Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Aardbei smaakafwijking in een DIPA met US-05?

<< < (3/4) > >>

HansSchwirtz:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  12:14 u ---Onlangs een (naar mijn mening) heerlijke DIPA gebrouwen. Mijn vrienden en ikzelf vonden het een nagenoeg perfect recept.
Enfin, toen heb ik de eigenaar van een bierwinkel en zijn brouwersvriend (met een ontwikkeld smaakpalet) laten proeven en die gaven beiden aan: bakken vol met aardbei, past niet bij de dipa stijl, wel lekker bier.

--- Einde van citaat ---

Heb je melkzuur gebruikt tijdens het maischen of koken?

Een ester met een fruitig, vaak met aarbeien geassocieerde, karakter is ethyllactaat. Ethyllactaat wordt gevormd door de gist na het aanzuren van het wort met melkzuur en als de gist gestrest is of bij hogerer temperaturen vergist zal het extra esters, dus ook ethyllactaat, maken. De US-05 is een cleane gist op lagere temperaturen, maar op hogere temperaturen of bij onder-pitching zal deze gist toch een behoorlijk ester-profiel geven.

Ik lees dat je 11.5 g gist gebruikt hebt, en vanaf de foto zie ik ong. 15 l in je vergistings-emmer (met je start SG en 1 zakje schat ik dat je max. 15 liter kan pitchen zonder onderpitchen). Maar ook als het gistzakje oud is of niet koel bewaard is, zijn er minder vitale gistcellen en ligt onder-pitching op de loer.

De aarbeien-ester kan dus veroorzaakt worden door aanzuren met melkzuur in combinatie met onder-pitchen en/of een hogere vergistingstemperatuur. Je zou het in deze richtingen kunnen zoeken.

Takkie83:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  23:06 u --- Ik zal eens een test doen met 15L water in de emmer met de warmtemat in de deur, kijken hoe goed/snel de temperatuur op peil blijft.

--- Einde van citaat ---

Goed idee!

Het zou ook gewoon kunnen dat je hopcombinatie een aardbei-indruk geeft. Het is nogal een feestje namelijk :) In dat geval zou het ook reproduceerbaar moeten zijn

Derp:
Ik zit deze eigenlijk te volgen omdat ik ook wel een aardbei dipa wil maken :)

Procion:

--- Citaat van: HansSchwirtz op 25-04-2021  23:29 u ---Heb je melkzuur gebruikt tijdens het maischen of koken?

Een ester met een fruitig, vaak met aarbeien geassocieerde, karakter is ethyllactaat. Ethyllactaat wordt gevormd door de gist na het aanzuren van het wort met melkzuur en als de gist gestrest is of bij hogerer temperaturen vergist zal het extra esters, dus ook ethyllactaat, maken. De US-05 is een cleane gist op lagere temperaturen, maar op hogere temperaturen of bij onder-pitching zal deze gist toch een behoorlijk ester-profiel geven.

Ik lees dat je 11.5gr gist gebruikt hebt, en vanaf de foto zie ik ong. 15l in je vergistings-emmer (met je start SG en 1 zakje schat ik dat je max. 15 liter kan pitchen zonder onderpitchen). Maar ook als het gistzakje oud is of niet koel bewaard is, zijn er minder vitale gistccellen en ligt onder-pitching op de loer.

De aarbeien-ester kan dus veroorzaakt worden door aanzuren met melkzuur in combinatie met onder-pitchen en/of een hogere vergistingstemperatuur. Je zou het in deze richtingen kunnen zoeken.

--- Einde van citaat ---

Dank voor je reactie!
Ik heb niet aangezuurd met melkzuur, maar met Fosforzuur (77%), dus die theorie gaat helaas niet op (tenzij dit ook voor fosforzuur geldt). Wl heb je gelijk dat ik iets onder het benodigde aantal cellen zat. Volgens BrouwHulp wel nog in de groene marge  (172 miljard cellen gent, 0.65 miljoen cellen/ml, nodig: 191 miljard) op 15L wort. De gist was nieuw gekocht en kwam uit de koelkast.
Gist cellen waren berekend op 14.5L, uiteindelijk had ik 500 ml meer in het gistvat en niet meer herberekend (op 15 L zijn er 197.8 miljard nodig).

Denk je dat dit toch te weinig was en ik onderpitched heb? Ik maakte me er tijdens het gisten al een beetje zorgen over, maar dacht dat het waarschijnlijk geen probleem zou zijn omdat de gisting heftig begon en snel klaar was.

Takkie83:

--- Citaat van: Derp op 26-04-2021  07:47 u ---Ik zit deze eigenlijk te volgen omdat ik ook wel een aardbei dipa wil maken :)

--- Einde van citaat ---

Lol eens  :lol:

Wil je je recept delen Procion?  ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie