Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelvat met epoxyhars op de bodem  (gelezen 650 keer)

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bottelvat met epoxyhars op de bodem
« Gepost op: 29-04-2021 00:19 u »
Hey allemaal,

Wij hebben een bottelvaatje gemaakt met 3 kraantjes en een laag epoxy uit laten harden op de bodem om zo min mogelijk bier over te laten in het vat.
Nu vroeg ik met af of de epoxy kwaad kan met het bier dat er hooguit een half uur tot een uur in zou zitten.

Is het aan te raden om er nog een coating op te leggen of denken jullie dat dit prima kan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
Re: Bottelvat met epoxyhars op de bodem
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2021 10:01 u »
Iets dat ik ook wel wil weten. Als ik even koekel vind ik een oude draad op dit forum https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=13322.0.

Een van de leveranciers die ook in het lijstje staan stelt dat de meeste epoxy voedselveilig is maar dat het te duur is om dat te laten certificeren, en een andere verkoopt "voedselveilige epoxy". In dit stadium heb je niet meer zo veel aan dat eerste, maar misschien kun je een laagje van dat laatste over je bodem gieten.

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2021 11:17 u »
Ja ik was zelf ook op dat topic gekomen, maar kwam er niet helemaal uit, de toepassing is ook iets anders, bij mij is contact met het bier heel kort.

Bij een ander topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19939.msg299393.html#msg299393
Wordt over een coating van Brantho-Korrux 3 in 1 gesproken. Alleen nu vraag ik me af of de coating wel nodig is en of de uitgeharde epoxy niet al veilig genoeg is.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2021 16:32 u »
Hey allemaal,

Wij hebben een bottelvaatje gemaakt met 3 kraantjes en een laag epoxy uit laten harden op de bodem om zo min mogelijk bier over te laten in het vat.
Nu vroeg ik met af of de epoxy kwaad kan met het bier dat er hooguit een half uur tot een uur in zou zitten.

Is het aan te raden om er nog een coating op te leggen of denken jullie dat dit prima kan?

Waarom heb je geen RVS knietje gebruikt? Die schroef je zo op de kraan die aan de zijkant zit. Hou je hooguit 150-200 ml over in de bottelemmer.

Maar terug te komen op je vraag:  Heb je de leverancier/fabrikant al gevraagd of het voedselveilig is?

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2021 16:36 u »
Geen idee, ik heb mín broertje lekker laten knutselen. Die dacht zelf dat epoxy geen probleem kan zijn maar ik wilde het voor de zekerheid even navragen.

Is natuurlijk ook maar een probeersel, moeten hem nog uitproberen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2021 18:49 u »
dit vond ik
https://polyestershoppen.nl/epoxy/voedselveilige-epoxy-419.html#:~:text=Door%20het%20ontbreken%20van%20bisphenol,is%20zonder%20zorgen%20te%20gebruiken.
dus kan voedselveilig zijn als het daar speciaal voor bedoeld is. Maar due niet standaard voedselveilig.

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 29-04-2021 19:44 u »
Voor zover ik had begrepen is epoxy zonder de stempel voedselveilig vaak gewoon hetzelfde maar is niet het certificaat voor aangevraagd (kost geld).

Maar ik zal nog wel even gaan kijken welke epoxy het is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2021 20:04 u »
Voor zover ik had begrepen is epoxy zonder de stempel voedselveilig vaak gewoon hetzelfde maar is niet het certificaat voor aangevraagd (kost geld).

Maar ik zal nog wel even gaan kijken welke epoxy het is.
het gaat blijkbaar om het al of niet aanwezig zijn van bisphenol F

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2021 20:27 u »
het gaat blijkbaar om het al of niet aanwezig zijn van bisphenol F
Je zou een voedselveilige  2 componenten lak kunnen gebruiken maar goed laten uitharden kben bank dat de epoxy als een koek loskomt van de zijkanten bier eronder met alle gevolgen van dien

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 29-04-2021 21:36 u »
Je zou een voedselveilige  2 componenten lak kunnen gebruiken maar goed laten uitharden kben bank dat de epoxy als een koek loskomt van de zijkanten bier eronder met alle gevolgen van dien

Hmm zou dat echt loskomen denk je?
Zou eventueel nog een voedselveilige kit (siliconen?) langs de randen kunnen doen.

Edit: voor zover ik hier lees wordt epoxy ook gebruikt in drinkwater tanks en in blikjes. Dus zou wel goed moeten zijn toch?
https://www.woodworking.nl/threads/epoxyhars-en-milieu.19774/

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #10 Gepost op: 30-04-2021 11:53 u »

wat denk je dat er in de verharder of basisverf zit? ;-)

Tags: