Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Toevoegen van siroop  (gelezen 241 keer)

Offline geovli

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Toevoegen van siroop
« Gepost op: 22-04-2021 12:58 u »
Beste brouwers,
Ik ben vrij nieuw in het bierbrouwen. Ik ben nu bezig met een blond bier te brouwen. Bij het bottelen wil ik een kleine hoeveelheid vlierbloesemsiroop toevoegen. Die is gemaakt met 500 g suiker per liter. Ik reken nu als volgt: Bij een toevoeging van bijvoorbeeld 100 ml siroop voeg ik dus via die siroop 50 g suiker toe (1/10e van 1 liter en dus 1/10e van 500 g suiker). Bij het bottelen van 9 liter bier zou ik  9 x 7 g= 63 g suiker moeten toevoegen. In de siroop zit 50 g. Moet ik dan bij het bottelen nog 13-15 g suiker bijvoegen in de bottelemmer?
Of heeft de suiker in de siroop een geringere invloed op de CO2 vorming in de fles?
Wie kan mij adviseren?
Alvast bedankt...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: toevoegen van siroop
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2021 15:52 u »
Snap de vraag (of probleem) niet helemaal, maar het is allemaal simpel:
- Je hebt siroop met 500 g suiker per liter...   Je hebt 63 g suiker nodig...  Dosering wordt 63/500 g x 1 L = 0,126 liter..
Tenzij je tekort siroop hebt, en dan klopt je eerste berekening, dan 13-15 g extra suiker toevoegen.
- Of de suikersiroop een geringere invloed op CO2 heeft? Absoluut niet.  Die doet volledig mee.
Vragen? Gewoon vragen.  Proost, Snelbier

Tags: