Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopgift aanpassen wegens alfazuur waarden  (gelezen 1050 keer)

Offline SilvoldsGoud

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Beginnende hobbyisten
Hopgift aanpassen wegens alfazuur waarden
« Gepost op: 23-04-2021 15:00 u »
Beste brouwers,

Op de planning staat om een Westmalle tripel kloon te brouwen. Betreft de hopgift hebben wij enkele vragen, want de brouwsoftware laat grote verschillen zien.

De hopgift is als volgt.
In het originele recept staat Saaz US, maar zelf hebben wij Saaz CZ (Tsjechisch) in huis, en deze is ook het makkelijkst te verkrijgen via diverse webshops.
Daarnaast vraagt het recept om Hallertau Mittelfrüh. Gekozen is voor Hallertau Tradition wegens de volgende tekst op de verkoop pagina:
Hallertau Tradition is afgeleid van Hallertau Gold met de bedoeling als een vervanging voor Hallertau Mittelfrüh.
Het orginele recept komt uit op een IBU van 38, en een BU/GU van 0.47  (Start SG 1.082)

Originele hopgift

Als we de hopgift veranderen naar de hoppen die we in huis hebben verandert dit het resultaat drastisch. De IBU schiet naar 57 door alleen de alfazuren en juiste hoppen aan te passen. Dit geeft dus zeker weten een ongewenst eindresultaat.

Aangepaste hopgift

Hoe kunnen wij het recept dusdanig aanpassen zodat we een juiste BU/GU verhouding hebben, maar ook de juiste hoeveelheid aan aroma overhouden uit de hopgift. Simpelweg de hop verminderen leid misschien tot te weinig hopsmaken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties! :proost:

Originele recept, deze hebben we terug geschaald naar onze installatie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Hopgift aanpassen wegens alfazuur waarden
« Reactie #1 Gepost op: 23-04-2021 17:27 u »
Ik reken het altijd even om op een rekenmachine. Als je de hopgift van Hall. Mitt. met 3% wilt vervangen voor de Hall. Tra. van 6,4% moet je het gewicht van de originele hopgift delen door 6,4 en vermenigvuldigen met 3. Dan kom je voor die hopgift uit op een gewicht van 8,7 gram. Dat is de hoeveelheid van de Tradition hop die je moet toevoegen op 60 minuten. Deze berekening moet je ook even op je andere hopsoorten uitvoeren waarbij het alfazuurpercentage verschilt. Dit is overigens het bittermakende stofje (sort of).
De formule is dan:

(moud/Pnieuw)*Poud = mnieuw

Met:
m=massa (gewicht in gram dus)
P=% alfazuur

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #2 Gepost op: 23-04-2021 22:22 u »
Gebruik een goed brouwprogramma zoals BrouwVisie

Opmerking haal de 30 minuten hopgfite er uit en maak de hopgift 90 en 10 minuten.
Kan je makkelijk met je brouwprogramma doen.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2021 00:08 u »
Aanpassing van bitter (ibu) is makkelijk, zie eerdere antwoorden. Helemaal als je brouwsoftware gebruikt.
Wat dat met aroma doet? Geeft 20% hoger ibu ook 20% meer aroma? Weet het niet..
Ik ga er maar van uit (waarschijnlik velen met mij) dat een meer of minder bittere hop net zoveel meer of minder aroma geeft. Komt meestal goed.
Om dat zeker te weten zou je van een hop met afwijkend ibu (alfa-zuur) ook beta-zuur, cohumuleen en totale oliën moeten weten en vergelijken..
Dat wordt een beste zoektocht.. Vaak geven leveranciers die data geeneens.
Houd er rekening mee dat een hop van ander oogstjaar met gelijk ibu óók niet zelfde aroma hoeft te hebben..
Ik ben benieuwd hoe de professionals hier mee omgaan.. Elk oogstjaar de hops bijstellen op smaak?  Zou best kunnen.
Succes, Snelbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2021 09:49 u »
Wat dat met aroma doet? Geeft 20% hoger ibu ook 20% meer aroma? Weet het niet..

Bitterhop kook je 1 tot 1.5 uur mee en daarbij hou je niet veel aroma over.
Aromahop kook je de laatste paar minuten mee of zelfs nog later of dryhop. Daarbij heb je nauwelijks bitterheidsbijdrage. Dus of bitterheid en aroma met elkaar meeloopt is minder van belang want je gebruikt die eigenschappen niet tegelijkertijd, hooguit de smaakbijdrage van niet vluchtige bestanddelen.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2021 10:48 u »
bitterhop kook je 1 tot 1.5 uur mee en daarbij hou je niet veel aroma over.
smaakhop kook je de laatste paar minuten mee of zelfs nog later of dryhop. Daarbij heb je nauwelijks bitterheidsbijdrage. Dus of bitterheid en aroma met elkaar meeloopt is minder van belang want je gebruikt die eigenschappen niet tegelijkertijd, hooguit de smaakbijdrage van niet vluchtige bestanddelen.
Ik bedoelde een hop met hoger alfazuur..  Daarvan kan/zal je minder gebruiken om ibu gelijk te houden..
  Blijft aroma dan (net als ibu) gelijk aan méér hop met láger alfazuur?  Best lastig, zonder uitgebreide tests (en dat elke oogst opnieuw)..

Toevoeging: Na beter lezen stel je dus eigenlijk dat we niet naar 'bitter' zouden moeten kijken voor aroma-hop-deel ?
  Rijst dan weer de vraag hoeveel 'aroma' een hopsoort per oogstjaar of herkomst geeft. En of dit zoveel verschilt dat we er nog wat mee moeten doen.

Offline Opaslof

• Vol lid
  • Land: 00
Hopgift aanpassen wegens alfazuur waarden
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2021 13:38 u »
Hoe bepaal je trouwens het alfa percentage van zelfgekweekte hop?
Andere vraag: ik zie in het brouwprogramma ook betazuur staan. Maar vaak niet op de hop verpakking. Wat doet dat betazuur eigenlijk? (Feitelijk off-topic vraagje, maar ik ben nieuwsgierig )

Edit: laat maar. Ik zie al een andere thread waar dit in wordt besproken: Bepalen alfazuurgehalte zelf gekweekte hop
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2366

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2021 22:46 u »
Gebruik een goed brouwprogramma zoals BrouwVisie

Opmerking haal de 30 minuten hopgfite er uit en maak de hopgift 90 en 10 minuten.
Kan je makkelijk met je brouwprogramma doen.

SilvoldsGoud gebruikt Brewfather, daar is niet veel mis mee...

Het probleem zit hem niet in de brouwsoftware maar in het feit dat de Hallertauer Mittelfrüh meer dan 2 keer zo hoog alfazuurgehalte heeft dan in het oorspronkelijke recept.

De oplossing is veel minder van deze hop (25 tot 40%) te gebruiken bij het begin van het koken en de hoeveelheid hop die je minder geeft 1 minuut voor het einde koken te geven. Op die manier krijg je minder bitterheid en meer hoparoma.

Offline SilvoldsGoud

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Beginnende hobbyisten
« Reactie #8 Gepost op: 26-04-2021 09:23 u »
Ik reken het altijd even om op een rekenmachine. Als je de hopgift van Hall. Mitt. met 3% wilt vervangen voor de Hall. Tra. van 6,4% moet je het gewicht van de originele hopgift delen door 6,4 en vermenigvuldigen met 3. Dan kom je voor die hopgift uit op een gewicht van 8,7 gram. Dat is de hoeveelheid van de Tradition hop die je moet toevoegen op 60 minuten. Deze berekening moet je ook even op je andere hopsoorten uitvoeren waarbij het alfazuurpercentage verschilt. Dit is overigens het bittermakende stofje (sort of).
De formule is dan:

(moud/Pnieuw)*Poud = mnieuw

Met:
m=massa (gewicht in gram dus)
P=% alfazuur

Dit klinkt als een logische werkwijze en zo zullen we hoogst waarschijnlijk te werk gaan. Dit ook door te combineren met Jacques advies en zo ervaring op te doen wat het best werkt voor ons.

SilvoldsGoud gebruikt Brewfather, daar is niet veel mis mee...

Het probleem zit hem niet in de brouwsoftware maar in het feit dat de Hallertauer Mittelfrüh meer dan 2 keer zo hoog alfazuurgehalte heeft dan in het oorspronkelijke recept.

De oplossing is veel minder van deze hop (25 tot 40%) te gebruiken bij het begin van het koken en de hoeveelheid hop die je minder geeft 1 minuut voor het einde koken te geven. Op die manier krijg je minder bitterheid en meer hoparoma.

Bedankt heren.
Zodra wij dit aangepast recept gaan brouwen (14-5-2021) en wat de daadwerkelijke hopgiften zijn geweest zal ik laten weten.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #9 Gepost op: 26-04-2021 10:03 u »
Nice, succes!

Tags: