Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koningsdag Urquell-kloon  (gelezen 349 keer)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Koningsdag Urquell-kloon
« Gepost op: 27-04-2021 13:36 u »
Vandaag – Koningsdag 2021 – sta ik lekker in het zonnetje een pils te brouwen. Mijn eerste pils!
Het wordt een Urquell-achtig bier; lekker veel Saaz en een klein beetje donkere mouten; niet teveel!
Vergisten met W34/70 op 17ºC in de kelder.
Hallo Jan,

In je recept staat 19 graden en pas na een week op 17. Hoe ga je het doen? (Ik zet deze ook op mijn lijstje "nog te brouwen"  :) )

En heb je eerder een lager gist gebruikt op dergelijke 'hoge' temperaturen?
Ha Edwin,
Ik ga hem iets anders doen; namelijk volledig op 17ºC vergisten, dus ook de eerste week. Mijn kelder is standaard 17ºC, dus vandaar. Hij zal misschien, door het vergisten, vanzelf iets oplopen maar dat vind ik niet erg. Volgens Gino Baart van Fermentis kan de W34/70 prima op 20ºC vergisten zonder invloed op de smaak.

Ik heb zelf überhaupt nog niet eerder een lager gist gebruikt, omdat ik niet kan koelen. Dus, toen ik hoorde dat de W34/70 prima op 20ºC kan vergisten dacht ik direct dat te proberen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Re: Koningsdag Urquell-kloon
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2021 17:46 u »
Hi Jan,

Ik zou zeggen:  hou ons op de hoogte! 
Ik denk dat er meer brouwers zijn die bang zijn om een lager te maken, zeker als je geen vergistingskast hebt.

Ik heb zelf onlangs een Superdortmunder of Dortmunder Strong gebrouwen met de lallemand diamond lager op 16 graden (wel gecontroleerd vergist).

Die was de eerste 2 maanden na het bottelen echt niet lekker!  Umami achtige vleessmaak waardoor ik dacht dat er een flinke brouwfout in zat.  Maar na een dag of 80 na bottelen is het een heerlijk bier geworden.

Tags: