Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kardemom pitjes / peulen  (gelezen 2970 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kardemom pitjes / peulen
« Reactie #25 Gepost op: 15-05-2021 21:40 u »
Ik las ook dat het toevoegen van kruiden niet volgens het Reinheitsgebot  is.  Offtopic: Dan mag je toch ook geen bottelsuiker toevoegen, dat mag dan ook niet. Hoe krijg je dan koolzuur in het bier op natuurlijke wijze?

Door een beetje wort of moutextractoplossing toe te voegen.
Je moet dan wel weten wat de vergistingsgraad is van het wort in combinatie met de gebruikte gist...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #26 Gepost op: 16-05-2021 16:52 u »
Het doel is 3.0 graden Plato .. dat komt aardig in zicht.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 16-05-2021 17:45 u »
Frappant eigenlijk dat je vrijwel altijd leest over kardamom in blond bier.

Ik doe graag, naar Arabisch voorbeeld een paar pitjes, gevijzeld, bij de koffie. Smaakt ook prima in een Porter. Daarin staat het niet zo alleen en overheerst minder.

Ingo

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 16-05-2021 18:11 u »
Het doel is 3.0 graden Plato .. dat komt aardig in zicht.

Kom ik weer als techneut (een beetje off-topic) vragen hoe deze grafiek tot stand komt?

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #29 Gepost op: 16-05-2021 20:24 u »
Kom ik weer als techneut (een beetje off-topic) vragen hoe deze grafiek tot stand komt?

Als medetechneut leg ik dat altijd graag uit: iSpindel in vergistingsvat in klimaatkast. De iSpindel voert via wifi data aan een Influx database. Influxdb staat op een Nas met Linux (Debian) met daarop ook Grafana. Grafana haalt de info op uit influx en maakt er een mooi plaatje van.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 16-05-2021 21:09 u »
Als medetechneut leg ik dat altijd graag uit: iSpindel in vergistingsvat in klimaatkast. De iSpindel voert via wifi data aan een Influx database. Influxdb staat op een Nas met Linux (Debian) met daarop ook Grafana. Grafana haalt de info op uit influx en maakt er een mooi plaatje van.
Aha Grafana, dat heb ik al eens eerder gezien, bedankt voor de uitleg. Inderdaad een mooi plaatje!
Ik zal zo in de wintermaanden mij maar eens gaan verdiepen in dit soort data verwerking, nu even nog niet aan toe. Ik heb wel een NAS, maar die is nu alleen in gebruik voor wat foto opslag.
Op dit moment zijn mijn ispindels via een nautilis relay verbonden met Brewfather, op zich voor nu prima.

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 19-05-2021 17:47 u »
Frappant eigenlijk dat je vrijwel altijd leest over kardamom in blond bier.

Ik doe graag, naar Arabisch voorbeeld een paar pitjes, gevijzeld, bij de koffie. Smaakt ook prima in een Porter. Daarin staat het niet zo alleen en overheerst minder.

Ingo

Vanmiddag voor de aardigheid ook eens geprobeerd in de koffie. Dat zeker een aanrader. Bedankt voor de tip! Die stout komt er ook nog wel een keer.😊

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #32 Gepost op: 24-05-2021 22:17 u »
De vergisting was er wel klaar mee en vandaag op de fles gegaan met 8 g/l bottelsuiker.

Het jongbier geproefd, zit een klein extra bittertje of die door de kardemom komt geen idee ... de zeepsmaak had ik nu niet. We gaan zien hoe het zich gaat ontwikkelen.

Tags: