Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Aardbei smaakafwijking in een DIPA met US-05?

<< < (4/4)

Oscar:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  23:06 u ---Verder hebben Oscar en jij natuurlijk hartstikke gelijk, maar aangezien de aardbei smaak geen onderdeel van het recept is, wordt het wel lastig om dit recept 100% te reproduceren als ik niet weet waar bepaalde smaak afwijkingen vandaan kunnen komen ;)

--- Einde van citaat ---

Het is geen smaakafwijking! Een of andere proever zegt dat ie aarbei proeft wat er (volgens hem) niet in hoort... lekker belangrijk... ik vind aardbei wel lekker... ^-^  en jij kennelijk ook! 

Dus laat je niet gek maken door iemand die denkt dat ie er verstand van heeft... Echt! Als jij het lekker vindt is het goed!  Aardbei is een 0% van de gevallen een smaakafwijking.... slechts een bijproduct van het proces!

Melkzuur, of een lijmgeur of wilde gist of diascetyl... dat zijn afwijkingen die te herleiden zijn tot brouwfouten !!!

Duidelijker kan ik het niet zeggen... :brouwen: :biersmile: 

Geniet lekker van je bier en brouw lekker verder en blijf leren... :brouwen: :brouwen:

Procion:

--- Citaat van: Oscar op 26-04-2021  22:37 u ---Het is geen smaakafwijking! Een of andere proever zegt dat ie aarbei proeft wat er (volgens hem) niet in hoort... lekker belangrijk... ik vind aardbei wel lekker... ^-^  en jij kennelijk ook! 

Dus laat je niet gek maken door iemand die denkt dat ie er verstand van heeft... Echt! Als jij het lekker vindt is het goed!  Aardbei is een 0% van de gevallen een smaakafwijking.... slechts een bijproduct van het proces!

Melkzuur, of een lijmgeur of wilde gist of diascetyl... dat zijn afwijkingen die te herleiden zijn tot brouwfouten !!!

Duidelijker kan ik het niet zeggen... :brouwen: :biersmile: 

Geniet lekker van je bier en brouw lekker verder en blijf leren... :brouwen: :brouwen:

--- Einde van citaat ---

Hahaha duidelijk, nee, sorry, ik bedoel ook geen smaakafwijking, maar een smaak'verklaring' ;D Ik vind het inderdaad een lekker bier en ik stoor me absoluut niet aan de aardbei, maar zou het op zich (voor het proces) wel handig vinden om te weten waar de smaak vandaan komt. Geen ongewenste smaak, ondanks dat ik het zelf niet proef (2 commerciële brouwers wel), maar wil het kunnen verklaren. Dit recept is een blijvertje verder ;)

--- Citaat van: Takkie83 op 26-04-2021  22:27 u ---Lol eens  :lol:

Wil je je recept delen Procion?  ;D

--- Einde van citaat ---

Ja hoor, geen enkel probleem!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptMagnum DIPA (15L)Brouwdatum20-03-2021BierstijlImperial IPAVolume15Begin SG1.073 SGEind SG1.011 SGSchijnbare vergistingsgraad84.7%Alcoholgehalte8.2 vol.%Berekende kleur (Morey)14 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)81 IBUBrouwzaalrendement75 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt18.00 lWater uit Heel5.50 gCaSO41.50 mlFosforzuur2.30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4138 mg/l8 mg/l26 mg/l152 mg/l39 mg/l220 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%3.00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC70.6 %0.25 kgCara-amberWeyermann70 EBC5.9 %0.50 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC11.8 %0.50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11.8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteIntermediate rest53.0 °C1 min.10 min.5.5 l/kgBeta-amylase66.0 °C12 min.45 min.5.5 l/kgAlfa-amylase72.0 °C7 min.10 min.5.5 l/kgUitmaischen78.0 °C6 min.5 min.5.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU13.0 gAhtanumpellets6.0%60 min.14.1 IBU8.2 gChinookpellets13.1%60 min.19.4 IBU13.0 gChinookpellets13.1%30 min.23.6 IBU8.2 gAhtanumpellets6.0%30 min.6.8 IBU17.8 gChinookpellets13.1%5 min.8.4 IBU8.2 gMagnumpellets10.7%5 min.2.9 IBU8.2 gAhtanumpellets6.0%5 min.1.8 IBU8.2 gNelson Sauvinpellets12.8%5 min.3.8 IBU18.0 gChinookpellets13.1%koudhop0.0 IBU15.0 gMagnumpellets10.7%koudhop0.0 IBU15.0 gCascadepellets5.5%koudhop0.0 IBU15.0 gAhtanumpellets6.0%koudhop0.0 IBU8.0 gNelson Sauvinpellets12.8%koudhop0.0 IBU4.5 gAmarillopellets8.9%koudhop0.0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik0.00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType11.5 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaardeStarttemp. vergisting18.0 °CMax. temp. hoofdvergisting18.0 °CEind temp. hoofdvergisting18.0 °CEind SG hoofdvergisting1.011 SGSchijnbare vergistingsgraad84.7%Temp. nagisting20.0 °CTemp. lagering0.0 °C

10 dagen op 18 ºC, 6 dagen (koudhop) op 14c. (zelfde vat, niet overgeheveld)

Brouw ze!  :biersmile:

Takkie83:
Leuk man! Interessant dat je Magnum zo laat geeft, ga ik ook eens proberen. Leuk ook dat je een deel moutextract hebt gebruikt. Waarom heb je een 53 graden stap toegevoegd?

Procion:

--- Citaat van: Takkie83 op 27-04-2021  00:00 u ---Leuk man! Interessant dat je Magnum zo laat geeft, ga ik ook eens proberen. Leuk ook dat je een deel moutextract hebt gebruikt. Waarom heb je een 53 graden stap toegevoegd?

--- Einde van citaat ---

Ja zeker de moeite waard, Magnum staat bekend als bitterhop, maar geeft absoluut een prettig/interessant aroma! :) Het toevoegen van suiker én DME is deels een beetje vals spelen omdat het erg uitdagend is om een hoog SG bier te brouwen met 15L in een Brewmonk, het beslag is dan té dik vanwege de 7L ruimte onder de korf. Vorig brouwsel zat ik op een dikte van 4.3 l/kg en had ik een rendement van 58% :<

Deze DIPA komt voort uit een eerder gebrouwen IPA op basis van 92% DME en 8% cara-amber en die was ook goed bevallen. Dit recept heb ik vervolgens uitgebreid met pilsmout en de hop gift is aangepast om in balans te blijven voor een DIPA. Het enige wat ik zelf zou aanpassen de volgende keer is een verhoging van de dryhop gift van 5g/l naar 7.5g/l omdat ik vond dat ie iets te 'boozy' is en de hop profielen nog nét iets prominenter aanwezig mogen zijn (maarja, wanneer ben je ooit 100% tevreden? :P)

De 53 graden stap zou waarschijnlijk overgeslagen kunnen worden. Het 'zou' niet meer nodig moeten zijn met hedendaagse mouten, maar onder het motto 'Baat het niet, dan schaadt het niet' heb ik de stap toegevoegd. Ik gebruik deze stap om de mout goed in te roeren en zet de pomp aan zodra ik opwarm naar de volgende stap.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie