Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Easybrew fermenting bucket  (gelezen 1930 keer)

Offline Willem Broekema

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Bier is water dat af is.
Easybrew fermenting bucket
« Gepost op: 24-04-2021 09:30 u »
Vannacht ontving ik een e-mail van Braumarkt met de aankondiging van een nieuw product. In navolging van SS brewtech, Brewmonk etc, nu ook een RVS 304 conisch fermentatie vat, in 30 en 50 liter uitvoering beschikbaar.
https://www.braumarkt.com/easybrew-fermenting-bucket-30l Erg voordelig geprijsd.
Helaas staan er geen afmetingen vermelden de site, maar vermoed dezelfde afmetingen als de andere budget varianten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Derp

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Easy Brew fermenting bucket
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2021 10:22 u »
Heb momenteel een SS Brew Bucket en moet zeggen dat ik wel jaloers ben op de gistpoort..

Offline jacob b

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2021 13:39 u »
Je bedoeld die totaaluitloop? Die is toch niet groot genoeg om gist af te laten, de hoek van de conus is daarvoor ook niet stijl genoeg. Is gewoon handig bij reinigen denk ik (alhoewel, je hebt natuurlijk wel weer en extra kraan die je schoon moet maken).

Doe mij maar mijn brewbucket, beetje duurder maar wel een hele mooie kwaliteit.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2021 16:50 u »
Doe mij maar mijn brewbucket, beetje duurder maar wel een hele mooie kwaliteit.
Heb je ze kunnen vergelijken? Lijkt mij het zelfde materiaal en zelfde uitvoering.

Offline thepsych

• Junior lid
  • **
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2021 17:43 u »
denk je echt dat je met de kraan onderaan geen gist kunt oogsten, omdat de hoek niet klein/steil genoeg is.  is dan wel een gemiste kans denk ik.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2021 21:13 u »
Ik heb al 2 SS brew buckets, maar gisteren toch nog een Easybrew f.b. besteld. Gistpoort op de bodem biedt wellicht de mogelijkheid om direct vanuit het gistvat te bottelen, wie weet?
Daarnaast is het volume 30 l tov 25 l van de brewbucket. Kan ik eindelijk mijn Easybrew 30 maximaal benutten.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2021 22:38 u »
Ik heb al 2 SS brew buckets, maar gisteren toch nog een Easybrew f.b. besteld. Gistpoort op de bodem biedt wellicht de mogelijkheid om direct vanuit het gistvat te bottelen, wie weet?
Daarnaast is het volume 30 l tov 25 l van de brewbucket. Kan ik eindelijk mijn Easybrew 30 maximaal benutten.
Hoor graag je ervaringen! Maar denk wel dat gist dump lastig wordt inderdaad als ik naar de conus van de SS bucket kijk..

Offline jacob b

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2021 16:04 u »
Je zou wel een beetje gist kunnen aftappen maar om dit als vervanging voor een cct te kunnen zien lijkt mij vrij kansloos.
Je kunt je gist echt niet weghalen zoals bij een cct, pijpje is daarvoor ook niet groot genoeg qua diameter.

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2021 16:53 u »
Er zijn wel wat verschillen tussen de buckets van Braumarkt, Klarstein en Brewmonk. Zo is de Braumarkt niet stapelbaar en heeft de Klarstein geen tweede kraantje aan de onderkant. Dat maakt Brewmonk de meest complete Bucket. Brewmonk is 2 tientjes duurder dan het vergistingsvat van Klarstein en net zo duur als het vat van Klarstein.
Qua afmetingen zijn ze denk ik gelijk.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2021 17:18 u »
Komt dat ding niet gewoon uit dezelfde fabriek als de Brewmonk? Ziet er vrijwel hetzelfde uit. Alleen andere handvatten

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2021 20:24 u »
Je zou wel een beetje gist kunnen aftappen maar om dit als vervanging voor een cct te kunnen zien lijkt mij vrij kansloos.
Je kunt je gist echt niet weghalen zoals bij een cct, pijpje is daarvoor ook niet groot genoeg qua diameter.
Het zal ietsje langer duren als de gistkoek wat dikker is, maar met 20-30 liter wort erboven wordt dat echt wel er uit gedrukt.

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2021 20:54 u »
Het zal ietsje langer duren als de gistkoek wat dikker is, maar met 20-30 liter wort erboven wordt dat echt wel er uit gedrukt.
Je zou het zelfs licht kunnen aanzuigen. Lijkt mij geen enkel probleem

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 26-04-2021 09:57 u »
Zou jij een objectieve vergelijking van de kwaliteit van de twee buckets kunnen posten?

Voor wat betreft direct uit het gistvat bottelen: Dat kan toch prima met de SS Brewbucket? Kraantje met de "racking arm" doet het top daarvoor. Doe ik ook zo..

en heeft de Klarstein geen tweede kraantje aan de onderkant.
Klarstein heeft twee versies; een met 1 kraan – de Gärkeller à €170* – en een met 2 kranen – de Gärkeller Pro à €230*.
*prijzen op het moment van schrijven. Dat kan bij Klarstein over 10 minuten alweer anders zijn..

Dat heb ik inderdaad al vaker gelezen op dit forum; dat de onderste kraan bij deze vergistingsvaten niet echt geschikt is om goed gist af te laten.

De hoek van de conus is ook niet scherp genoeg. Gist is best plakkerig en blijft aan de zijwanden van de conus plakken. Ik heb een FastFerment 3G gehad; die heeft een iets steilere conus maar lang zo steil niet als een echte CCT. Die heeft een gistaflaat met bolletje maar daar bleef de gist ook al aan de zijwanden plakken. Als je het onderste kraantje opendoet zakt de gistkoek die er recht bovenop ligt er wel uit, maar daarna krijg je een soort kanaalvorming. Je laat al snel enkel bier af terwijl de gist doodleuk blijft plakken aan de zijwanden.
Feitelijk vergroot je het oppervlak van de gistkoek dat in aanraking komt met het jongbier hier alleen maar mee. In principe precies datgene wat je probeert te voorkomen..

Daarnaast lees ik de ene na de andere post van mensen die bang zijn voor oxidatie van hun jongbier en allerhande capriolen uithalen om dat te voorkomen. Gist aflaten uit een gistvat zuigt – als je geen extra CO2 toevoegt aan het vat – zuurstof aan. Als je bang bent voor oxidatie moet je dus wel wat gaan ondernemen om het tegen te gaan.

Ik denk zelf dat het rustig laten zitten van gist in je bucket – ik heb zelf de SS Brew Bucket – de betere optie is. Minder geklooi, minder kans op oxidatie en de gistkoek van oude gistcellen wordt steeds weer afgedekt met nieuwe gistcellen die net 'overleden' zijn. Als je je bier er niet weken achtereen op laat staan als het uitvergist is en je je gistvat ook lekker rustig laat staan (niet steeds verplaatsen, dan wervelt de oude dode gist ook veel meer op) gaat het volgens mij best prima in zo'n bucket.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-04-2021 10:31 u »
Citaat
Voor wat betreft direct uit het gistvat bottelen: Dat kan toch prima met de SS Brewbucket? Kraantje met de "racking arm" doet het top daarvoor. Doe ik ook zo..

Ben wat huiverig voor het mengen van de suikeroplossing in de SS brewbucket met het oog op opwerveling van bezonken gist. En ik zie het niet zo zitten om aan elke fles een afgewogen hoeveelheid suiker toe te voegen. Hoe doe jij dit?

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-04-2021 11:14 u »
Ben wat huiverig voor het mengen van de suikeroplossing in de SS brewbucket met het oog op opwerveling van bezonken gist. En ik zie het niet zo zitten om aan elke fles een afgewogen hoeveelheid suiker toe te voegen. Hoe doe jij dit?
Met deze automatische spuit en de spreadsheet van mede-forummer DJF3 die je hier vindt.
Ik maak dus een suikeroplossing – en indien nodig met bottelgist erbij – en die doseer ik per flesje met de spuit. Over die automatisch hervullende spuiten staat hier een heel draadje.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-04-2021 13:47 u »
Goed idee, maar dan overweeg ik eerder een verstelbare pipet met plastic pipettips die je na gebruik kunt weggooien of eenvoudig schoonmaken voor hergebruik.
Geen gehannes met suikeroplossing via een slangetje aanzuigen of moeten schoonmaken van de spuit.

Bv. deze (1-5 ml versie met 20 tips, circa 19 EURO incl. verzending): https://nl.aliexpress.com/item/10000418229872.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.613212e6j0l73d&algo_pvid=null&algo_expid=null&btsid=2100bb4a16194373432374353e2d29&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ik heb er net één besteld.

Offline thepsych

• Junior lid
  • **
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2021 17:26 u »
Goed idee, maar dan overweeg ik eerder een verstelbare pipet met plastic pipettips die je na gebruik kunt weggooien of eenvoudig schoonmaken voor hergebruik.
Geen gehannes met suikeroplossing via een slangetje aanzuigen of moeten schoonmaken van de spuit.

Bv. deze (1-5 ml versie met 20 tips, circa 19 EURO incl. verzending): https://nl.aliexpress.com/item/10000418229872.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.613212e6j0l73d&algo_pvid=null&algo_expid=null&btsid=2100bb4a16194373432374353e2d29&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ik heb er net één besteld.

Deze oplossing spreekt me erg aan, omdat het vermoedelijk beter besmettingsvrij te houden is. Is misschien wel wat trager in gebruik. Heb net zo'n voedingsspuit besteld, nog niet binnen. Graag je ervaringen met de pipeteer spuit  delen. Dan kunnen we beoordelen wat de beste optie is,

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-04-2021 21:50 u »
Ik heb van de Braumarkt een setje van 3 kunststof maatschepjes en een klein trechtertje. Daarmee doe ik zo in elk flesje een schepje suiker met het schepje van de gewenste hoeveelheid. Was maar een kleine investering van nog geen 2 - 3 euro.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 28-04-2021 23:19 u »
Ik heb van de Braumarkt een setje van 3 kunststof maatschepjes en een klein trechtertje. Daarmee doe ik zo in elk flesje een schepje suiker met het schepje van de gewenste hoeveelheid. Was maar een kleine investering van nog geen 2 - 3 euro.

Dergelijke schepjes kun je ook in winkels voor huishoudelijke artikelen kopen.

Offline bier architect

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • eten, drinken, Genieten!
« Reactie #19 Gepost op: 29-04-2021 13:13 u »
Ik overweeg de Easybrew fermenting bucket aan te schaffen maar heb nog nergens kunnen vinden, hoe ik de vergistingstemperatuur kan regelen. Ik gebruik nu een oude koelkast icm een Inkbird warmteregelaar en een verwarmingsplaat. Dat gaat prima met een 31 L plastic gistemmer, maar ik vrees dat de fermenting bucket daar niet in gaat passen. Heeft iemand ervaring met temperatuurregeling bij vergelijkbare apparaten?   

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 29-04-2021 13:42 u »
Ik overweeg de  Easybrew fermenting bucket  aan te schaffen maar heb nog nergens kunnen vinden, hoe ik de vergistingstemperatuur kan regelen. Ik gebruik nu een oude koelkast icm een inkbird warmteregelaar en een verwarmingsplaat. Dat gaat prima met een 31L plastic gistemmer, maar ik vrees dat de fermenting bucket daar niet in gaat passen. Heeft iemand ervaring met temperatuurregeling bij vergelijkbare apparaten?
Het zou Braumarkt inderdaad wel sieren als ze alle specificaties – inclusief de afmetingen – van hun producten zouden publiceren op hun website. Ze zijn wel vaker vrij summier in de details..

Maar, als de Easybrew fermenting bucke een beetje op de Klarstein Gärkeller Pro lijkt, is ie rond de 69 cm hoog en een doorsnede van 33,7 cm.

Dat moet vaak wel passen in een kleine koelkast, toch? Die zijn veelal (aan de buitenzijde) 85 cm hoog, 60 cm breed en 70 cm diep.

Overigens is de Klarstein Gärkeller zonder bodemuitloop (kraan onderaan) 10 cm lager; 59 cm.
De SS Brew Tech Brew Bucket is circa 53,5 cm en een doorsnede van 32,7 cm op het breedste punt.
Alles zonder waterslot, natuurlijk, maar een blow off kan dan uitkomst bieden.

Er zijn hierover wel wat draadjes te vinden op het forum.

Offline bier architect

• *
  • eten, drinken, Genieten!
« Reactie #21 Gepost op: 29-04-2021 14:12 u »
Bedankt voor je reactie Jan.
Snelle reactie van Braumarkt bij navraag levert nog het volgende:

“De poten zijn verstelbaar op deze bucket, op de laagste stand is de bucket 58.5 cm hoog exclusief waterslot. Daarvoor moet je ongeveer 10 cm bijrekenen. Op de hoogste stand is hij 10 cm hoger.

Verder zijn deze buckets te vergelijken met de Ss brewtech variant. Mocht de koelkast met waterslot te laag zijn dan kan je bij de betere ijzerwaren zaak knietjes kopen die je in het gat van het waterslot kan draaien.
Daar doe je dan een stuk pvc of siliconenslang aan en die hang je dan in een fles water met desinfecteermiddel. Op die manier creëer je dan een blow-off. de bucket wordt dan ongeveer 61 cm hoog. En zal in de meeste tafelmodel koelkasten dan gewoon passen.”

Nb ik denk dat dit over de 30 L variant gaat. Diameter staat er niet bij maar zal vergelijkbaar zijn met de brewtech.

Ik had gehoopt op een geïntegreerd systeem zoals bij sommige rijpingsketels. Mocht iemand een gisttank kennen die temperatuurregeling geïntegreerd heeft dan houd ik me aanbevolen.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 29-04-2021 14:20 u »
Wat bedoel je met een geintegreerd systeem? Dat er een verwarmingsmatje en een koelwikkel in zit?

Vraag me af of we ooit op het punt gaan komen dat je dat kunt kopen voor ~€ 150,-

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 29-04-2021 15:20 u »
Klarstein heeft voor zijn Gärkeller fermentatievaten een deksel met koelspiraal voor ± € 75,00. Met een verwarmingsriem/-matje erbij zou je dan jou "geïntegreerde systeem" hebben, of niet? Moet je nog wel iets als een glycol-chiller hebben om je koeldeksel op aan te sluiten. Of wacht, die kan dan natuurlijk ook verwarmen, of niet?
Nou ja, wie weet helpt dit..

Offline jacob b

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 29-04-2021 17:16 u »
Lijkt me een koelkastje met iIkbird toch een goedkopere optie...

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 29-04-2021 18:21 u »
Lijkt me een koelkastje met inkbird toch een goedkopere optie...
Tsja, als je graag een volledig geïntegreerd systeem wilt hebben, dan mag het kennelijk ook wel wat kosten.. Wat ik gaf is nog niet eens volledig geïntegreerd, want de chiller moet er nog bij, de verwarming, de manier om het te allemaal te regelen en wat niet nog meer. Je bent er nog niet..
Quasi geïntegreerd komt meer in de buurt ;)

Dus als je volledig geïntegreerd wilt hebben dan mag moet je er nog wel wat bij optellen.

Offline pim93

• *
Re: Easybrew fermenting bucket
« Reactie #26 Gepost op: 04-05-2021 09:10 u »
Ik overweeg ook dit vat of een soortgelijk vat aan te schaffen. Momenteel gebruik ik de plastic brew buckets icm inkbird en klimaatkast, waarbij ik de inkbird temperatuursensor met een sponsje aan de buitenkant van het vat er midden op plak. Is de inkbird ook “gewoon” op deze manier op de easybrew vaten te gebruiken of blijft de rvs buitenkant van het vat “koeler” tov plastic vaten?

Online Hopfenfox

• Senior lid
Re: Easybrew fermenting bucket
« Reactie #27 Gepost op: 04-05-2021 09:57 u »
Ik heb de SS Brew Bucket en plak de sensor ook met een sponsje tegen de buitenkant. Werkt prima, maar metaal geleidt de warmte veel beter en wordt snel heet. Je zult daarom denk ik meer aan/uit handelingen krijgen.

Tags: