Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ukeg vs. Ikegger, iemand ervaring?  (gelezen 452 keer)

Offline NielsW

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Bier, rapido.
Ukeg vs. Ikegger, iemand ervaring?
« Gepost op: 28-04-2021 15:07 u »
Dag brouwers,

Ik heb op dit forum al diverse topics gelezen over Ukeg en Ikegger, maar nog geen vergelijk gevonden. Heeft iemand toevallig ervaring met beide merken en kan die een vergelijk maken?

Daarnaast vroeg ik mij bij de Ukeg het volgende af. De Ukeg ziet er wellicht mooi uit, maar de CO2 houder zit in de keg zelf. Ik heb gelezen dat je 1 patroon nodig hebt voor carbonisatie en vervolgens een nieuw patroon voor het tappen zelf. Ukeg geeft dit zelf ook aan. Dat betekent dus dat de Ukeg weer open moet om het patroon te vervangen en dus kans op infectie?

Bij de Ikegger, neem bijvoorbeeld de 5L insulated keg, zit de CO2 houder aan de buitenkant net als bij andere kegs.

Kortom, de Ukeg ziet er wat mij betreft mooier uit, maar is een CO2 houder aan de binnenkant wel zo praktisch?

Hoor graag jullie mening

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
Re: Ukeg vs. Ikegger, iemand ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 28-04-2021 21:26 u »
Hoi Niels,
ik heb een Ukeg (3,8 liter) en carboniseer daarin. Het klopt dat je een patroon nodig hebt om te carboniseren.
Ik doe dit vooral om sneller al van van het bier te genieten. Na een dag of 3 kan ik het drinken. Wel wals ik dan iedere dag even met de ukeg om het koolzuur sneller op te laten nemen en staat de keg op een vrij koude plek. De Ukeg heb ik ten volle tevredenheid en is erg handig om mee te nemen.

Nu even mijn punt bij het verwisselen van het patroon hoef je niet zo bang te zijn voor infectie. In dit stadium is het bier niet meer zo infectiegevoelig.

Gr. Erny 

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Ukeg vs. Ikegger, iemand ervaring?
« Reactie #2 Gepost op: 28-04-2021 22:02 u »
Ik heb juist weer een compleet tegengestelde ervaring dan Erny.

Een vriend van mij heeft een uKeg 64 en ik was erg benieuwd hoe dat geforceerd carboniseren werkt bij zo'n uKeg. Ik heb hem gevuld met jongbier en 4 dagen op 15 PSI gehouden – wat betekent dat je 'm twee, drie keer per dag wat omhoog moet draaien. En walsen, inderdaad. Ik had hem koud staan; in de schuur in de winter. Het was er rond de 8ēC.

Na 4 dagen zat er nog voldoende CO2 in de patroon – tappen ging prima – maar was het bier nog lang niet gecarboniseerd... Erg vlak. Het viel mij zwaar tegen. Voor mij voldoende reden om de uKeg met z'n flinke prijs hiervoor verder links te laten liggen. Ik kan iets fout gedaan hebben, maar zo te lezen deed ik precies hetzelfde als Erny...

Tags: