Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid gist  (gelezen 501 keer)

Offline Clapton

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveelheid gist
« Gepost op: 02-05-2021 22:51 u »
Hallo allemaal,

Als beginnende hobbybrouwer (12 brouwels achter de kiezen) probeer ik telkens weer wat slimmer te worden en beter te doen. Ik was nu de hoeveelheid gist aan het berekenen via Brewers Friend voor mijn volgende brouwsel: een tripel IPA van 12,5 liter met als begin SG 1096. De site suggereert dat ik 48 grammen US05 zou moeten gebruiken: ik schrik wel van deze hoeveelheid gist voor dit volume, ook al is het natuurlijk een zwaar bier.
Valt dit ook binnen jullie verwachtingen? Nu ik vaker de hoeveelheid gist bereken, merk ik dat de calculator telkens meer gist suggereert dan ik tot nu gebruikte.

Groeten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoeveelheid gist
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2021 23:21 u »
Hallo allemaal,

Als beginnende hobbybrouwer (12 brouwels achter de kiezen) probeer ik telkens weer wat slimmer te worden en beter te doen. Ik was nu de hoeveelheid gist aan het berekenen via Brewers Friend voor mijn volgende brouwsel: een tripel IPA van 12,5 liter met als begin SG 1096. De site suggereert dat ik 48 grammen US05 zou moeten gebruiken: ik schrik wel van deze hoeveelheid gist voor dit volume, ook al is het natuurlijk een zwaar bier.
Valt dit ook binnen jullie verwachtingen? Nu ik vaker de hoeveelheid gist bereken, merk ik dat de calculator telkens meer gist suggereert dan ik tot nu gebruikte.

Groeten

Ik denk dat je iets niet goed gedaan hebt.
1 zakje is voldoende...

Offline Clapton

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-05-2021 13:20 u »
Doe ik hier dan iets verkeerd? De info over de hoeveelheid cellen komt van Fermentis.

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-05-2021 17:23 u »
1 zakje US-05 zou inderdaad genoeg moeten zijn. Zie ook de gebruiksaanwijzing op het zakje (volgens mij voor 20-30 liter 1 zakje).

Heb ook even jou data ingevuld en ik heb dan exact 11 gram als uitkomst bij Brewersfriend. Misschien een keer op het update knopje klikken?

Online de Machtige Wil

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-05-2021 17:48 u »
Het verschil zit hem in de cel density. Clapton heeft daar 6 billion cells / g en default staat ie op 10.

Fermentis geeft zelf 6 aan voor de us-05 dus de berekening van Clapton klopt denk ik wel.

In dit scenario zou ik denk ik een starter maken.

Offline Clapton

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-05-2021 21:51 u »
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal het eens proberen met een starter dan inderdaad  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-05-2021 21:52 u »
Het verschil zit hem in de cel density. Clapton heeft daar 6 billion cells / g en default staat ie op 10.

Fermentis geeft zelf 6 aan voor de us-05 dus de berekening van Clapton klopt denk ik wel.

In dit scenario zou ik denk ik een starter maken.

Ik heb begrepen dat de Fermentis bovengisten gemiddeld tussen de 10 en 20 miljard gistcellen per gram bevatten. Ondergist zou maar 6 miljard gistcellen per gram bevatten.

Voor slechts 12,5 liter wort met een een begin SG van 1096 heb je geen starter nodig. Fermentis adviseert 50 tot 80 g per hl (100 liter). Zie https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/11/SafAle-US-05.pdf. Dat is voor 12,5 liter 6,25 tot 10 g. Omdat het gaat om een zware wort kan het geen kwaad om meer te enten. 1 zakje met een inhoud van 11,5 g is echt meer dan voldoende.

Met andere instellingen komt ook Brewer's Friend hierop uit.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 04-05-2021 08:07 u »
Als je gist toevoegt dan gaat die ook in het wort nog verder vermenigvuldigen totdat er een gebrek ontstaat. De vraag is dus hoeveel invloed de hoeveelheid gist waar je mee start heeft op de hoeveelheid die er uiteindelijk ontstaat tijdens de hoofdgisting.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #8 Gepost op: 04-05-2021 10:10 u »
Nu we het over de hoeveelheid gist hebben, zou Jacques, of iemand anders van de beheerders, de hyperlink van Mr Mallty kunnen verwijderen? Het is altijd vervelend als een koppeling niet werkt. Bij voorbaat dank.  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 04-05-2021 21:37 u »
Nu we het over de hoeveelheid gist hebben, zou Jacques, of iemand anders van de beheerders, de hyperlink van Mr Mallty kunnen verwijderen? Het is altijd vervelend als een koppeling niet werkt. Bij voorbaat dank.  :)

Goede suggestie. Ik zal hem vervangen door Brewer's Friend Yeast Pitch Rate and Starter Calculator.

Tags: