Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Harry, even opnieuw!  (gelezen 612 keer)

Offline HarryL

• Vol lid
  • Land: nl
  • To Bier or not to Bier!
Harry, even opnieuw!
« Gepost op: 30-04-2021 11:06 u »
Goedendag!

Ik zal mij even opnieuw voorstellen, ik ben al een poosje lid op het forum maar mijn brouwen heeft een tijdje op een klein pitje gestaan.
Ik ben Harry, 35 jaar jong en wonende in het mooie Assen.

Waarom heb je een tijd niet gebrouwen? Nou het brouwen in pannen was mij wat te veel werk en de batches waren te klein om echt van te kunnen genieten :-)

Hoezo nu weer actief? Onlangs heb ik een 30 liter brouwketel gekocht van Klarstein. Dus ik wil de draad weer oppakken.
Omdat ik hier altijd veel info vond en veel antwoorden op vragen wilde ik het forum ook weer oppakken.

Heb ik al vragen? Jazeker! Ik wil mijn ketel toevoegen in BrouwHulp, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit het beste kan doen.

Mochten jullie nog vragen hebben of meer van mij willen weten, schroom niet om een reactie achter te laten :-)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Even opnieuw!
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2021 11:28 u »
Ik wil mijn ketel toevoegen in BrouwHulp, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit het beste kan doen.
Ik heb hier ook een hoop moeite mee gehad. Ik heb de versie van 50 liter. Je kunt even kijken hoe anderen het hebben ingevuld. Ik denk dat je dezelfde gegevens kunt gebruiken als die van de versie van Arsegan. Er is een draadje met 90+ pagina's. Wellicht staat daar wat bij. De verdampingssnelheid bij mijn Klarstein is iets hoger dan op het forum stond aangegeven (ongeveer 3,5 liter per uur bij 3000 W met isolatiemantel)

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2021 11:38 u »
Ik heb hier ook een hoop moeite mee gehad. Ik heb de versie van 50 liter. Je kunt even kijken hoe anderen het hebben ingevuld. Ik denk dat je dezelfde gegevens kunt gebruiken als die van de versie van Arsegan. Er is een draadje met 90+ pagina's. Wellicht staat daar wat bij. De verdampingssnelheid bij mijn Klarstein is iets hoger dan op het forum stond aangegeven (ongeveer 3,5 liter per uur bij 3000 W met isolatiemantel)

Thanks! Ik zal dat draadje eens opzoeken :-)
Gebruik je de 3000 W veel? Begreep dat dat niet noodzakelijk is om een rollende kook te krijgen?
Maar misschien is dit ook wel van toepassing op de 30 L variant :-)

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2021 11:48 u »
Thanks! Ik zal dat draadje eens opzoeken :-)
Gebruik je de 3000 W veel? Begreep dat dat niet noodzakelijk is om een rollende kook te krijgen?
Maar misschien is dit ook wel van toepassing op de 30 L variant :-)
Ik heb toevallig eergisteren een beetje gespeeld met het wattage tijdens de kook, maar ben er halverwege mee gestopt omdat ik eens wou kijken wat de verdampingssnelheid is bij 3000 Watt. Volgens mij kookt het ook bij 2500 Watt hoor en al helemaal in een 30 liter ketel. Gewoon een kwestie van uitproberen. Ik maisch wel nog steeds op een te hoog wattage, ik heb de ketel tot nu toe twee keer gebruikt en het is twee keer aardig aangebrand... Dus dat is ook een puntje om op te letten omdat je met zo'n korf in de ketel niet over de bodem kunt roeren.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2021 12:06 u »
Ik heb toevallig eergisteren een beetje gespeeld met het wattage tijdens de kook, maar ben er halverwege mee gestopt omdat ik eens wou kijken wat de verdampingssnelheid is bij 3000 Watt. Volgens mij kookt het ook bij 2500 Watt hoor en al helemaal in een 30 liter ketel. Gewoon een kwestie van uitproberen. Ik maisch wel nog steeds op een te hoog wattage, ik heb de ketel tot nu toe twee keer gebruikt en het is twee keer aardig aangebrand... Dus dat is ook een puntje om op te letten omdat je met zo'n korf in de ketel niet over de bodem kunt roeren.

Ahja, mijn eerste brouwsessie moet nog :-) Heb wel zo'n lange roerspatel, daarmee zou ik op de bodem moeten kunnen komen om te roeren volgens mij.
Maar dat is een kwestie van proberen en natuurlijk vallen en opstaan :-)
Eerste biertje op de planning wordt een (simpele) tripel met 1 maischtemperatuur.
Ben benieuwd :-D

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2021 13:05 u »
Ik heb toevallig een Easybrew 30, dit heb ik in BrouwHulp ingevoerd:

Het blijft een beetje uitproberen, ook wat betreft de kook. Meestal kook ik op 2500 W, soms lager. Ik verlies veel warmte door de zijkant van de ketel, heb geen isolatiemantel. De kook moet hard genoeg zijn om het bier in beweging te houden, 'rollend', maar niet veel harder dan dat. Veel plezier met je eerste brouwsel in de nieuwe ketel!

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2021 13:08 u »
Ik heb toevallig een Easybrew 30, dit heb ik in BrouwHulp ingevoerd:

Het blijft een beetje uitproberen, ook wat betreft de kook. Meestal kook ik op 2500 W, soms lager. Ik verlies veel warmte door de zijkant van de ketel, heb geen isolatiemantel. De kook moet hard genoeg zijn om het bier in beweging te houden, 'rollend', maar niet veel harder dan dat. Veel plezier met je eerste brouwsel in de nieuwe ketel!

Geweldig! Dank je wel!
Ik ga dit eerst aanhouden, kijken hoe dit uitpakt!
Zal in grote lijnen wel overeenkomen denk ik.

Tags: