Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Extreem lange vergisting Arsegan Witbier  (gelezen 727 keer)

Offline Tinux

• Eerste berichten geplaatst
  • *
    • black kitty brewery
Extreem lange vergisting Arsegan Witbier
« Gepost op: 22-04-2021 09:40 u »
Goedemorgen,

Een maand geleden heb ik een Asregan witbier gebrouwen. Ik dacht mooi op tijd voor Koningsdag volgende week (iets met in de voortuin zitten met een hapje en een tapje en buren over de heg).
Ik ben bang dat dat hem niet gaat worden aangezien mijn waterslot nog steeds bubbels produceert en ook op een behoorlijke snelheid.
Na een week heb ik het bier over gegooid in een mandfles voor de lagering omdat "het ergste wel over was".
Ik heb geen vergistingskast oid (nog niet) maar houd mijn brouwsels warm met dekens in de nacht. Overdag zorg ik er voor dat het 20 graden zodat het minimaal 18 is de volgende ochtend.
Bier gaat uiteindelijk in sodakegs in de koelkast, maar dat moet wel uiterlijk zaterdag (denk ik) ivm koolzuur voor dinsdag.
Mijn vraag: kan het kwaad om het bier (dan maar met iets minder alcohol) uiterlijk zaterdag over te gooien (na meten sg natuurlijk) in een sodakeg of verpest ik het bier dan?
Ik heb nog nooit "onder druk" bier gebrouwen vandaar mijn vraag. Meestal laat ik het gewoon staan tot het klaar is met vergisten en dan op vat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bvk1983

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Extreem lange vergisting Arsegan Witbier
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2021 10:32 u »
Bier moet altijd klaar met vergisten zijn voor het op de fles of het vat gaat. Als het niet klaar is zal het daarna namelijk verder gaan maar kan de opgebouwde druk niet weg, met alle gevolgen van dien.

Ik ken het Arsegan witbier pakket niet, maar een flinke activiteit na een maand klinkt overigens wel wat vreemd in mijn ogen. Heb je de mogelijkheid om te meten?

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2021 12:32 u »
Ik kan het overgooien in een ander vat (kan namelijk niet bij het bier komen, heb geen diefje) dan kan ik een sg of refractormeting doen.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2021 16:12 u »
Ik kan het overgooien in een ander vat (kan namelijk niet bij het bier komen, heb geen diefje) dan kan ik een sg of refractormeting doen.
NIET overgooien als het niet nodig is. Oxidatie-risico heeft iedereen een idee over, maar beperk het gewoon waar mogelijk zou ik zeggen.
Meten is weten, dus die dop moet er even af.  Desnoods wat bier opzuigen met 'steriele' slang of rietje, en doppie er weer op. Minimaal risico, als je schoon en snel werkt.
Succes, Snelbier.

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2021 17:34 u »
Net gemeten 1025 nog...
En dat na 4 weken

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-04-2021 00:07 u »
Net gemeten 1025 nog...
En dat na 4 weken

Ik denk dat de vergistingstemperatuur toch te laag is. Een verwarmingsmatje kan uitkomst bieden.

Hoeveel liter wort had je? Met welk begin SG? En hoeveel gist heb je geŽnt?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 23-04-2021 05:09 u »
Net gemeten 1025 nog...
Met hydrometer of refractometer?

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #7 Gepost op: 23-04-2021 08:15 u »
Ik denk dat de vergistingstemperatuur toch te laag is. Een verwarmingsmatje kan uitkomst bieden.

Hoeveel liter wort had je? Met welk begin SG? En hoeveel gist heb je geŽnt?
ik heb 20 L met een begin SG van 1.055, zit al een band omheen. Heb 1 zakje gist (wat bij het pakket zat) geŽnt.

Met hydrometer of refractometer?

Met een refractometer.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-04-2021 08:46 u »
ik heb 20 L met een begin SG van 1.055, zit al een band omheen. Heb 1 zakje gist (wat bij het pakket zat) geŽnt.

Met een refractometer

Dan klopt je uitkomst niet. Als bier al alcohol heeft gevormd door vergisting moet je een omrekentabel gebruiken. Je werkelijke SG is +/- 1.007 nu, wat inhoudt dat je een alcohol percentage van +/- 6.1% hebt. Als het om onderstaand pakket gaat ben je dus al veel verder doorgegist dan eigenlijk de bedoeling was. Als je waterslot nog actief is is er iets bijzonders aan de hand denk ik. Wat precies laat ik aan de meer ervaren forumleden over, maar een infectie zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn? Heb je wat geproefd? Zo ja, hoe smaakte het?

https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-witbier

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2021 08:51 u »
Dan klopt je uitkomst niet. Als bier al alcohol heeft gevormd door vergisting moet je een omrekentabel gebruiken. Je werkelijke SG is +/- 1.007 nu.

Ahaaaa, weer wat geleerd!
Hij zou er dus bijna zijn.

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2021 09:13 u »
Voor de toekomst heb ik maar een iSpindel besteld.... Nu alleen een mandfles (of ander vergistingsvat) aanschaffen waar dat ding wel door de opening kan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 23-04-2021 22:13 u »
Ik heb 20 L met een begin SG van 1.055, zit al een band omheen. Heb 1 zakje gist (wat bij het pakket zat) geŽnt.

Ok. Ik ging er vanuit dat het jongbier niet verwarmd werd. Ook wist ik niet dat het begin SG 1055. Het namelijk dat als er berichten geplaatst worden dat het SG ongeveer 50% is van begin SG er bij mij steeds een belletje afgaat... Bijna altijd is dan gemeten met een refractometer zonder dat er omgerekend is.

Offline JanEric

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2021 22:13 u »
In plaats van een iSpindel zou ik eerder investeren in gecontroleerde vergisting

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2021 22:20 u »
Ok. Ik ging er vanuit dat het jongbier niet verwarmd werd. Ook wist ik niet dat het begin SG 1055. Het namelijk dat als er berichten geplaatst worden dat het SG ongeveer 50% is van begin SG er bij mij steeds een belletje afgaat... Bijna altijd is dan gemeten met een refractometer zonder dat er omgerekend is.
Ja, moet ook even die omrekentabel boven tafel toveren.

In plaats van een iSpindel zou ik eerder investeren in gecontroleerde vergisting
Ik heb geen ruimte voor nog een (koel)kast in mijn huis dus andere suggesties zijn welkom.
Ik wil wel graag een Grainfather fermenting systeem, maar daar heb ik simpelweg de centjes niet voor.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-04-2021 22:38 u »
ja, moet ook even die omreken tabel boven tafel toveren

Je kunt daarvoor de app Brewking gebruiken, die rekent het voor je uit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2021 23:07 u »
Je kunt daarvoor de app Brewking gebruiken, die rekent het voor je uit.

Inderdaad. Dit is een Android app.
Daarnaast kun je gebruik maken van brouwsoftware. In de meeste brouwsoftware is namelijk een module opgenomen om waardes van metingen gedaan met een refractometer om te rekenen.

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2021 23:37 u »
Ah, ik heb een Grainfather met bijbehorende website... Daar kan ik vast de brix wel op invullen dan...

Thanx for the tips :)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2021 17:22 u »
Ik heb geen ruimte voor nog een (koel)kast in mijn huis dus andere suggesties zijn welkom.
Ik wil wel graag een Grainfather fermenting systeem, maar daar heb ik simpelweg de centjes niet voor.
Koelkast bovenop de andere koelkast.
Koel/verwarmingsmantel om je vat.

Offline Tinux

• *
    • black kitty brewery
« Reactie #18 Gepost op: 24-04-2021 17:55 u »
Dat is nog een idee.

Tags: