Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: US-05 blijft hangen op 1017  (gelezen 340 keer)

Offline Mikel

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
US-05 blijft hangen op 1017
« Gepost op: 22-04-2021 17:23 u »
Goedemiddag,
Na de hele middag artikelen te lezen, toch maar even een eigen topic aangemaakt.

Twee weken geleden heb ik een black ipa gebrouwen en de planning was om deze aanstaande zondag te gaan bottelen. Echter kwam ik er gister achter dat het jongbier op 1017 blijft hangen. Ik heb bij dit brouwsel voor het eerst een ISpindel gebruikt en heb daardoor een beter inzicht in wat er nu gebeurt.
Bij voorgaande brouwsels maakte ik gebruik van BrouwHulp maar voor de Ispindel gebruik ik nu Brewfather. Het vreemde is dat Brewfather een eind SG geeft van 1013 en BrouwHulp een eind SG van 1018. Als ik van BrouwHulp uit zou gaan zou er dus niks aan de hand zijn met mijn 1017 maar ik vind het zelf ook redelijk hoog voor een ipa.|

Ik heb het vat al geprobeerd rond te schudden en ik heb de koudhop al toegevoegd. Na het koudhoppen leek het SG even te zakken maar dat was toch niet zo.

Ik las in verschillende topics dat er aangeraden werd een kleine hoeveelheid suikermengsel te maken en dit toe te voegen zodat de andere gistcellen wellicht weer "tot leven" komen, is dit een goed idee?

Het recept (24 L) was als volgt:
78% Pale mout
6.5% Chocolademout
6,5% karamel tarwemout
6.5% Munichmout
4% Havervlokken

60 min op 65 C en 5 min op 78 C  maischen en ik heb 2 pakjes US-05 gebruikt.

Ik las ook veel het advies om het warmer weg te zetten maar het gistvat staat ongecontroleerd in je warmste ruimte (19,5 C volgens iSpindel)

Bedankt alvast!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Derp

• Vol lid
  • Land: nl
Re: US-05 blijft hangen op 1017
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2021 19:46 u »
Heb je het ook gemeten met normale hydrometer?

Als ik jou was zou ik als je 5 dagen geen daling in SG meer ziet gewoon gaan bottelen. Jouw omstandigheden en grondstoffen kunnen best resulteren in een ander eind SG.

Online trebvuister

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2021 20:42 u »
Ik gebruik ook een ISpindel, maar meet altijd de eindwaarde met een hydrometer.
ISpindel kan afwijken door o.a.gistresten aan de buitenkant, bubbeltjes aan oppervlak enz.

Het is een mooi ding om de vergisting te volgen, maar voor een echte nauwkeurige meting in jongbier is het niet geschikt

Offline Mikel

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2021 20:59 u »
Bedankt voor de reacties, net even met een hydrometer gemeten en het leek erop alsof het jongbier 1016 is. Komt dus redelijk overeen met de iSpindel.

Zou ik toch nog een suikermengsel toevoegen of zal ik het zo laten voor wat het is?

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2021 21:12 u »
Je hebt ook donkere mouten gebruikt, dan is de vergistingsgraad meestal iets lager.
Waarschijnlijk is je bier gewoon uitvergist.
Als je sg zondag nog gelijk is kun je gewoon bottelen.
Houd er rekening mee dat door de koudhop je vaak nog met hopcreep te maken krijgt.
Ik zou voorzichtig zijn met de bottelsuiker
4-5 gram per liter max.

Offline Mikel

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2021 21:56 u »
Dank voor de tip! Laatste biertje had ik (denk ik) last van hop creep, schuimen ineens het flesje uit na 3 maanden..

Tags: