Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: S-O4 gist problemen  (gelezen 1588 keer)

Offline petervaniersel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
    • http://petervaniersel.hyves.nl/
S-O4 gist problemen
« Gepost op: 24-04-2021 12:24 u »
Laatst heb ik een stout gebrouwen; begin SG 1060; eind SG 1010 met S-04 gist, twee weken hoofdvergisting, bij het bottelen heb ik 6 gram suiker per liter toegevoegd, na een paar weken zijn het fonteinen geworden als ik een flesje open maak... Dus nogmaals proberen tweede batch; begin 1060 ;einde 1010, ik heb hem 3 weken laten vergisten om er zeker van te zijn dat hij goed uitgegist is, daarna gebotteld met 4 gram suiker per liter en... alweer fonteinen. IK moet zeggen dat ik dit zo lang ik brouw (al bijna 40 jaar) nog nooit zo heb meegemaakt. Ongeveer 10 jaar geleden brouwde ik ook al met deze gist en er was niets mee aan de hand, ik ben er zelfs clubkampioen bij de amateurbierbrouwvereniging "Roerstok mee geworden. Zijn er andere mensen die ervaring hebben met deze S-04 gist? Ik hoor het graag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: So4 gist problemen
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2021 17:24 u »
Ik gebruik die gist regelmatig maar heb niet de ervaring zoals je die beschrijft. Was die eind SG steeds een aantal dagen stabiel voor je ging bottelen?

Waarom denk je dat het aan de gist ligt? Heb je daarna gebrouwen met een andere gist en had je het probleem toen niet? 

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2021 17:42 u »
Ik ben juist de s-04 gaan gebruiken omdat ik dit probleem met de ESB en de Windsor van Lallemand had.
En nee met deze gist heb ik het niet.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2021 23:11 u »
Zelfde slechte S04-ervaringen hier.  Laatste half jaar 4x gebruikt, en 4x fout.  Lijkt door te gisten op fles.
Alle batches waren uitvergist en hebben ruim een week op stabiel SG gestaan tot bottelen.
Laatste batch 2 weken uitvergist op 18'C.  Gebotteld met 5g suiker en had na 1 week al weer teveel CO2, net geen gushers..
Tussenliggende batches met andere gisten probleemloos, dus ik kan het S04-probleem niet plaatsen.
Ik word er echt GEK van..  S04 gaat op de strafbank. Ik weet het niet meer.
Succes, en ik ben benieuwd wie met een oorzaak (en oplossing) komt.  Snelbier

Toevoeging: Hier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43318.msg652477.html#msg652477 soortgelijk probleem met Lallemand London esb?
  Misschien doen we wat fout met die Engelse gisten, maar WAT DAN..

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2021 23:53 u »
S04 heeft wat baat bij zuurstof tijdens de gisting. Als het dat niet krijgt kan het uitvergist lijken en na het afvullen ineens weer in gang schieten. Windsor vertoont het zelfde gedrag. Heel wat gisten met Engelse wortels halen dit soort grappen uit. Roeren, 'rousen', 'droppen', rondpompen etc. Brouwproces veranderd in de afgelopen tien jaar? Netter gaan werken? CCT's?

Een andere mogelijkheid, een andere gist gebruikt, misschien wel een diastaticus en net niet goed genoeg gereinigd? Of toch iets in de flesjes achter gebleven?

Ingo

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2021 00:29 u »
S04 heeft wat baat bij zuurstof tijdens de gisting. Als het dat niet krijgt kan het uitvergist lijken en na het afvullen ineens weer in gang schieten. Windsor vertoont het zelfde gedrag. Heel wat gisten met Engelse wortels halen dit soort grappen uit. Roeren, 'rousen', 'droppen', rondpompen etc. Brouwproces veranderd in de afgelopen tien jaar? Netter gaan werken? CCT's?

Een andere mogelijkheid, een andere gist gebruikt, misschien wel een diastaticus en net niet goed genoeg gereinigd? Of toch iets in de flesjes achter gebleven?
Dank voor de hints..
- Besmetting met vreemd gist of vuile flessen sluit ik (voorlopig) uit.  Kan NIET 4x op rij met S04 gebeuren terwijl tussenliggende bieren perfect zijn (hoop ik)..
- Continuous rousing, extra zuurstof TIJDENS vergisting, etc..
 Zou het echt zo zijn dat we tegenwoordig of laatste jaren te 'schoon' vergisten? Lallemand en Fermentis zullen ook schoon vergisten met hun proefbrouwsels??
- Ik begin nu echt te overwegen om na uitgisten het bottelen te 'simuleren', dus jongbier overhevelen naar schoon vat mét schepje suiker..
  Dan weer week (of langer) laten staan, en dan pas bottelen.
Proost, Snelbier.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #6 Gepost op: 25-04-2021 16:28 u »
Zijn er andere mensen die ervaring hebben met deze S04 gist ? Ik hoor het graag.

Ik heb hem gebruikt bij mijn Citra Session en mijn Brexit Bitter. Bij beide bieren geen gushers. Wat me wel opvalt is dat mijn bitter met 5 g/l bottelsuiker aardig wat koolzuur heeft, veel teveel voor een bitter. Het komt de doordrinkbaarheid niet ten goede en lijkt nu wel Spa rood met een vleugje hop en karamel. Citra Session is een prima bier geworden.

Wat misschien gezegd moet worden is dat ik niet de meest zuurstofarme brouwer ben  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: S-O4 gist problemen
« Reactie #7 Gepost op: 26-04-2021 23:26 u »
Laatst heb ik een stout gebrouwen; begin SG 1060; eind SG 1010 met S-04 gist, twee weken hoofdvergisting, bij het bottelen heb ik 6 gram suiker per liter toegevoegd, na een paar weken zijn het fonteinen geworden als ik een flesje open maak... Dus nogmaals proberen tweede batch; begin 1060 ;einde 1010, ik heb hem 3 weken laten vergisten om er zeker van te zijn dat hij goed uitgegist is, daarna gebotteld met 4 gram suiker per liter en... alweer fonteinen. IK moet zeggen dat ik dit zo lang ik brouw (al bijna 40 jaar) nog nooit zo heb meegemaakt. Ongeveer 10 jaar geleden brouwde ik ook al met deze gist en er was niets mee aan de hand, ik ben er zelfs clubkampioen bij de amateurbierbrouwvereniging "Roerstok mee geworden. Zijn er andere mensen die ervaring hebben met deze S-04 gist? Ik hoor het graag.

Heb je misschien gekoudhopt?

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2021 18:41 u »
S04 heeft wat baat bij zuurstof tijdens de gisting. Als het dat niet krijgt kan het uitvergist lijken en na het afvullen ineens weer in gang schieten. Windsor vertoont het zelfde gedrag. Heel wat gisten met Engelse wortels halen dit soort grappen uit. Roeren, 'rousen', 'droppen', rondpompen etc.

Eens, vooral niet bang zijn voor oxidatie. Ik heb hem vaker gepost, zo doen ze het nog steeds bij Black Sheep:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 27-04-2021 22:47 u »
Eens, vooral niet bang zijn voor oxidatie. Ik heb hem vaker gepost, zo doen ze het nog steeds bij Black Sheep:

Ze zullen daar weten wat ze doen... De condities en het moment waarop zijn heel belangrijk.
Een voorbeeld van: "do not try this at home".

Tags: