Recepten > Kloonbrouwsels

Hertog Jan Enkel

(1/2) > >>

Mattijs:
In lokale Appie zie ik hem niet meer, nog wel online te bestellen.
Kloonpogingen heb ik nog niet gezien...

Hertog Jan Enkel.
Ik vond hem superlekker. Lekker fris en heel aparte koudhop smaak.

Hertog Jan website:
Hertog Jan Hoppig Blond (enkel) is een heerlijk toegankelijk speciaalbier. Om zo'n licht en goudgeel bier te kunnen brouwen, gebruiken we tijdens het brouwproces maar één enkele hoeveelheid mout. Na het brouwen hebben we het bier drooggehopt met Mistral en Ella hop. Het drooghoppen zorgt voor frisse, rijke en exotische aroma’s en geeft onze Hoppig Blond (enkel) zijn speciale vers-bittere, volle smaak.

Wat ik weet over dit bier:
4.5% ABV
IBU: 37 volgens Untappd
Koudhop: Mistral en Ella
En volgens HJ: 1 enkele hoeveelheid mout (zie bovenstaande beschrijving van HJ website) , ik neem aan dat ze bedoelen dat er alleen basismout (pils?) in zit?
Het is een bovengister, volgens HJ een Belgische Speciale Ale
Er zit suiker in het recept.

Meer kan ik er niet over vinden.

Ik zou dus willen starten met 90% pilsmout, 10% suiker.
Gist: geen idee  :weetniet:
Koudhop: voor Mistral en Ella koudhop zal ik substituut moeten vinden
Bitterhop: gewoon een Duitse bitterhop om die 37 IBU te bereiken?

Ik heb nog helemaal geen ervaring met recepten bouwen.
Wellicht heeft iemand al eens iets vergelijkbaars gebrouwen?
Uw input is welkom!

Eriks:
Dit draadje wil ik graag volgen. Prima biertje dat ik ook wel eens in liters wil proberen na te maken

Wolter:
Die Hertog jan Enkel is zeker een prima terras bier.

Qua hop bitter zou ik beide hoppen Ella en mistral ook al gebruiken. Zijn beide dual hoppen.
Ik zou zelf ook een smaak (20 min voor einde kook) en aroma  (5 min einde kook) gift inplannen. Op die manier krijg je wat meer balans in het hop karakter in het bier.

Wat gist betreft zou de Wyeast 3522 Belgian Ardennen het wel goed kunnen doen. Wel relatief koel (16/18 C max) vergisten om overdreven banaantjes in het bier te voorkomen.

Een suikergift zou ik zoveel mogelijk proberen te voorkomen.. Niet meer dan 5% als het echt zou moeten...

Mattijs:

--- Citaat van: Wolter op 23-04-2021  20:14 u ---Qua hop bitter zou ik beide hoppen Ella en mistral ook al gebruiken. Zijn beide dual hoppen.

--- Einde van citaat ---
Mistral is nog wel te krijgen. Ella alleen per 5 kg bij de groothandel voor zover ik kan vinden.
Ik denk dat het karakter van de hoppen erg belangrijk is voor dit bier.
Ella misschien vervangen door Citra?

JanDeGraaff:

--- Citaat van: Mattijs op 24-04-2021  08:19 u ---Ik denk dat het karakter van de hoppen erg belangrijk is voor dit bier.
Ella misschien vervangen door Citra?

--- Einde van citaat ---
Deze twee regels zijn volledig met elkaar in tegenspraak...

Ik heb Ella pellets hier kunnen vinden: https://www.hopfen-der-welt.de/pellets-typ-90/australien/ella
Mr. Malt heeft ze ook.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie