Recepten > Discussie over recepten

Quadrupel, moeilijk om te brouwen?

<< < (2/5) > >>

Snelbier:

--- Citaat van: jooprules op 03-05-2021  23:34 u ---Deze heb ik 24 april gebrouwen met een begin sg van 1081. Hij zat zaterdag op 1015. Ik wil woensdag nog eens meten en als het sg gelijk gebleven is, vrijdag bottelen. Of is dat te vroeg?

--- Einde van citaat ---
Bottelen als SG stabiel blijft, is het motto hier.   En dan komen de mitsen en maren; wat is stabiel en hoe lang..
- Ken de gist een beetje (makkelijk gezegd).. Sommige gisten zijn na 3 dagen stabiel SG-end ook echt klaar, anderen sudderen stiekem na met als gevolg dat je te vroeg bottelt.
Zonder de Danstar Abbaye te kennen stel ik:
Bij mij gaat er NIETS meer binnen 2 weken op fles, teveel missers (gushers door nagisting in de fles) gehad. Ik laat het liever een weekje langer op gist staan.
Voordeel van later bottelen is helderder bier, gist heeft tijd nodig om te settlen. Gebeurt NIET in een dag of 2, heeft tijd nodig..
Nadeel van langer op gist staan is mogelijk autolyse, minder fris bier. Zie search-forum: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2
-  Een zwaar bier als je nu hebt zou ik lekker een weekje extra laten uitgisten. Zekerheid dat het Úcht is uitvergist, Ún gist ruimt nog wat stofjes op die je niet in de fles wil.
NOTE: sneller bottelen geeft NIET sneller goed bier.  In het gistvat rijpt het ook, en misschien wel beter dan in dat kleine flessie..
Succes,  Snelbier

hansHalberstadt:
Ook ik zou zo'n zwaar bier goed laten uitgisten en pas na een week of 3 na stabiel SG bottelen, maar wel met een klein startertje met verse gist bv 25ml/25 liter bier. De hoofdgist is uitgeput bij zo'n zwaar bier.

Jacques:

--- Citaat van: Snelbier op 04-05-2021  00:38 u ---NOTE: sneller bottelen geeft NIET sneller goed bier.  In het gistvat rijpt het ook, en misschien wel beter dan in dat kleine flessie..
Succes,  Snelbier

--- Einde van citaat ---

Lang wachten met bottelen geeft ook geen beter bier... Je krijgt meer autolyseproducten, er is een risico op oxidatie door temperatuurschommelingen waardoor zuurstof in je gistvat komen en mogelijk sluit je gistvat niet volledig af. Dat laatste is vaak het geval bij goedkope vergisitngsemmers. En... het rijpen van je bier gebeurt ook in een klein flesje.

Maar ik ben het met je eens dat je zeker moet zijn dat het bier is uitgegist en ook dat het goed is als zoveel mogelijk gist bezonken is wanneer je gaat bottelen. Kraakhelder is echter niet nodig.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Jacques op 04-05-2021  23:17 u ---Lang wachten met bottelen geeft ook geen beter bier... Je krijgt meer autolyseproducten, er is een risico op oxidatie door temperatuurschommelingen waardoor zuurstof in je gistvat komen en mogelijk sluit je gistvat niet volledig af.

--- Einde van citaat ---
Door het bier na einde gisting koel te zetten gaat autolyse veel langzamer en slaat sneller de gist neer want de gist van je hoofdgisting wil je zo veel mogelijk vanaf. En zuurstoftoetreding kun je voorkomen door via een T stukje in serie met je waterslot een extra toevoer van koolzuur te doen onder lichte overdruk. Daarvoor heb ik zelf een apparaatje gemaakt met een balgje, microswitch en elektrisch klepje wat je aan kunt sluiten op een koolzuurcilinder. Bottelen met wat verse gist  geeft dan weer reproduceerbaarheid mbt de hergisting op fles en daarna tijdje wat warmer geeft weer reproduceerbaarheid in net afbreken van ongewenste gistingsproducten. kortom alles via daarvoor best geschikte stappen doen.

Jacques:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 05-05-2021  04:20 u ---Door het bier na einde gisting koel te zetten gaat autolyse veel langzamer en slaat sneller de gist neer want de gist van je hoofdgisting wil je zo veel mogelijk vanaf.

--- Einde van citaat ---

Het is zoeken naar het juiste compromis. Als je te maken heb met een diastaticus gist is koud wegzetten niet zo'n goed idee. Beter is het dan je bier juist warmer te laten staan zodat het helemaal uitgist.
Maar je hebt gelijk dat als je het bier warm (20 ║C of meer) laat staan dat je dan meer autolyse krijgt. Zeker als je je bier warm laat uitgisten is het beter niet te lang te wachten met bottelen. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie