Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Aardbei smaakafwijking in een DIPA met US-05?

(1/4) > >>

Procion:
Onlangs een (naar mijn mening) heerlijke DIPA gebrouwen. Mijn vrienden en ikzelf vonden het een nagenoeg perfect recept.
Enfin, toen heb ik de eigenaar van een bierwinkel en zijn brouwersvriend (met een ontwikkeld smaakpalet) laten proeven en die gaven beiden aan: bakken vol met aardbei, past niet bij de dipa stijl, wel lekker bier.

Nu ben ik al 2 dagen het internet af aan het struinen om een verklaring te zoeken, maar ik kom er zelf niet uit.
De US-05 is een neutrale gist, maar er zijn mensen die perzik en banaan esters gerapporteerd hebben op hoge temperatuur. Met een eind-sg van 1.011 denk ik ook niet dat er een wilde gist in terecht is gekomen en aan de hop kan het ook niet liggen: Magnum, Cascade, Ahtanum, Chinook, Nelson Sauvin en Amarillo (heb bovendien nog nooit van aardbei smaak in hop gehoord).

maischschema:
Intermediate rust: 53c 10min
Beta amylase: 66c 45min
Alfa amylase: 72c 10min
Uitmaischen: 78c 5min

Start SG:
1.073

Gisting:
(11.5g) Gepitched op 20c, vergist op 18c voor 10 dagen  (eind sg: 1.011)

Dryhop:
5g/l 6 dagen op 14c

Notitie:
Lichte vorm van oxidatie bespeurt, kleur iets donkerder geworden, maar het is (nog) minimaal. Zie vorig topic over oxidatie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43346.0.html

Vermoeden/vraag:
Kan het wellicht aan de gistkast liggen? Ik heb een oude koelkast en een verwarmingsmatje (25w) aangesloten op een Inkbird regelaar. Zou het kunnen zijn dat de temperatuur onderin het gistvat te warm wordt omdat ik NIET met een gloeilamp en ventilator de omgevingstemperatuur opwarm, maar rechtstreeks verwarm met een warmtematje? Dat de sensor 18c aangeeft, maar dat het onderin veel warmer wordt. Zou dit de temperatuur hoog genoeg kunnen krijgen om een aardbei smaakafwijking te produceren? (maar toch erg vreemd voor US-05).

Hopfenfox:
Geen direct antwoord op je vraag, maar een van mijn eerste bieren was een session IPA met enkel citra hop en US-05. Die rook ook enorm naar aardbei. In de smaak kwam het minder naar voren dan in de geur. Was toch een lekker bier. Vergisting toen nog ongecontroleerd in de keuken waar het tussen de 18-20 graden is (buiten het vat).

CeesM:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  12:14 u ---Zou het kunnen zijn dat de temperatuur onderin het gistvat te warm wordt omdat ik NIET met een gloeilamp en ventilator de omgevingstemperatuur opwarm, maar rechtstreeks verwarm met een warmtematje? Dat de sensor 18c aangeeft, maar dat het onderin veel warmer wordt.

--- Einde van citaat ---
Warme vloeistof stijgt omhoog en koude vloeistof zakt omlaag.

Takkie83:

--- Citaat van: Procion op 25-04-2021  12:14 u ---heb bovendien nog nooit van aardbei smaak in hop gehoord
--- Einde van citaat ---

Nee? Check deze.

Overigens geen idee waar die smaak in jouw bier vandaan komt.

Wat betreft je warmteplaatje; is er iets op tegen om hem in je deur te zetten?

Procion:

--- Citaat van: Takkie83 op 25-04-2021  21:08 u ---Nee? Check deze.

Overigens geen idee waar die smaak in jouw bier vandaan komt.

Wat betreft je warmteplaatje; is er iets op tegen om hem in je deur te zetten?

--- Einde van citaat ---

Interessant :o die eigenschap in hop kende ik nog niet.. Nouja het zou in ieder geval niet in mijn hopgift moeten zitten  ^-^

Warmteplaatje is 25w, ik weet niet of dat voldoende vermogen is om een koelkast te verwarmen, is natuurlijk niet te vergelijken met een 60w gloeilamp of 50w warmtesnoer ;)

Maar, zou dat de oorzaak zijn dan denk je? Want naar mijn idee werkte het plaatje prima op deze manier, dus waar die aardbeien esters/smaak vandaan komt is nog een raadsel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie