Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Help! per ongeluk puro oxi bij giststarter  (gelezen 1761 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Help! per ongeluk puro oxi bij giststarter
« Gepost op: 24-04-2021 18:52 u »
Goedenavond,
Ik ben bezig met het maken van een giststarter van een opgekweekte gist. Ik heb nu 800 ml wort van 1038 in de Erlenmeyer gegooid. Daar heb ik toen de gist/appelsap oplossing bij gegooid. Maar ik was helemaal vergeten dat er nog een laagje puro oxi oplossing op de bodem lag... ik schat zo'n 40 a 50 ml... kan dit kwaad?

Groetjes LAM

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
Re: Help! Perongeluk puro oxi bij giststarter
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2021 19:34 u »
Weg der mee!

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2021 19:39 u »
Het zit je niet mee. Ik zou lekker die M20 pakken  ;)

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2021 23:10 u »
Haha nee... het zit helaas niet mee... Ik heb de Erlenmeyer wel nog even op kamertemperatuur staan, even kijken of de gist er bovenop komt  :-[

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2021 10:38 u »
Haha nee... het zit helaas niet mee... Ik heb de Erlenmeyer wel nog even op kamertemperatuur staan, even kijken of de gist er bovenop komt  :-[
Dus je overweegt serieus om met een vergiftigde starter verder te gaan? :nut:

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2021 11:19 u »
Geen slimme actie, maar kan iedereen gebeuren.

Interessanter is om na te gaan wat er kan gebeuren.
Je geeft aan 40-50 mL Oxi oplossing + 800 ml wort + appelsap (= zuur).
Uiteindelijk maakt de Oxi oplossing maar 4-5 % deel uit van het mengsel (bij 1000 mL totale vloeistof).
De concentratie is belangrijk. Was het alleen opgeloste Oxi of een vaste laag op de bodem? Indien alleen een oplossing zou ik doorgaan.
Oxi ontleed in zuurstof, prima voor de gistgroei, en Natriumcarbonaat (een base). 

Tip: meet de pH van het mengsel. Indien duidelijk hoger dan 7: vergeet het.

Groet, Paul

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-04-2021 11:34 u »
Nouja giftig is het niet. Het enige dat overblijft als je een oxi oplossing een tijdje laat staan is volgens mij water en zuurstof (omdat er waterstof peroxide in zit) Dus het is wat anders als wanneer je Star San of iets dergelijks zou gebruiken.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2021 11:35 u »

Uiteindelijk maakt de Oxi oplossing maar 4-5 % deel uit van het mengsel (bij 1000 mL totale vloeistof).
De concentratie is belangrijk. Was het alleen opgeloste Oxi of een vaste laag op de bodem? Indien alleen een oplossing zou ik doorgaan.
Oxi ontleed in zuurstof, prima voor de gistgroei, en Natriumcarbonaat (een base). 

Groet, Paul
Thanks! Duidelijk :)
Ik zal de pH eens meten en kijken of er nog hoop is. Het was alleen de oplossing van 4 gram per liter dus gelukkig niet de korrels zelf. Dan zou het inderdaad een heel ander verhaal zijn :nut:
De starter is overigens aardig actief en er is tot mijn verbazing al best wat bezinksel. Ik denk dat de gist het overleefd heeft.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2021 11:39 u »
Ik weet niet welke gist het was en of je die gist weer makkelijk kunt krijgen? Wat je evt kunt doen is als de starter gist de gist laten bezinken in de koelkast en dan helemaal afgieten en de slurry gebruiken met weer een liter wort van 1040. Dan ben je denk ik wel alle rommel kwijt.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2021 12:34 u »
Ik weet niet welke gist het was en of je die gist weer makkelijk kunt krijgen? wat je evt kunt doen is als de starter gist de gist laten bezinken in de koelkast en dan helemaal afgieten en de slurry gebruiken met weer een liter wort van 1040. Dan ben je denk ik wel alle rommel kwijt.
Het was van Schneider Weizen, best prima te verkrijgen en op te kweken. Ik denk dat ik 'm een nachtje laat bezinken en morgen afgiet en weer aanvul met twee liter verse wort met gistvoeding. Hopelijk is hij dan woensdagavond bruikbaar voor mijn brouwsel.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2021 16:09 u »

Groet, Paul

Interessant  :) Ben nu wel benieuwd eigenlijk wat 'ie er van bakt  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Help! per ongeluk puro oxi bij giststarter
« Reactie #11 Gepost op: 26-04-2021 00:14 u »
Goedenavond,
Ik ben bezig met het maken van een giststarter van een opgekweekte gist. Ik heb nu 800 ml wort van 1038 in de Erlenmeyer gegooid. Daar heb ik toen de gist/appelsap oplossing bij gegooid. Maar ik was helemaal vergeten dat er nog een laagje puro oxi oplossing op de bodem lag... ik schat zo'n 40 a 50 ml... kan dit kwaad?

Groetjes LAM

Als je de pH terugbrengt naar zo'n 4,8 is er niet zo veel mis.

Oxi-producten zijn niet giftig. Het zijn vooral schoonmakers. Het merendeel van van waspoeder bestaat  uit natiumpercarbonaat. De (beperkte) desinfecterende werking van oxi-producten bestaat uit het vrijkomen van peroxide. Naar mate er meer organische stoffen aanwezig zijn is de desinfecterende werking kleiner.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-04-2021 00:21 u »
Ik zag net al dat er een mooie laag gist op de bodem lag. Heb m nog eens een zwiep gegeven en in de koelkast gezet. Hopelijk ligt er een mooi laagje op de bodem morgen en kan ik gaan afgieten en opschalen met wort+gistvoeding. Ik zal de pH nog wel even meten morgen en eventueel aanpassen met wat fosforzuur indien nodig.

Bedankt voor de hulp allemaal! Een eerste starter is volgens mij net als een eerste pannenkoek...  :weetniet: nt niet helemaal perfect.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 26-04-2021 00:50 u »

Oxi-producten zijn niet giftig. Het zijn vooral schoonmakers.
Gist is nu wel goed schoongemaakt in ieder geval ;)

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-04-2021 10:06 u »
Ik vroeg me nog iets af.
Ik heb gistvoeding gekocht om de groei extra te stimuleren. Ik heb gekozen voor Wyeast gistvoeding. Hier staat achterop dat 2,2 gram genoeg is voor 19 liter wort in het gistvat. Heeft iemand een idee wat de dosering moet zijn in een giststarter? 0,1 0,23 gram in 2 liter starter lijkt mij een beetje weinig...
Op dit forum spraken velen over 5 gram per liter. Maar dit is 50 keer zo veel als op de verpakking staat aangeraden. Dus ik ben even het spoor bijster...

EDIT: Inmiddels een bericht van Jacques gevonden. Hij spreekt hier over 2,5 gram per 2500 mL dus dat ga ik ook aanhouden.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #15 Gepost op: 26-04-2021 10:15 u »
Ik vroeg me nog iets af.
Ik heb gistvoeding gekocht om de groei extra te stimuleren. Ik heb gekozen voor Wyeast gistvoeding. Hier staat achterop dat 2,2 gram genoeg is voor 19 liter wort in het gistvat. Heeft iemand een idee wat de dosering moet zijn in een giststarter? 0,1 gram in 2 liter starter lijkt mij een beetje weinig...
Op dit forum spraken velen over 5 gram per liter. Maar dit is 50 keer zo veel als op de verpakking staat aangeraden. Dus ik ben even het spoor bijster...

Geen inhoudelijke toevoeging maar: 2.2/19*2=0.23 gram, dat is in ieder geval al wat meer ;)

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-04-2021 10:16 u »
Geen inhoudelijke toevoeging maar: 2.2/19*2=0.23 gram, dat is in ieder geval al wat meer ;)
Oeps, snel even uit het hoofd doen was dus niet zo'n goed idee  :huilen:

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #17 Gepost op: 26-04-2021 12:03 u »
Wat er bij mij gewoon niet in gaat is waarom je uberhaubt door zou willen gaan met schoonmaakwater.

Ben al geen voorstander van niet naspoelen laat staan restjes.

De oxi zat er niet voor niets in neem ik aan, goed uitdruipen is toch sterk aan te raden!

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 26-04-2021 12:58 u »
De oxi zat er niet voor niets in neem ik aan, goed uitdruipen is toch sterk aan te raden!
De gist lijkt prima te gedijen in het "schoonmaakwater". Ik ga zometeen het overgrote deel van de vloeistof boven de gist afgieten en er weer 1800 ml wort op doen. Er blijft dan al helemaal niks over.
De ongeveer 80 mL die in de Erlenmeyer zat, bevatte 0,32 gram Oxi. Hier ging 800mL wort bovenop en 120 mL gist/appelsap mengsel.
Dan kom je op 0,32 gram per liter. Hier giet ik dan zo ongeveer 800 mL van af en er gaat 1800 mL wort bij. Er blijft dan 0,064 gram over per 2 liter (dus in de hele starter). Ik ga dit gebruiken in 15 liter bier (met starter 17 liter), waardoor er 0,0038 gram per liter bier over blijft. En er dan van uitgaande dat de Oxi in zijn originele vorm in de oplossing blijft en dus niet reageert of ontleedt in zuurstof en andere stoffen. Dit is zo ontzettend weinig dat ik van mening ben dat het niet heel veel meer uit zal maken. Als het nou om zware metalen of zeer toxische stoffen zou gaan, dan is het een ander verhaal.
 :proost: :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 26-04-2021 22:51 u »
Ik vroeg me nog iets af.
Ik heb gistvoeding gekocht om de groei extra te stimuleren. Ik heb gekozen voor Wyeast gistvoeding. Hier staat achterop dat 2,2 gram genoeg is voor 19 liter wort in het gistvat. Heeft iemand een idee wat de dosering moet zijn in een giststarter? 0,1 0,23 gram in 2 liter starter lijkt mij een beetje weinig...

EDIT: Inmiddels een bericht van Jacques gevonden. Hij spreekt hier over 2,5 gram per 2500 mL dus dat ga ik ook aanhouden.

De soort gistvoeding maakt een groot verschil. Wat ik deed was de totale hoeveelheid gistvoeding toevoegen aan de starter. Het is dan wel noodzakelijk de pH aan te passen tot 4,8 5,0. Doe je dat niet dan start de starter minder snel op. En dat is iets wat je niet wilt. Dat aanzuren doe je het beste met fosforzuur omdat fosfaten ook voeding zijn voor gistcellen.

Tegenwoordig gebruik ik oude verpakkingen korrelgist als gistvoeding. Deze kook ik mee met het wort.

Offline Derp

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #20 Gepost op: 27-04-2021 06:44 u »
De gist lijkt prima te gedijen in het "schoonmaakwater". Ik ga zometeen het overgrote deel van de vloeistof boven de gist afgieten en er weer 1800 ml wort op doen. Er blijft dan al helemaal niks over.
De ongeveer 80 mL die in de Erlenmeyer zat, bevatte 0,32 gram Oxi. Hier ging 800mL wort bovenop en 120 mL gist/appelsap mengsel.
Dan kom je op 0,32 gram per liter. Hier giet ik dan zo ongeveer 800 mL van af en er gaat 1800 mL wort bij. Er blijft dan 0,064 gram over per 2 liter (dus in de hele starter). Ik ga dit gebruiken in 15 liter bier (met starter 17 liter), waardoor er 0,0038 gram per liter bier over blijft. En er dan van uitgaande dat de Oxi in zijn originele vorm in de oplossing blijft en dus niet reageert of ontleedt in zuurstof en andere stoffen. Dit is zo ontzettend weinig dat ik van mening ben dat het niet heel veel meer uit zal maken. Als het nou om zware metalen of zeer toxische stoffen zou gaan, dan is het een ander verhaal.
 :proost: :proost:
Zou sowieso nog even het bier van je starter proeven voor je hem gebruikt. Is een goede gewoonte want dan proef je al of er wat raars aan de hand is, en in dit geval kan je dan checken dat je geen oxi proeft.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-04-2021 11:08 u »
Zou sowieso nog even het bier van je starter proeven voor je hem gebruikt. Is een goede gewoonte want dan proef je al of er wat raars aan de hand is, en in dit geval kan je dan checken dat je geen oxi proeft.
Heb het afgietsel geproefd gisteren en om eerlijk te zijn vond ik het zelfs verrassend lekker. Moutige cider smaak. Voor het eerst dat ik een starter heb geproefd dus ik kan het nergens mee vergelijken. Hij gaat wel ontzettend hard nu! Heb 'm op 25C staan en hij blijft maar bubbelen. De starter wordt steeds troebeler. Ik heb er vertrouwen in :)

Het is dan wel noodzakelijk de pH aan te passen tot 4,8 5,0.
Dat heb ik dan weer niet gedaan... wel fosforzuur in huis maar niet aangezuurd. Ik ga dat bij mijn volgende recept wel voor het eerst doen met het brouwwater.
Tegenwoordig gebruik ik oude verpakkingen korrelgist als gistvoeding. Deze kook ik mee met het wort.
Als het buisje gistvoeding op is ga ik denk ik ijsklontjes maken van de slurry uit het gistvat. Dan kan ik een klontje toevoegen aan de kook voor de giststarter. Makkelijk te bewaren en dan heb je altijd wat op voorraad. Nog gratis ook :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 27-04-2021 21:38 u »
Als het buisje gistvoeding op is ga ik denk ik ijsklontjes maken van de slurry uit het gistvat. Dan kan ik een klontje toevoegen aan de kook voor de giststarter. Makkelijk te bewaren en dan heb je altijd wat op voorraad. Nog gratis ook :)

Slim idee. Dat kan ik ook wel eens gaan doen als mijn grote verzameling aan gedroogde gisten slinkt...
Er hoeft geen glycol bij want de gistcellen mogen kapot vriezen.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 28-04-2021 07:53 u »
Loop je geen risico op bederf op die manier? Geen retorische vraag, zou namelijk ook interesse hebben in die manier van werken maar hebber geen verstand van.

Heb eerder ook eens gedacht om een liter of 2 dun wort te verkrijgen door nog ff te spoelen in een emmer en dat in te vriezen voor starters, maar er werd van alle kanten beweerd dat dit linke soep is ivm allerlei zaken waaronder botulisme (dodelijk).

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #24 Gepost op: 28-04-2021 09:16 u »
Loop je geen risico op bederf op die manier? Geen retorische vraag, zou namelijk ook interesse hebben in die manier van werken maar hebber geen verstand van.

Heb eerder ook eens gedacht om een liter of 2 dun wort te verkrijgen door nog ff te spoelen in een emmer en dat in te vriezen voor starters, maar er werd van alle kanten beweerd dat dit linke soep is ivm allerlei zaken waaronder botulisme (dodelijk).
Starterwort? gewoon einde kook loei heet in afsluitbare potjes of flessen. Zuigt vacum bij afkoelen en jarenlang houdbaar

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 28-04-2021 09:32 u »
Starterwort? gewoon einde kook loei heet in afsluitbare potjes of flessen. Zuigt vacum bij afkoelen en jarenlang houdbaar
Dan zit er al hop bij. Hoewel ik de starter sowieso afgiet en er weinig in de batch terechtkomt weet ik niet of dat uitmaakt voor je volgende bier?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 28-04-2021 21:58 u »

Als het gaat om ingevroren gist die je gebruikt als gistvoeding loop je geen risico als je deze gist toevoegt aan het begin van het koken van het wort. Door het langdurig koken gaan alle micro-organismen dood.

Tags: