Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe te variėren?  (gelezen 697 keer)

Offline HugoV

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe te variėren?
« Gepost op: 29-04-2021 14:01 u »
Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een weizen gebrouwen. Nu heb ik nog precies nog de helft van de granenmix over, dus denk ik erover het nog een keer te brouwen.

Ik heb toen 7 L gebrouwen en wil dus nog een keer zo een hoeveelheid brouwen. Nu vroeg ik mij af wat interessant is om te veranderen om een bepaald effect te kunnen ervaren. Of is dat eigenlijk niet echt te doen omdat het herproduceren van exact hetzelfde bier al uitdaging genoeg is en dat daarom subtiele variaties wellicht wegvallen in de moeilijkheid de rest constant te houden?

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaam
1kgtarwemout
0.55 kgPilsner
0,16 kgVienna

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijd
Ferulazuur42,0 °C1 min.15 min.
Eiwitrust50,0 °C8 min.5 min.
Beta-amylaserust62,0 °C15 min.30 min.
Alfa-amylaserust72,0 °C12 min.20 min.
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.

Hop
HoeveelheidNaamTypeKooktijd/toevoeging
6 gHallertau Mittelfrühpallets75 min.
6 gHallertau Mittelfrühpallets20 min.

Gist
HoeveelheidNaam
5.8 gFermentis Safbrew WB-06

Daarnaast nog 6 g/L suiker toegevoegd.
Ik overweeg bij de tweede keer 5 g/l te gebruiken, vind het iets te veel koolzuur.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Derp

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoe te variėren?
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2021 14:26 u »
Je kunt vanalles doen, maar als je echt dingen wilt vergelijken moet je maar met één variabele per keer spelen.

Zelfde recept, andere gist.
Zelfde recept en op andere temperatuur vergisten om het verschil te merken (weet niet of dat bij deze gist spannend is en of je temperatuurgecontroleerd kunt vergisten)
Zelfde recept, ander maischschema (hoewel ik betwijfel of dat gigantische verschillen gaat opleveren)

Gezien het een weizen is zal je met hop weinig kunnen spelen, tenzij je buiten de stijl wilt gaan.

Offline ramon86

• Junior lid
  • **
    • Milky Road
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2021 16:15 u »
Juist een ander maischschema proberen kan interessant zijn, omdat dat wellicht een hoop tijd kan schelen als je ontdekt dat bijvoorbeeld een eenstapsmaisch hetzelfde oplevert. Als het oude schema beter is weet je waarom je die extra moeite doet, als je geen verschil ervaart weet je dat het een stuk eenvoudiger kan.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2021 19:39 u »
Alles voorafgaand aan de vergisting is goed reproduceerbaar, maar onderschat de invloed van de enthoeveelheid en de temperatuur niet op de uiteindelijke smaak.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2021 21:10 u »
Zoals al door Ramon86 geopperd zou je een simpeler maischschema kunnen gebruiken. Maar een ander type gist kan ook leuk zijn, wellicht een saison? Een andere hop kan natuurlijk ook, lekker buiten de lijntjes kleuren met een exotische hop als El Dorado of Wakatu.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2021 07:45 u »
Gist: Danstar Munich Classic.

De WB-06 is een rare gist en zeker geen Weizengist ook geen witbiergist. Genetisch zit deze gist heel erg dicht tegen de Duvel gist aan. Kwa smaakprofiel is die ook meer geschikt voor een Blond. Bovendien is het een gist die heel ver doorgaat. Dus als contrast eens een echte Weizen gist gebruiken.

De Danstar Munich Classic is de Doemens 479 gist, die weer zeer nauw verwant is aan de Weihenstephan W68.

Let wel op dat je echt de Munich Classic hebt en niet gewoon de Munich want dat is ook geen Weizen gist.

Ingo

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2021 11:31 u »
Je zou ook een gist kunnen proberen op te kweken uit een flesje commercieel bier. Heb ik nu voor het eerst gedaan en is erg leuk. Je hebt er wel wat materialen voor nodig...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2021 17:00 u »
Je zou ook een gist kunnen proberen op te kweken uit een flesje commercieel bier.

Weizen gisten die goed op te kweken zijn Schneider, Gutmann, Weihenstephan.

Ingo

Tags: