Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 6% alcohol bij een doorgister  (gelezen 822 keer)

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
6% alcohol bij een doorgister
« Gepost op: 29-04-2021 19:19 u »
Omdat ik graag dagelijks een biertje nuttig houd ik het bij biertjes (beugelflessen) van rond de 6%.

Een volmout biertje van 6% brouwen met M31 of M41. Is dit een goed idee of wordt het dan vanwege de lage moutstort een nogal karakterloos dun biertje?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline edensan

• Senior lid
  • Land: nl
  • vake buij te bange
Re: 6% alcohol bij een doorgister.
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2021 20:10 u »
De ongemoute granen vormen ook voedsel voor de enzymen uit de gemoute granen dus daar krijg je ook alcohol uit en zal hogere sg geven dan zelfde recept zonder ongemoute granen.

Ik heb me nog niet verdiept in moutextract maar ik denk dat je wel die kant op moet denken voor meer smaak en minder alcohol

Zoek in  bewezen recepten een lekker bier met laag alcohol percentage en brouw dat na of verander dat naar eigen inzicht

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2021 23:34 u »
Ik zou een gist kiezen die wat minder ver door gist, anders wordt het wel heel droog voor een blond. Even kijken bij bewezen recepten is zeker geen slecht idee.

Een belangrijke vraag is ook: wat wil je eigenlijk? Als je een beetje weet welke kant je op wilt (zeg bijvoorbeeld brugse zot) zou je naar kloonbrouwsels kunnen kijken voor inspiratie, en naar de vergistingsgraad van de gebruikte gist.

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2021 09:47 u »
Helemaal eens, ik brouw af en toe een zware knaller voor bij het haardvuur maar meestal maak ik iets lichters.

Een bier met body en rond de 6% alcohol is heel goed te brouwen. Door je maischstappen kun je benvloeden dat er minder vergistbare en meer onvergistbare suikers worden gevormd. Uit mijn hoofd: korter op 62 C en langer op 68 C maischen (barst maar los, experts!).

Moutextract gebruiken scheelt m.i. niet zo veel want dat is wort in droge vorm en dat is niet meer te benvloeden.
Je kunt het wel gebruiken  als bottelsuiker; daarvan gebruik je niet veel maar alle beetjes helpen, en het is makkelijk om een deel van je bier met suiker en een deel met moutextract te bottelen om te proeven of er verschil is.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2021 10:00 u »
Ik heb al verschillende bieren gebrouwen met een alcoholgehalte lager dan 5%, en ook met gisten die ver doorgisten, zoals M29 en M41. Ik heb de indruk dat je eventuele waterachtigheid kunt tegengaan door in de laatste 15 minuten wat extra aromahop mee te koken (mijn ervaring leert dat dit veel minder invloed heeft op de totale bitterheid dan je op grond van de berekeningen zou krijgen).

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2021 10:17 u »
Ik wil iedereen danken voor de tips en ik ga ermee aan de slag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2021 22:50 u »
Ik heb al verschillende bieren gebrouwen met een alcoholgehalte lager dan 5%, en ook met gisten die ver doorgisten, zoals M29 en M41. Ik heb de indruk dat je eventuele waterachtigheid kunt tegengaan door in de laatste 15 minuten wat extra aromahop mee te koken (mijn ervaring leert dat dit veel minder invloed heeft op de totale bitterheid dan je op grond van de berekeningen zou krijgen).

Voor meer body kun je naast hopgiften tegen het einde koken, direct na het koken en bij 80 C meer handelingen uitvoeren.
Ik noem als voorbeeld:
- palemout gebruiken in plaats van pilsmout;
- caramouten gebruiken;
- maischen bij 67 68 C in plaats van 62 63 C;
- chloride toevoegen.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2021 14:53 u »
Voor meer body kun je naast hopgiften tegen het einde koken, direct na het koken en bij 80 C meer handelingen uitvoeren.
Ik noem als voorbeeld:
- palemout gebruiken in plaats van pilsmout;
- caramouten gebruiken;
- maischen bij 67 68 C in plaats van 62 63 C;
- chloride toevoegen.

Het nadeel van caramouten vind ik dat het pas na 5 weken op de fles lekker gaat smaken. En dan zijn mijn biertjes omwille de hopsmaakjes meestal alweer op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2021 21:16 u »
Het nadeel van caramouten vind ik dat het pas na 5 weken op de fles lekker gaat smaken. En dan zijn mijn biertjes omwille de hopsmaakjes meestal alweer op.

Je hebt caramouten in allerlei gradaties. Carapilsmout geeft meer body, dat proef je ook bij jong bier.

Tags: