infectie optreedt. Ik denk niet dat het echt nodig is om een wortkoeler te kopen voor 5 liter bier. Dat levert veel verlies op ben ik bang. Of je moet een mini spiraalkoelertje maken.

Succes met je volgende brouwsel!
LAM

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2021 08:55 u »
1. Temperatuur maischen: het was een meerstapsmaisch, van 43 graden stapsgewijs oplopend naar uiteindelijk 78 graden. Ik vond het lastig de temperatuur onder controle te houden op mijn gasfornuis. De temperatuur binnen de pan verschilde heel erg op verschillende plekken. Daarnaast leek de temperatuur bij het verwarmen naar de volgende stap heel lang weinig te doen om daarna ineens relatief snel omhoog te schieten. Kan ook aan de thermometer liggen had ik het idee. Zijn er tips om dit beter te controleren en wellicht tips voor een goede thermometer?

Kijk voor een thermometer eens op een van de online brouw shops - daar vind je vast iets dat je past. Qua temperatuur in de pan, die zou redelijk homogeen als je blijft roeren en dan schiet de temp. ook niet opeens omhoog. Als de temp dan stijgt, het gas omlaag een paar graden voor de gewenste temp - dan schiet je er niet overheen.

2. Vochtverlies na koken: Na het maischen en spoelen kwam ik uit op de geplande liters en SG-waarde (5,7 liter met SG 1.046). Dus dat was mooi. Na het koken zou ik uit moeten komen op 5 liter met een SG van 1.055. Maar ik kwam uit op 4,2 liter met SG van 1.070. Heeft dit elkaar te maken? Dus veel verdamping leidt tot een relatief hoge SG? En zijn er tips om het kookverlies te beperken?

Ja, het SG geeft aan hoeveel suiker er in de vloeistof is opgelost. als je dus meer verdamp, dan veranderd die verhouding en gaat je SG omhoog. Aanvullen met water en je SG zakt weer.
Geen tip om het kookverlies te beperken, maar met dit verlies moet je dus meer spoelen en met een grotere hoeveelheid beginnen, dus 6,5 liter overhouden.

3. Koelen: ik kreeg de temperatuur niet tot 20 graden in mijn gootsteen met koelementen en ijsblokjes. Ik kwam tot ongeveer 25 graden. Uiteindelijk de emmer even in de koelkast gezet. Is dat aan te raden en zijn er tips om 5 liters efficient te koelen (zijn wortkoelers voor 5 liter nodig?)

Volgens mij heb je dit zo prima gedaan en als je schoon hebt gewerkt is dit geen probleem. Als je in de 5 liter batches blijft zou ik dit zo blijven doen en verder onderzoeken wat je straks nodig hebt of kan maken als je naar grotere hoeveelheden gaat.

Grtz,

Peter

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2021 22:01 u »
Wat ik zo lees is dit een zeer geslaagde eerste poging.
Het mooie van deze hobby is dat je steeds iets erbij kunt kopen om steeds meer controle te krijgen over je brouwproces.
Wat je nooit moet doen is na een tijdje brouwen optellen wat het allemaal gekost heeft aan spul wat je hebt staan, haha.
Maar ik zou willen dat mijn eerste keer zo netjes was gegaan!

Offline marcodej

• *
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2021 22:47 u »
Goed om te lezen dat dit bij de normale aanloopprobleempjes lijkt te horen en ik niets geks gedaan heb. Hoewel het eindresultaat nog moet blijken, ben benieuwd hoe een weizen van 8% uitpakt. ;)

Ga bij het volgende brouwsel (IPA) zeker bijsturen met de hoeveelheid water en kijken of ik de temperatuur constanter krijg. Is een eenstapsmaisch, dus lijkt sowieso wat eenvoudiger te controleren.

Ik blijf voorlopig nog bij de 5 liter batches. Is op dit moment genoeg en heb dan nog wat uit te delen hier en daar. Ben altijd wel benieuwd wat brouwers met 30 liter doen, dat is behoorlijk wat om weg te drinken of uit te delen.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-05-2021 13:36 u »
ben benieuwd hoe een weizen van 8% uitpakt. ;)
Ben altijd wel benieuwd wat brouwers met 30 liter doen, dat is behoorlijk wat om weg te drinken of uit te delen.
Tja, zijn 4 kratjes ongeveer. Als het een lekker biertje is en er wel eens wat mensen over de vloer komen, is dat opzich nog wel te doen. Ook is het leuk om een fustje te vullen als je een tap hebt. 5 liter brouwen is overigens ook leuk! Kun je makkelijk variŽren zonder dat je eerst 30 liter bier moet opdrinken.

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 06-05-2021 14:05 u »
Tip om het kookverlies te beperken: deksel op de pan, met een kiertje.

De pan helemaal afdekken is niet goed (er moet e.e.a. kunnen verdampen), maar met helemaal geen deksel op de pan heb je soms veel kookverlies. Bij een kleine batch als dit (~5L) heb je waarschijnlijk ook een flink oppervlak in je kookketel t.o.v. de inhoud. Een hoge smalle pan verdampt minder.

Offline marcodej

• *
« Reactie #7 Gepost op: 18-05-2021 23:33 u »
Ok, gebotteld.

Eind SG was 1014, waardoor ik uitkom op een alcoholpercentage van 7,1%. Hij smaakt inderdaad behoorlijk pittig voor een weizen, maar zeker niet onaardig. :)

Uiteindelijk er net geen 10 flesjes uitgehaald, dus dat viel wat tegen.
- Veel verloren omdat het nogal schuimde tijdens het bottelen. Dacht dat er misschien nog wat ontsmettingsmiddel was achtergebleven bij het eerste flesje, maar leek niet het geval. Is het normaal dat dit zo schuimt?
- Ook bleek er voor mijn gevoel veel gistdrab achter, ik denk voor wel een flesje. Is dit een beetje normaal?

Nog twee weken en dan proeven. :)

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2021 00:32 u »
Is het normaal dat dit zo schuimt?
Zeker! Het ene bier schuimt harder dan het andere bier. Als het echt storend is zou je kunnen overwegen een afvulpijpje te kopen. Kost een euro of 2 a 3. Die kun je op het kraantje schuiven en als je het pijpje in het flesje doet en met de bodem van het flesje tegen het pijpje aaduwt, vult hij het flesje van onderaf (zoek maar even op want deze uitleg lijkt nergens op :nut: ). Dan heb je haast helemaal geen schuim bij het afvullen.
Ook bleef er voor mijn gevoel veel gistdrab achter, ik denk voor wel een flesje. Is dit een beetje normaal?
Ook dit is volkomen normaal. De gist vermenigvuldigt zich als het in het wort zijn ding doet. Heb je een heel zakje van 10 of 11,5 gram toegevoegd? Dan houd je ook een hele lading gist over. Het is overigens ook een hoop eiwit en ander bezinksel uit de mout. Als je filtert met een zeef komt er meer van dit spul mee wat dan weer uitzakt in het gistvat.

Je ziet nu trouwens wel dat het verlies in verhouding groter is bij een kleinere batch.
Als je meer flesjes bier wilt vullen, kun je er ook voor kiezen Jupiler flesjes te gebruiken. Dan kun je er 4 vullen per liter i.p.v. 3. Heb je iets minder bier per flesje, maar wel meer momenten om van je biertje te genieten.
Succes met je volgende brouwsel!

Offline marcodej

• *
« Reactie #9 Gepost op: 04-06-2021 18:33 u »
Mannenbroeder Weizen is een feit. Helaas van wisselende kwaliteit:

De eerste schuimde alle kanten op, had een licht zuurtje en oogt wat gelig. Infectie op de fles? Deze fles heb ik vrijwel direct na twee weken geopend, niet gekoeld.

De tweede is prima op smaak, prima koolzuur en mooi goudgeel. Na een dag in de koelkast.

De flessen hebben twee weken op zolder gestaan, met de laatste paar dagen tegen een relatief hoge zomertemperatuur. Doet dat nog iets met de kwaliteit?

Benieuwd naar de succes-failratio van mijn flesjes. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 05-06-2021 00:17 u »
Mannenbroeder Weizen is een feit. Helaas van wisselende kwaliteit:

De eerste schuimde alle kanten op, had een licht zuurtje en oogt wat gelig. Infectie op de fles? Deze fles heb ik vrijwel direct na twee weken geopend, niet gekoeld.

De tweede is prima op smaak, prima koolzuur en mooi goudgeel. Na een dag in de koelkast.

De flessen hebben twee weken op zolder gestaan, met de laatste paar dagen tegen een relatief hoge zomertemperatuur. Doet dat nog iets met de kwaliteit?

Benieuwd naar de succes-failratio van mijn flesjes. ;)

Een hoge temperatuur geeft de hergisting een schop. De koolzuur dat gevormd wordt heeft even tijd nodig om opgenomen te worden in je bier.
Door je bier in een koelkast te waren kan deze meer koolzuur bevatten.
Wanneer je het bier koel drinkt zal je minder last hebben van overschuimers.

Tags: