Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 2 keer maischen?  (gelezen 900 keer)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
2 keer maischen?
« Gepost op: 29-04-2021 17:18 u »
Om een beter rendement te halen overweeg ik om 2x te maischen.
M.a.w.
Helft van de stort maischen en dan het wort nog een keer maischen met de andere helft.
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit een idioot idee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline oneman

• Vol lid
  • Land: nl
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
Re: 2xmaischen?
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2021 17:42 u »
Da's helemaal geen raar idee; google maar eens op 'Reiterate Mashing'...  :brouwen:

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2021 18:09 u »
Om een beter rendement te halen overweeg ik om 2x te maischen. M.a.w.
Helft van de stort maischen en dan het wort nog een keer maischen met de andere helft.
Idioot idee? Je weet wel beter. Als iedereen binnen hokjes zou brouwen en denken dronken we alleen nog Heineken-pils  :biersmile:
Als ik het goed heb begrepen (ook draadjes alhier) is 'dubbelmaischen' vooral bedoeld om méér te brouwen (in een te kleine installatie) en niét om rendement op te krikken.
De eerste maisch zal super-rendement hebben, maar 2e maisch minimaal omdat je al start in wort met hoger SG..
Gemiddeld rendement: ergens daartussen. Net zoals dikke maisch.. Maar mét voordeel dat je meer wort/bier overhoudt.
Net als jij hoop ik dat echte ervaringsdeskundigen kunnen aantonen wat het oplevert..
Proost, Snelbier

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2021 18:26 u »
Ik ben ook erg benieuwd naar wat dit oplevert!
Mijn vermoeden is dat dit voornamelijk meer werk oplevert ipv rendement, maar ik laat mijn ongelijk in deze heel erg graag bewezen worden! Laat ons vooral weten wat de uitkomst is!!!

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2021 19:24 u »
Het heeft wel wat weg van een decoctie.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2021 19:45 u »
Idioot idee? Je weet wel beter. Als iedereen binnen hokjes zou brouwen en denken dronken we alleen nog Heineken-pils  :biersmile:
Als ik het goed heb begrepen (ook draadjes alhier) is 'dubbelmaischen' vooral bedoeld om méér te brouwen (in een te kleine installatie) en niét om rendement op te krikken.
De eerste maisch zal super-rendement hebben, maar 2e maisch minimaal omdat je al start in wort met hoger SG..
Gemiddeld rendement: ergens daartussen. Net zoals dikke maisch.. Maar mét voordeel dat je meer wort/bier overhoudt.
Net als jij hoop ik dat echte ervaringsdeskundigen kunnen aantonen wat het oplevert..
Proost, Snelbier

Gevoelsmatig dat het rendement hoger wordt maar dan moet je wel koelen rot 1e maisstaptemperatuur, voordat je de nieuwe mout toevoegd.
Misschien wel stappen appart doen en starten met de warmste.
Wel de mout mengen van te voren  tot homogeen geheel

Je kunt 2e keer ook nieuw water nemen.

Wat ook kan iss maximaal maiswater  nemen en dat  korten op je spoelwater.

Ben benieuwd

Offline Davester

• Vol lid
  • Clocksel dorpsbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 29-04-2021 19:53 u »
Grappig idee, ik denk dat het je best een paar sg punten kan opleveren omdat de bostel 50% meer ruimte krijgt maar of het de moeite is...
Ik hoor het graag :proost:

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2021 20:49 u »
Ik heb met mijn laatste brouwsel ongeveer 75% van het water eerst mee gedaan. Daarna het spoel water niet echt gespoeld maar alles eruit. Kraan dicht en met het spoelwater de laatste stap herhaald. Heeft me een rendement van tussen de 5 a 10% verhoging opgeleverd.
Moet nog wel ervaren wat de smaak doet en hoe constant de winst is

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2021 23:30 u »
Toevallig heb ik er ook pas naar gekeken, het lijkt prima te werken. Zie ook voor een voorbeeld met een grainfather en een RIS. Wil het nog proberen ergens de komende tijd, maar ben er nog niet aan toegekomen. Heb zelf een easybrew 30 maar het principe is hetzelfde. Als je het gaat proberen ben ik wel benieuwd naar het resultaat!

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2021 04:48 u »
Toevallig heb ik er ook pas naar gekeken, het lijkt prima te werken. Zie ook voor een voorbeeld met een grainfather en een RIS. Wil het nog proberen ergens de komende tijd, maar ben er nog niet aan toegekomen. Heb zelf een easybrew 30 maar het principe is hetzelfde. Als je het gaat proberen ben ik wel benieuwd naar het resultaat!

Het gaat in het filmpje wel om een eenstaps maischschema dat maakt wel een wezenlijk verschil denk ik..

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 30-04-2021 08:10 u »
De man ik dit filmpje heeft blijkbaar geen enkele moeite met zuurstofbelasting en hete wort/beslag

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #11 Gepost op: 30-04-2021 09:32 u »
Ik denk dat een en ander wel een stuk makkelijker gaat met een eenstapsmaischschema inderdaad. Ik weet niet of dat een optie is voor kokkebil? Anders misschien na het spoelen wat ijs toevoegen, dat heeft een veel groter koelvermogen dan koud water. De energie die nodig is om ijs te laten smelten is ongeveer gelijk aan de energie die nodig is om dezelfde hoeveelheid water op te warmen van 0 naar 80 graden Celsius

@hans tsja, daar kun je zelf natuurlijk een en ander aan doen. Het gaat om het principe :)

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2021 09:49 u »
Om een beter rendement te halen overweeg ik om 2x te maischen.
M.a.w.

Wat is je rendement nu en wat is je doelrendement? Hoe ziet een maischschema eruit voor een bier wat in jou ogen een laag rendement geeft. En wat heb je al geprobeerd om het rendement te verhogen?

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2021 13:37 u »
Proost, Snelbier

Ik krijg voor zwaardere bieren het niet voor elkaar om een hoog begin SG te krijgen.
Toen ik nog " ouwerwets" met een grote pan werkte was een begin SG van ( ruim) boven 1100 geen probleem en dit lukt mij bij lange na niet met de Arsegan.

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
  • Overdinkelse Thuusbrouw
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2021 15:45 u »
Ik krijg voor zwaardere bieren het niet voor elkaar om een hoog begin SG te krijgen.
Toen ik nog " ouwerwets" met een grote pan werkte was een begin SG van ( ruim) boven 1100 geen probleem en dit lukt mij bij lange na niet met de Arsegan.

1 van de (vele) redenen waarom ik weer "ouderwets" ben gaan brouwen...

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 30-04-2021 17:52 u »
Ik moet met de Braumeister ook altijd dubbel maischen als ik in volmout 55 liter wil brouwen boven de 1060

Nou drink ik het liefst lichte bieren dus dat is niet zo’n probleem. Het rendement met dubbel maisschen is wel echt beroerd dan als ik 65% haal is het veel.

Lichte bieren van 3-4% daar haal ik met gemak 85% rendement.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 30-04-2021 18:03 u »
Lukt mij wél, maar met een rendement van schamele 58% :pan: en 12-13L wort naar gistvat.
Ik snap je probleem en vraag. Ben ook benieuwd hoe ik meer dan 12 Liter RIS uit een 30L 'automaat' kan persen.
Proost, Snelbier.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
Re: 2 keer maischen?
« Reactie #17 Gepost op: 01-05-2021 13:02 u »
Ik moet met de Braumeister ook altijd dubbel maischen als ik in volmout 55 liter wil brouwen boven de 1060

Nou drink ik het liefst lichte bieren dus dat is niet zo’n probleem. Het rendement met dubbel maisschen is wel echt beroerd dan als ik 65% haal is het veel.

Lichte bieren van 3-4% daar haal ik met gemak 85% rendement.
Ik zou dan maar eens beter na gaan denken hoe het wel kan.
Met een enkele maisch haal ik met gemak 1070 en met een dubbele maisch met gemak 1110

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Re: 2 keer maischen?
« Reactie #18 Gepost op: 01-05-2021 14:20 u »
Ik zou dan maar eens beter na gaan denken hoe het wel kan.
Met een enkele maisch haal ik met gemak 1070 en met een dubbele maisch met gemak 1110

Hoe doe je dit dan?
Roeren tijdens maichen? Meer maiswater?

Tags: