Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwavellucht met vergisting WLP518 onder druk

Gestart door BenG, 21-04-2021 20:45 u

Vorige topic - Volgende topic

BenG

Hoi thuisbrouwers,

Ik heb anderhalve week geleden een session IPA gebrouwen met WLP518 Opshaug Kveik Ale gist.
De starter heb ik +-30u op ongeveer 22 graden laten roeren. Bij het enten rook ik een sterke zwavel lucht uit de fles waar de starter in zat komen.
Na wat op het forum gelezen te hebben lijkt het dat ik te hard/veel geroerd heb in de starter.

Vervolgens de vergisting onder druk gedaan.
2d @ 30 ºC  + 1 bar
3d @ 32 ºC  + 0.5 bar
2d @ kamertemperatuur (mijn koeling bleek stuk, reeds gefikst)

Na 2 dagen rook ik al een sterke zwavellucht uit het drukventiel als ik deze ophief. Ik dacht, dat trekt wel weg, maar nu staat hij 2 dagen bij 6 graden en komt er nog steeds een (minder sterke) zwavellucht uit het drukventiel. Morgen zou ik volgens plan het bier overbrengen op fust.
Wat te doen? Nog in het vergistingsvat laten (waar ook dry-hop en gist van de hoofdvergisting in zitten), of toch overhevelen naar een fust? In het geval overhevelen naar het fust bij kamertemp laten staan tot de zwavelgeur weg is?

Enig idee wat ik beter kan doen om dit te voorkomen? Zelf zou ik denken een betere starter maken (niet te hard roeren). Kan deze giststam wel vergisten onder druk?

Groeten,
Bart

Jacques

Ik ken de door jou gebruikte gist niet, maar als het gaat om een zwavelachtig (rotte eieren) aroma dan helpt geduld.
Er zijn drie mechanismen waardoor het zwavelachtig aroma minder wordt:
- verdamping;
- uitwassen door de koolzuurstroom;
- opname door de gist.

Waarom heb je het bier op 6 graden gezet? De verdamping en het proces van de opname door de gist gaat hierdoor langzamer.

BenG

Het is inderdaad een rotte eieren lucht.

Ik heb hem koeler gezet omdat er nogal een dikke laag gist op de bodem stond en het me tijd leek om naar het fust over te hevelen zodat het bier niet meer in contact daarmee staat. Ik kan na het hevelen vanavond het fust op kamertemperatuur houden met een blow-off om het te laten verdampen, al vraag ik me af hoeveel gas er nog uit zal komen. Als dat niet werkt moet ik het gooien op opname door de gist..

Jacques

Citaat van: BenG op 22-04-2021  07:48 uHet is inderdaad een rotte eieren lucht.

Ik heb hem koeler gezet omdat er nogal een dikke laag gist op de bodem stond en het me tijd leek om naar het fust over te hevelen zodat het bier niet meer in contact daarmee staat. Ik kan na het hevelen vanavond het fust op kamertemperatuur houden met een blow-off om het te laten verdampen, al vraag ik me af hoeveel gas er nog uit zal komen. Als dat niet werkt moet ik het gooien op opname door de gist..

Lijkt mij een goed plan.

En verder: geduld, geduld en geduld...

Vergelijkbare Topics (7)

33294

Gestart door studenthsl

Reacties: 2
Gelezen: 1083

14939

Reacties: 6
Gelezen: 4705

28430

Reacties: 13
Gelezen: 5881

18189

Reacties: 23
Gelezen: 10069

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.