Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Aardbei smaakafwijking in een DIPA met US-05?

<< < (2/4) > >>

Derp:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  21:43 u ---Interessant :o die eigenschap in hop kende ik nog niet.. Nouja het zou in ieder geval niet in mijn hopgift moeten zitten  ^-^

Warmteplaatje is 25w, ik weet niet of dat voldoende vermogen is om een koelkast te verwarmen, is natuurlijk niet te vergelijken met een 60w gloeilamp of 50w warmtesnoer ;)

Maar, zou dat de oorzaak zijn dan denk je? Want naar mijn idee werkte het plaatje prima op deze manier, dus waar die aardbeien esters/smaak vandaan komt is nog een raadsel.

--- Einde van citaat ---

Hoe meet je de warmte in je gistkast?

Als je de luchttemperatuur meet maar je gistvat direct verwarmt dan kan het vat nog wel eens veel warmer worden dan de temperatuur in de koelkast.

Edit- laat maar, ik denk een spons te zien met een sensor tussen vat en spons. Dat moet goed zijn.

Procion:

--- Citaat van: Derp op 25-04-2021  22:08 u ---Hoe meet je de warmte in je gistkast?

Als je de luchttemperatuur meet maar je gistvat direct verwarmt dan kan het vat nog wel eens veel warmer worden dan de temperatuur in de koelkast.

Edit- laat maar, ik denk een spons te zien met een sensor tussen vat en spons. Dat moet goed zijn.

--- Einde van citaat ---

Goed gezien, ik meet uiteraard het vat met een spons ter isolatie ;) het wort zou dus (met margins van halve grades) relatief stabiel op 18c vergist moeten zijn.

Ik kwam dit nog tegen:
"The final fruit flavor listed in this group is strawberry, which may be among the spectrum of fruity tones produced by esters, but is more commonly associated with the di-ketone 2,3-hexanedione."

Mijn kennis van scheikunde is niet echt op peil, maar kan dit ermee te maken hebben? Diacetyl is het (voor een leek) vergelijkbare 2,3-butanedione, weet iemand wat/hoe hexanedione wordt gevormd en of hier sprake van is?

Oscar:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  12:14 u ---Onlangs een (naar mijn mening) heerlijke DIPA gebrouwen. Mijn vrienden en ikzelf vonden het een nagenoeg perfect recept.

--- Einde van citaat ---

En de rest is niet belangrijk.... :brouwen: :biersmile: :proost: je bier staat niet in de winkels, dus als jij het lekker vindt, is dat het belangrijkste... :brouwen: :biersmile: :proost:

Takkie83:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  21:43 u ---Warmteplaatje is 25w, ik weet niet of dat voldoende vermogen is om een koelkast te verwarmen, is natuurlijk niet te vergelijken met een 60w gloeilamp of 50w warmtesnoer ;)
--- Einde van citaat ---

Je zou het eens kunnen proberen. Voordeel is dat je de omgeving van het gistvat gelijkmatiger verwarmt i.p.v. alleen de onderkant. Je koelkast koelt toch ook niet alleen de onderkant?  :)

--- Citaat ---Maar, zou dat de oorzaak zijn dan denk je? Want naar mijn idee werkte het plaatje prima op deze manier, dus waar die aardbeien esters/smaak vandaan komt is nog een raadsel.

--- Einde van citaat ---

Nee dat lijkt me niet. Maar ik zie dat je een plastic emmer gebruikt en die kunnen nog wel eens smaakjes opnemen/afgeven of lastig goed te reinigen zijn. RVS vat een optie?

Aan de andere kant ben ik het met Oscar eens. Als jij en je vrienden het nou lekker vinden, bijna perfect zelfs, waarom zou je het dan voor een ander veranderen?

Procion:

--- Citaat van: Takkie83 op 25-04-2021  22:37 u ---Je zou het eens kunnen proberen. Voordeel is dat je de omgeving van het gistvat gelijkmatiger verwarmt i.p.v. alleen de onderkant. Je koelkast koelt toch ook niet alleen de onderkant?  :)

Nee dat lijkt me niet. Maar ik zie dat je een plastic emmer gebruikt en die kunnen nog wel eens smaakjes opnemen/afgeven of lastig goed te reinigen zijn. RVS vat een optie?

Aan de andere kant ben ik het met Oscar eens. Als jij en je vrienden het nou lekker vinden, bijna perfect zelfs, waarom zou je het dan voor een ander veranderen?

--- Einde van citaat ---

De plastic emmer is pas 2x in gebruik genomen, hiervoor zat er een weizen met Brewferm Blanche gist in. Had ik inderdaad ook al uitgezocht, maar ook in een weizen is aardbei geen smaak die je zou verwachten :P

Verder hebben Oscar en jij natuurlijk hartstikke gelijk, maar aangezien de aardbei smaak geen onderdeel van het recept is, wordt het wel lastig om dit recept 100% te reproduceren als ik niet weet waar bepaalde smaak afwijkingen vandaan kunnen komen ;) Het is geen commercieel bier nee, maar wil met enige consistentie recepten kunnen ontwikkelen Ún uitvoeren. Het is dan ook eerder het begrip en de kennis waar ik naar op zoek ben om smaken te kunnen verklaren, niet zozeer om het bier te veranderen.

Ik zal eens een test doen met 15L water in de emmer met de warmtemat in de deur, kijken hoe goed/snel de temperatuur op peil blijft.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie