Hobbybrouwen > Grondstoffen

Kardemom pitjes / peulen

(1/7) > >>

Woeka:
We gaan morgen een Karmeliet kloon brouwen. We gaan het met kardemom proberen, ik lees er veel over.

We brouwen de meeste bieren twee keer, de eerste keer  houden we het recept aan. De tweede keer gaan we variŽren mochten we dat nodig vinden.

Alleen heb ik een vraag over de dosering. Als ze het over de pitjes hebben van de peul dan hebben ze het over die kleine pitjes?

Rinus:
Klopt inderdaad het gaat om de pitjes, hele peulen is echt veel en veel en veel te veel.
Uiteraard afhankelijk van het volume pas je het recept aan, je kunt er beter te weinig dan te veel van gebruiken het overheerst al snel.

Heuvinger brouwerij:
Ik heb een keer kardemom in mijn bier gebruikt.
Is niet mijn smaak!
De rest gooi wel in de destileerketel.
Kruiden aan bier toevoegen is niet volgens het Deutsche Reinheitsgebot!

Jacques:
Kardemom overheerst inderdaad heel snel. Hier moet voorzichtig mee omgaan.

--- Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-05-2021  20:53 u ---Kruiden aan bier toevoegen is niet volgens het Deutsche Reinheitsgebot!

--- Einde van citaat ---

Klopt. Maar als Nederlandse of Belgische hobbybrouwer zit je daar niet aan vast.
Traditioneel wordt er zeker in Belgische bieren veel gebrouwen met kruiden...

Heuvinger brouwerij:
Ojadasawa, ik hap liever een bier welke lekker naar hop ruikt en naar Amarillo smaakt.
Ik heb die bieren ook gebrouwen met kardemom en ook met koriander.
Doch als ik smaak in de mond wil hebben, dan loop ik de badkamer (bij ons is er werkelijk een bad in de badkamer) wel in  en neem een hap zeep.
Kruiden horen in de Absinth en niet in bier.
Suiker aan je wort toevoegen vind ik prima, zeker daar zonder je bier dan vaak veel te dik smaakt.
Dat Bavaria de kruidenkast open moest trekken voor hun Lente bok,  vond ik een geweldige afknapper.
Gelukkig was mijn zoon bereid om dat vocht naar binnen te werken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie