Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verander Bier in water. Oud gerijpt bier over de top  (gelezen 1169 keer)

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • scherven brengen geluk
Verander Bier in water. Oud gerijpt bier over de top
« Gepost op: 02-05-2021 18:14 u »
Ik ben in 2017 begonnen met bierbrouwen. Mijn eerste bier was bier 1. Ik zit nu op Bier nr. 22.
Bierflesjes met nummers >15 zijn ongeveer een jaar oud en zijn nog heel goed te drinken.
Flesjes van  +/- 6 tot 12 maanden-zijn perfect gerijpt en op top. Echter deze week heb ik wat oudere bierflesjes geproefd nr.1,2,3 etc. die ik nog bewaard had.. Licht en donker bier 7%Alc  uit  2017 en 2018. Tot mijn verbazing was het bier veranderd in water en hop!  De kleur was weg. De geur was weg,  geen koolzuur, alle smaak weg , alleen het Hopbittertje was nog te proeven. Zelfs geen alcohol meer? Het was niet vies of troebel maar het bier was veranderd in water met een kleurtje.
Welke rijpingsprocessen hebben zich hier afgespeeld?
Is dit normaal als biertjes te lang bewaard worden?
Zie pdf foto’s

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Verander Bier in water. Oud gerijpt bier over de top
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2021 22:04 u »
Dat doet mij sterk denken dat de kroonkurken niet goed op de flesjes zitten. Normaliter verouderd het bier wel maar het wordt echt geen water met een hopsmaak.
Probeer eens of je de kroonkurk kan draaien. Ook moet er een duidelijke "sis" hoorbaar zijn bij het opwippen van de kroonkurk.
Doe eens een kroonkurk op een leeg flesje. Zijn de randen goed omgekruld? Kan je hem draaien? Vergelijk jouw kroonkurk eens met een commercieel flesje.
Brouw ze.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2021 23:19 u »
Ik ben in 2017 begonnen met bierbrouwen. Mijn eerste bier was bier 1. Ik zit nu op Bier nr. 22.
Bierflesjes met nummers >15 zijn ongeveer een jaar oud en zijn nog heel goed te drinken.
Flesjes van  +/- 6 tot 12 maanden-zijn perfect gerijpt en op top. Echter deze week heb ik wat oudere bierflesjes geproefd nr.1,2,3 etc. die ik nog bewaard had.. Licht en donker bier 7%Alc  uit  2017 en 2018. Tot mijn verbazing was het bier veranderd in water en hop!  De kleur was weg. De geur was weg,  geen koolzuur, alle smaak weg , alleen het Hopbittertje was nog te proeven. Zelfs geen alcohol meer? Het was niet vies of troebel maar het bier was veranderd in water met een kleurtje.
Welke rijpingsprocessen hebben zich hier afgespeeld?
Is dit normaal als biertjes te lang bewaard worden?
Zie pdf foto’s

Klinkt als autolyse en oxidatie. Dat is heel gewoon. Anders dan vaak gedacht wordt bewaren de meeste speciaal bieren met hergisting op de fles slecht. Dat is zeker het geval als er redelijk veel gist in de fles zit. Oude gistcellen geven hun inhoud vrij. Daar zitten eiwitsplitsende enzymen bij. Die breken eiwitten die je bier body geven af. Vandaar dat je bier waterig overkomt.

Verder heb je te maken met oxidatie van je bier. Kroonkurken laten een klein beetje zuurstof door. Met de tijd gaat de oxidatiesmaak overheersen...

Zie ook het onderstaand plaatje dat de gemiddelde smaakontwikkeling geeft van bier.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #3 Gepost op: 03-05-2021 10:52 u »
Dat doet mij sterk denken dat de kroonkurken niet goed op de flesjes zitten.
Ik heb de doppen nog eens gecontroleerd maar dat zit toch wel goed.  De flesjes zijn wel oud en hebben inmiddels 2 hete zomers doorgemaakt in mijn schuurtje dat heeft natuurlijk ook zijn werk gedaan.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #4 Gepost op: 03-05-2021 11:14 u »
Klinkt als autolyse en oxidatie.  Oude gistcellen geven hun inhoud vrij. Daar zitten eiwitsplitsende enzymen bij. Die breken eiwitten die je bier body geven af. Vandaar dat je bier waterig overkomt.

Ja met name autolyse lijkt me een goede verklaring. Ik denk dat de oxidatie fase al achter de rug was en daarna de autolyse is begonnen. Ik proef wel eens flesjes die wat meer lucht hebben en die zijn dan inderdaad een klein beetje verkleurt. Alhoewel een lichte oxidatie best nog acceptabel kan smaken bij sommige biertjes, waren deze flesjes echt totaal veranderd en goed voor de gootsteen... Ik denk dat na +/- 1jaar de top wel bereikt is voor de meeste home brouwsels.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #5 Gepost op: 03-05-2021 11:16 u »
Klinkt als autolyse en oxidatie. Dat is heel gewoon. Anders dan vaak gedacht wordt bewaren de meeste speciaal bieren met hergisting op de fles slecht. Dat is zeker het geval als er redelijk veel gist in de fles zit. Oude gistcellen geven hun inhoud vrij. Daar zitten eiwitsplitsende enzymen bij.

ja met name autolyse lijkt me een goede verklaring. Ik denk dat de oxydatie fase al achter de rug was en daarna de autolyse is begonnen. Ik proef wel eens flesjes die wat meer lucht hebben en die zijn dan inderdaad een klein beetje verkleurt. Alhoewel een lichte oxydatie best nog acceptabel kan smaken bij sommige biertjes, waren deze flesjes echt totaal verandert en goed voor de gootsteen.... Ik denk dat na +/- 1jaar de top wel bereikt is voor de meeste home brouwsels.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-05-2021 20:54 u »
Ik denk dat na +/- 1jaar de top wel bereikt is voor de meeste home brouwsels.

Dat ligt er aan.
Als je alles eraan doet om oxidatie buiten de deur te houden tijdens het brouwen verleng je de tijd dat bier goed van smaak blijft.
Verder maakt de pH-waarde en de zwaarte van je bier veel uit. Bieren met een lage pH bewaren beter. Waaraan dat precies afhankelijk is weet ik niet. Bij zwaarder bieren zijn er meer antioxidanten in het bier. De gist maakt van nature sulfiet aan. Een zwaarder bier bevat meer sulfiet. De hoeveelheid sulfiet dat aangemaakt wordt is sterk afhankelijk van de gebruikte gist.

Het beste is regelmatig een flesje te proeven en als je het idee hebt dat de smaak minder wordt even van dat brouwsel door te drinken.  :proost:

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #7 Gepost op: 03-05-2021 22:33 u »
Het beste is regelmatig een flesje te proeven en als je het idee hebt dat de smaak minder wordt even van dat brouwsel door te drinken.  :proost:
Eigenlijk ben je dan net te laat!
Je bieren drinken als je denk dat ze op hun top zijn.
Het is moeilijk doch als je ervaring hebt met soortgelijke eigen bieren, dan gaat dat vast wel goed komen.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2021 22:50 u »
Het is moeilijk doch als je ervaring hebt met soortgelijke eigen bieren, dan gaat dat vast wel goed komen.

Ja  bij mij begint die top meestal wel na +/- 6 maanden

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2021 23:07 u »

Je hebt gelijk dat je dan net te laat bent. Je weet echter pas dat je op de top bent geweest als je de top voorbij bent...
Nadat het bier optimaal was is het langer laten staan is natuurlijk zonde. Beter een bier drinken die kwalitatief op 95% zit dan op 60% door het langer te laten staan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 04-05-2021 12:35 u »
Anders dan vaak gedacht wordt bewaren de meeste speciaal bieren met hergisting op de fles slecht.

Mijn ervaring is toch anders... mijn bieren (homebrew) zijn na 2 en a soms wel 3 jaar nog prima te drinken.... :biersmile:  Niet vers meer natuurlijk, maar prima te drinken.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #11 Gepost op: 04-05-2021 12:59 u »
Ja  bij mij begint die top meestal wel na +/- 6 maanden
Bij mij ook maar die top duurt dan zeker nog een jaar🤣🤣

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #12 Gepost op: 04-05-2021 14:46 u »
"''@ Bobb  Zelfs geen alcohol meer? Het was niet vies of troebel maar het bier was veranderd in water met een kleurtje."" Veranderd het autolyse proces alcohol in water ? ik vraag het mij af...ik dacht  meer aan iets zuur. Gist heeft toch geen lever  :D

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #13 Gepost op: 04-05-2021 14:58 u »
Klinkt als autolyse en oxidatie. Dat is heel gewoon. Anders dan vaak gedacht wordt bewaren de meeste speciaal bieren met hergisting op de fles slecht. Dat is zeker het geval als er redelijk veel gist in de fles zit. Oude gistcellen geven hun inhoud vrij. Daar zitten eiwitsplitsende enzymen bij. Die breken eiwitten die je bier body geven af. Vandaar dat je bier waterig overkomt.

Verder heb je te maken met oxidatie van je bier. Kroonkurken laten een klein beetje zuurstof door. Met de tijd gaat de oxidatiesmaak overheersen...

Zie ook het onderstaand plaatje dat de gemiddelde smaakontwikkeling geeft van bier.

Als ik naar het grafiekje kijk bij "Ripes" lijkt de TOP meteen weer terug te zakken. Dus eenmaal op top blijft het niet lang horizontaal, maar wordt het weer minder. Ik proef al mijn bieren regelmatig in de tijd, maar ouder dan 12 maanden stop ik kennelijk en nu dus ineens een paar overgebleven biertjes van 3 jaar oud.... jammer het tussenliggende verloop heb ik gemist.  Hier werd werd het bier ineens waterig.

Offline Bobb

• Boven 10 berichten
  • *
  • scherven brengen geluk
« Reactie #14 Gepost op: 04-05-2021 15:02 u »
"''@ Bobb  Zelfs geen alcohol meer? Het was niet vies of troebel maar het bier was veranderd in water met een kleurtje."" Veranderd het autolyse proces alcohol in water ? ik vraag het mij af...ik dacht  meer aan iets zuur. Gist heeft toch geen lever  :D
Vreemd ja, maar ik heb het wel eens meegemaakt met oude flessen jenever (half leeg) waarbij de alc verdwenen was.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 04-05-2021 21:59 u »
Mijn ervaring is toch anders... mijn bieren (homebrew) zijn na 2 en a soms wel 3 jaar nog prima te drinken.... :biersmile:  Niet vers meer natuurlijk, maar prima te drinken.

Zoals ik eerder heb uitgelegd zijn er meerder factoren waarvan de houdbaarheid van bier afhankelijk is. Sommige bieren bearen beter dan andere.
Het is echter een misverstand dat bieren met hergisting op de fles geen last krijgen van oxidatie omdat de gist zuurstof verbruikt bij de hergisting. Ten eerste wordt niet alle zuurstof verbruikt door de gist en ten tweede is oxidatie/veroudering ook mogelijk zonder zuurstof.

Je schrijft overigens zelf dat je bieren na 3 jaar niet meer vers smaken... Een teken dat je bier over de top is.

Tags: