Algemeen > Stel je voor

Even voorstellen Pascal

(1/3) > >>

Pascaldo:
Hallo allemaal,

Mijn naam is Pascal 45, woonachtig in zuid-Oost brabant en heb mij onlangs hier aangemeld omdat ik graag mijn eigen bier zou willen brouwen. Naast de ontdekkingsreis bierstijl/smaak ben ik ook met whisky op ontdekkingsreis.

Ik heb nog nooit 1 druppel zelf gebrouwen en ben vooralsnog mij aan het inlezen over het hoe en wat, zowel hier op het forum (waar een berg info staat) als op FB en in de boeken van Adrie en Jacques.

Mijn sterke voorkeur gaat uit naar een elektrisch pan (tussen 20 a 30 liter), omdat ik daarmee (in ieder geval voor mijn eigen gevoel) het beste, gecontroleerd de temperaturen consistent kan houden. Ik heb wel gemerkt dat je je hierin snel verliest en als beginner zat ik op een gegeven moment naar systemen te kijken van meer dan 1000,-.
Ik denk dat voor mij het beste een simpele elektrisch ketel ala klarstein (de instapversies zonder pomp) zal zijn om mee te beginnen (andere tips of suggesties zijn altijd welkom) .

Alle musthaves staan al overzichtelijk in een excelsheet, zodat ik geen tot weinig budgettaire verassingen zal hebben en dan zit het in de planning om rond juli/augustus alles bij elkaar te hebben om dan mijn 1e biertje te brouwen.

Ik hoop in ieder geval nog veel te leren en als er nog tips, op of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag.

Pascal

trebvuister:
Welkom Pascal

Ik heb mijn eerste 5 liter bier gebrouwen met een pakket van Brouwbroeders. (Brouwbroeders.nl) Dat kan met een gewone grote pan en kost maar een paar tientjes. En er zit een duidelijke beschrijving bij.
Zo kun je mooi zien of bierbrouwen iets voor jou is

Er zijn trouwens ook pakketten van andere bedrijven

HarryL:
Welkom!

Ik ben, net als trebvuister, begonnen met een pakket van Brouwbroeders.
Dit is mij goed bevallen en inderdaad, heel goede beschrijving er bij.

Onlangs heb ik een 30 liter brouwketel aangeschaft.
Hier ga ik binnenkort mijn eerste "grote" batch in brouwen.

Gossi:
Welkom hier.
Goede tip om een pakket van Brouwbroeders te nemen. Kan je je eigen biertje brouwen en kijken of het wat voor je is.
Ik zou Marktplaats in de gaten houden. Er komt regelmatig mooi spul voorbij en dat is aardig voordeliger dan nieuw.
Een elektrische ketel zonder pomp zou ik niet nemen. Zonde van het geld, omdat je na een paar keer brouwen met lage rendementen er snel genoeg van hebt.
Brouw ze.

Jacques:

--- Citaat van: Gossi op 02-05-2021  21:55 u ---Een elektrische ketel zonder pomp zou ik niet nemen. Zonde van het geld, omdat je na een paar keer brouwen met lage rendementen er snel genoeg van hebt.

--- Einde van citaat ---

Snap ik even niet. Met een elektrische ketel zonder moutkorf kun je een uitstekend rendement halen. Filteren met een hevelfilter of filterheks en spoelen met heet water. Je haalt daarmee zelfs hogere rendementen dan met een zogenaamde brouwautomaat.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie