Porkert schrootmolen is onregelmatig

Gestart door Biereco, 14-05-2006 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Biereco

Ik heb een schrootmolen "Porkert 150" met een nogal vervelende eigenschap: de losse schijf gaat direct scheefzitten, waardoor bij elke draai de helft te grof en de andere helft te fijn gemalen wordt. Dit lijkt te komen doordat er graantjes klem komen te zitten in het mechanisme. Heeft iemand daar een oplossing voor gevonden?
Tenzij ik gewoon pech heb is dit een molen die ik niet kan aanbevelen.

Pieter.

Ik heb hetzelfde apperaat en heb er geen problemen mee, wel zitten er na het schroten veel graankorrels tussen de platen die ik verwijder met een tandenstoker en stofzuiger. Op de wormas waar een van de platen op zit bevestigt zit veel speling, en graankorrels gaan daar makkelijk tussen zitten ook enigzins uit het zicht, weet je zeker dat deze tussenruimte schoon is? Op het gedeelte met de 2 vleugelmoeren heb ik aan weerskanten 2 extra ringen bevestigd, zodat ik dit vaster kan aandraaien omdat het tijdens het schroten de neiging heeft los te trillen, bovendien is de fijnafstelling zo beter te regelen.  Nadat ik de mout in de vul opening heb gedaan begin ik aan de hendel te draaien en tegelijker tijd draai ik de stelschroef aan net zolang totdat  de mout de juiste grofheid heeft, daarna draai ik de borging vast.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Vrg,
Pieter

Biereco

Ik heb van karton wat schijfjes geknipt om graantjes uit de 'koppeling' te houden, dat scheelt al een hoop.
Het probleem is dus inderdaad dat het gietwerk zo grof is dat er gemakkelijk korrels klem komen zitten.
Ik heb eerst ook geprobeerd te beginnen op fijn malen en daarna pas grover instellen, zodat er geen speling ontstaat, maar het mechanisme wil blijkbaar toch eerst wat graantjes in de verkeerde plekken forceren.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.