Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mout koken  (gelezen 1213 keer)

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
Mout koken
« Gepost op: 23-04-2021 14:03 u »
Vandaag ben ik tijdens het brouwen vergeten om mijn filterbodem te plaatsen. Gelukkig had ik dit al vrij snel door waardoor het mout onder de filterbodem beperkt is gebleven.
Dit heeft echter wel het gevolg gehad dat ik een deel van de mout heb laten meekoken. Heeft dit nog invloed op de smaak en/of heeft het nog andere gevolgen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Derp

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: mout koken
« Reactie #1 Gepost op: 23-04-2021 14:19 u »
Vandaag ben ik tijdens het brouwen vergeten om mijn filterbodem te plaatsen. Gelukkig had ik dit al vrij snel door waardoor het mout onder de filterbodem beperkt is gebleven.
Dit heeft echter wel het gevolg gehad dat ik een deel van de mout heb laten meekoken. Heeft dit nog invloed op de smaak en/of heeft het nog andere gevolgen?
Men zegt dat je wat meer kafsmaakjes krijgt. Wat dat precies is weet ik niet, ik denk niet dat ik het kan herkennen.

Zou er zelf gerust op zijn, bij één van mijn lekkerdere bieren heb ik de fout gemaakt de hele tijd even te vergeten waardoor de brouwautomaat de volle 6 kg aan mout een minuut of 5 heeft meegekookt.  ;D

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23-04-2021 15:03 u »
Men zegt dat je wat meer kafsmaakjes krijgt. Wat dat precies is weet ik niet, ik denk niet dat ik het kan herkennen.

Zou er zelf gerust op zijn, bij één van mijn lekkerdere bieren heb ik de fout gemaakt de hele tijd even te vergeten waardoor de brouwautomaat de volle 6 kg aan mout een minuut of 5 heeft meegekookt.  ;D

Dank voor de geruststelling

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #3 Gepost op: 23-04-2021 17:21 u »
Als je mout te lang meekookt komt er tannine vrij. Dit zit ook in (rode) wijn en thee. Het stofje zorgt voor een beetje een samentrekkende smaak. Dit komt doordat het eiwitten fixeert in je mond. Het is zo net of het je mond een beetje "droog" maakt. Dit zul je van sommige zwaardere rode wijnen misschien wel herkennen.
Maar als het maar zo kort meekookt zal het allemaal wel meevallen denk ik.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23-04-2021 17:36 u »
Als je mout te lang meekookt komt er tannine vrij. Dit zit ook in (rode) wijn en thee. Het stofje zorgt voor een beetje een samentrekkende smaak. Dit komt doordat het eiwitten fixeert in je mond. Het is zo net of het je mond een beetje "droog" maakt. Dit zul je van sommige zwaardere rode wijnen misschien wel herkennen.
Maar als het maar zo kort meekookt zal het allemaal wel meevallen denk ik.
Ongeveer 10% van de moutstort heb ik volledig meegekookt. Zal dit waarneembaar zijn?

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #5 Gepost op: 23-04-2021 19:05 u »
Ongeveer 10% van de moutstort heb ik volledig meegekookt. Zal dit waarneembaar zijn?
Ik verwacht het niet hoor. Misschien als je het door een wedstrijdjury laat proeven, maar ik zou er echt geen zorgen om maken.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2021 17:27 u »
De rest wat langer laten koken voor een lekker papje. ;)

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2021 17:31 u »
Brandt dat niet aan op de bodem?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2021 23:41 u »
Wat denk je dat er bij een decoctie gedaan wordt?
Mout mee koken.
In het "ideale" geval drie maal 15 min. Niet alle mout maar toch zeker 1/3 van het totaal per decoctie.

Ingo

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2021 17:02 u »
Brandt dat niet aan op de bodem?

Bij mij niet

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Mout koken
« Reactie #10 Gepost op: 26-04-2021 23:45 u »
Wat denk je dat er bij een decoctie gedaan wordt?
Mout mee koken.
In het "ideale" geval drie maal 15 min. Niet alle mout maar toch zeker 1/3 van het totaal per decoctie.

Ingo

Inderdaad. Het zou een moutigere smaak geven. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar vond het veel gedoe terwijl de smaak van het bier niet veel anders was.

Overigens wordt de decoctiemaischmethode steeds minder vaak toegepast.

Offline Willem Broekema

• Junior lid
  • **
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #11 Gepost op: 27-04-2021 09:45 u »
Ik heb ook eens een deel van de mout ongewild meegekookt bij een tripel, omdat de filterhouder er niet goed inzat. Uiteindelijk misschien wel mijn beste tripel geworden.

Ik vraag mij overigens af of decoctie bij een pils niet toch een smaakvoordeel geeft, m.n. bij een Tsjechisch type. Of is dat echt te verwaarlozen?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 27-04-2021 11:16 u »
Ik vraag mij overigens af of decoctie bij een pils niet toch een smaakvoordeel geeft, m.n. bij een Tsjechisch type. Of is dat echt te verwaarlozen?

Het geeft een iets andere smaak. Iets moutiger.
Het is een brouwmethode die traditioneel hand in hand ging met een methode van mouten. Het werd vooral gebruikt in combinatie met minder ver gemodificeerde mouten. Die mindere modificatie was geen onkunde zoals wel eens beweerd wordt, maar een keuze die bij het vervolgproces past (en mogelijk de graan cultivars). Mout dus met wat minder enzymen. Het past ook goed bij kleinere ketels tov de brouwlengte.

De grap achter decoctie brouwen is dat de temperatuur middels volume gestuurd wordt. Je hebt in principe geen thermometer nodig. Bij de eerste stap bepaal je de inmaischtemperatuur van het water middels de elleboog methode. Daarna heb je alleen maar met een vast volume te maken dat je uit je maischkuip haalt en opkookt. Je kookketel kan mooi klein zijn. Het filteren en koken doe je in delen, zoal vroeger ook in het Britse brouwen gebruikelijk was.

Het is in het moderne brouwen ook een "oplossing" voor het werken met de toenemende verstijfselingstemperatuur. Grolsch bijvoorbeeld heeft daar geen last van omdat ze decoctie brouwen. Andere industriële brouwers zien het terug in hun rendement.

De een heeft een brouwautomaat die een appje stuurt als de hop er bij moet, de ander vindt "geklieder" leuk. De bieren waarbij het m.i. het meest interessant is om te doen, Bock en Dunkles met veel donkere Muenchner. Dan maak je de kookstappen lekker lang. Zo'n lange kookstap kan ook een pils interessanter maken.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 27-04-2021 21:50 u »
Zo'n lange kookstap kan ook een pils interessanter maken.

Het ligt er maar helemaal aan of je de donkere pilseners uit Zuid-Duits lekkerder vindt dan de lichte pilseners uit Noord-Duitsland zoals Jever.
Een lange kookstap geeft meer Maillardproducten. Die dragen bij een moutigere beleving van je bier, maar kunnen je bier ook minder strak van smaak maken. In ieder geval krijg je door lang te komen meer kleur. Dat kan bij een amber tot donker bier gunstig zijn, maar niet bij een lichtgekleurd bier.

Gisteren heb ik een donker bier gebrouwen. Deze heb ik 100 minuten laten koken omdat dit past bij het zware donker bruine bier dat ik gebrouwen heb.

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #14 Gepost op: 27-04-2021 22:22 u »
Het geeft een iets andere smaak. Iets moutiger.
Het is een brouwmethode die traditioneel hand in hand ging met een methode van mouten. Het werd vooral gebruikt in combinatie met minder ver gemodificeerde mouten. Die mindere modificatie was geen onkunde zoals wel eens beweerd wordt, maar een keuze die bij het vervolgproces past (en mogelijk de graan cultivars). Mout dus met wat minder enzymen. Het past ook goed bij kleinere ketels tov de brouwlengte.

De grap achter decoctie brouwen is dat de temperatuur middels volume gestuurd wordt. Je hebt in principe geen thermometer nodig. Bij de eerste stap bepaal je de inmaischtemperatuur van het water middels de elleboog methode. Daarna heb je alleen maar met een vast volume te maken dat je uit je maischkuip haalt en opkookt. Je kookketel kan mooi klein zijn. Het filteren en koken doe je in delen, zoal vroeger ook in het Britse brouwen gebruikelijk was.

Het is in het moderne brouwen ook een "oplossing" voor het werken met de toenemende verstijfselingstemperatuur. Grolsch bijvoorbeeld heeft daar geen last van omdat ze decoctie brouwen. Andere industriële brouwers zien het terug in hun rendement.

De een heeft een brouwautomaat die een appje stuurt als de hop er bij moet, de ander vindt "geklieder" leuk. De bieren waarbij het m.i. het meest interessant is om te doen, Bock en Dunkles met veel donkere Muenchner. Dan maak je de kookstappen lekker lang. Zo'n lange kookstap kan ook een pils interessanter maken.

Ingo

De elleboog methode  :groots:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #15 Gepost op: 27-04-2021 22:36 u »
Het ligt er maar helemaal aan of je de donkere pilseners uit Zuid-Duits lekkerder vindt dan de lichte pilseners uit Noord-Duitsland zoals Jever.

Lekker is niet van belang. Het gaat mij er om dat een brouwer een bewuste keuze kan maken tussen methoden.

Ingo (Dank je Hans, moest weer lachen)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2021 22:57 u »
Lekker is niet van belang. Het gaat mij er om dat een brouwer een bewuste keuze kan maken tussen methoden.

Het zijn inderdaad keuzes. Veel van de keuzes bij het brouwproces zijn ingegeven door smaakvoorkeuren...  :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 29-04-2021 09:49 u »

Ingo (Dank je Hans, moest weer lachen)

Ik heb nu een paar keer een decoctie gedaan, met een Helles. Kan je vertellen dat dit echt een bewuste keuze is, en het ook echt lekker bier oplevert. Mooi proces ook! Juist dan ben je bewust bezig met wat je brouwt, vind ik!

Ik raad het iedereen aan om eens te proberen, al is het maar om het af te kunnen vinken!

Teun

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 29-04-2021 21:53 u »
Ik raad het iedereen aan om eens te proberen, al is het maar om het af te kunnen vinken!

Ben ik met je eens. Al is het alleen al om te ontdekken dat het veel werk is, de nodigde tijd kost en veel geklieder kan zijn in een hobbybrouwerij. Ik heb het een paar keer gedaan maar vond het geen echte meer waarde hebben. In heel veel Duitse brouwerijen is men overgestapt op de infusiemethode. De iets mindere moutige smaak wordt vaak gecompenseerd worden door het gebruik van melanoidin mout.

Tags: